• flodda

min 6 månaders har tappat aptiten??

Min dotter på 6 månader har helt plötsligt tappat aptiten. Hon har fått enbart ersättning från ca 4 månader. Baby Semp lemolac 1 nu vid 6 månader bytte jag till 2an och då har hon börjat vägra. Hon är glad och pigg så inte för de men hon har gått ifrån ca 150ml till 60ml. Ja får inte i henne mer än så ca 4 gånger/Dag. Hon dissar helt smak portioner så det är ju inte att hon föredrar nåt annat. Kan de va sån skillnad på semp 1och 2?? Detta har pågått i ca 1 vecka :-/

• Svar på tråden min 6 månaders har tappat aptiten??
  • pmb

Om det är skillnad på smak så gå tillbaka till ettan och blanda i lite av tvåan. Så ökar du allteftersom. Så vänjer sig barnet kanske.
    Även om det skulle vara lite mindre näring (har noll koll) så äter hon ju uppenbarligen mer av den så det torde inte spela nån roll. Dessutom är det ju inte exakt på dagen man behöver byta, bara för att det står på ettan att den ska användas till 6 månader så kommer ju ingenting hända om barnet äter den ett tag till.

Annars kanske det kan va tänder på g?

• Natulcien
    flodda skrev 2013-08-01 07:59:56 följande:
    Men är det inte mindre näring i den då?
    Nu har inte jag så bra koll på ersättning, eftersom jag aldrig har använt det...men det borde väl bara vara att ta ett paket av vardera i butiken och jämföra näringsinnehållet..?
  • HannaS

Enligt min BVC-sjuksköterska så är skillnaden att 2:an innehåller lite mer stärkelse och att 1:an funkar bra hela tiden. Jag körde 1:an och kompletterade med smakportioner, mellis, bröd, frukt. NEmas problemas

• Aileen Allannah
    flodda skrev 2013-08-01 07:59:56 följande:
    Men är det inte mindre näring i den då?
    Nej, däremot innehåller den lite mindre järn och andra mineraler. Det är absolut ingen fara med att fortsätta med ettan, så gå tillbaka till den, och blanda in tvåan lite i taget, om det är smaken hon reagerar på.
  • blåbär02

Här har vi samma problem.
    Vi böt till NAN 2 för ett par veckor sen, och de senaste dagarna har han slutat äta.

Han äter på natten, 150 ml och det surplar han i sig, men inte på dagen =/

Han äter 1 port gröt per dag och idag ringde jag till BVC och berättade att
    han äter mindre ersättning nu och hon sa att vi kunde köra gröt på morgonen också.

Äter din lilla gröt?
    Här går det super, han älskar Nestles hallon/banan gröt.

Men visst önskar jag att han kunde äta ersättningen som förr.. =/ Så orolig att han inte får i sig vätska..

Fast sen kanske vi matar för ofta också... Tror vi måste öka till var 4 timme..Har alltid gett när han är hungrig, men nu kanske vi får testa var 4-4,5 timme..?              

Svar på tråden min 6 månaders har tappat aptiten??