• WSalma

Vad gör era tvååringar medan ni ammar?

Hur roar ni era tvååringar medan ni ammar småsyskon?

Våra amningstillfällen slutar allt som oftast i kaos - jag jagar runt med lillasyster på armen och tömmer pottor, hämtar ner storebror från bokhyllan osv osv. TV funkar ganska bra men jag vill helst inte behöva slå på tv:n varje gång jag ska amma... Lillasyster går upp ganska långsamt i vikt och behöver lugn och ro för att äta.

Jag brukar försöka pumpa ur och ge ett mål om dagen på flaska för att få lite luft men det är inte alltid det funkar att få ut tillräckligt med mjölk för ett helt mål.

Framåt eftermiddagen ryker det ur öronen på mig av stress vilket inte heller direkt främjar amningen antar jag. Jag vill gärna helamma ca två månader till (hon är nu 12 veckor) och inte börja med ersättning ännu om det går.

• Svar på tråden Vad gör era tvååringar medan ni ammar?
  • skogsvitter

Vår stora var 2 år och 10 mån när lillan föddes och vi brukade sitta ner tillsammans många gånger när jag ammade. Jag hjälpte till med pussel, tågbana, lego tex, eller så satt vi i soffan och jag tittade på medan hon ritade, målade eller pysslade. Hjälpte till med någon liten hand emellanåt. Var ju också mycket ute såklart, kunde sitta på altan och amma medan hon var på gården och lekte. Eller så var vi och hälsade på någon så hon fick leka av sig med kompisar.

• eliten

Titta på film, lekte på golvet och jag satt bredvid, satt vid bordet och lekte med lera, rita och jag satt bredvid eller läste en bok tillsammans..

• utlandssvenskan

Storebror som fyllde 2 nästan samtidigt som han blev storebror fick se på film på youtube eller spela spel på ipaden när jag ammade om han var hemma. Det var det som behövdes för att få ro, och då var alla nöjda...

• tundra

Bebis i sjal och storebror på lekplatsen/skogen. 23 mån mellan.

Min stora var en vilde och att bara vara hemma resulterade endast i kaos.

• straw2008

Funkade inte alls, la snabbt ner försöken inte värt det alls då stora barnet blev så törstande efter uppmärksamhet.

I kinamockaskogen.....
  • sihn

Storebror var 22 månader när lillebror kom och jag var livrädd för just amningen då storebror är överallt och ingenstans. Vi skaffade grund till köket (för att han inte skulle klättra upp på diskbänken, köksbordet eller sätta på spisen), vi satte haspar till rummen han inte fick vara i själv (storasyskonens) och sen när jag ammade så antingen läste jag en bok samtidigt, satt med när han åt eller på golvet när han lekte. Det fungerade faktiskt jättebra. Sen fick han vara med och hålla lillebror jättemycket och oftast var det han som påpekade att lillebror nog ville ha mat och plockade fram en bok

• Unkbitz

Hmm intressant, antar att detta blir ett problem jag möter snart. 3 månader till BF och en fartig tvååring här hemma :) Det jag tänkt i första hand är att involvera henne så mycket som möjligt i bäbis på alla vis, för att undvika svartsjuka så långt det går. :)

Irma 1/3 2011
  • WSalma

Storebror älskar lillasyster på alla sätt och vis, så det är ju mer en indirekt avundsjuka. Problemet är att lillasyster inte äter så bra i farten och att storebror inte är typen som sitter stilla och läser bok...

• straw2008

Våra barn älskar varandra det var inte det som var problemet. Men så fort jag försökte amma hällde han ut tvättmedel schampo toapapper i toan hängde i gardinerna slet ut allt i frys o kyl (allt han kom åt). Drog ut snörena ur alla skor osv osv aldrig värt det för oss att amma alltså. Ute helt livsfarligt att amma om storebror inte var fastlåst i vagn eller i inhängnad mindre lekplats.

I kinamockaskogen.....
  • JMorina

Vi brukade sitta i lekrummet i början men nu är lillen 8 mån och det fungerar endast att liggamma nu för att han ska kunna slappna av. Men då brukar vi titta på Pingu (favvon) på tv el får han låna iPhonen. Nu helammar jag inte längre men dom stunderna på dagen är rätt mysiga för oss alla tre.

• mallabralla

Följer med stort intresse då min dotter precis slutat amma, hon är drygt 2 år och i december kommer barn nummer två. Hon är fortfarande väldigt tuttig av sig och vill gärna klappa och pussa på brösten.

• mammalovis

Det kanske är tur att min tös är 2,5 år så hon har hunnit bli ganska självständig, så hon pysslar mest omkring där jag är eller leker inne på sitt rum. 

Hade hon varit mer sjövild hade vi fått stänga in oss på hennes rum, antar jag.

Svar på tråden Vad gör era tvååringar medan ni ammar?