• Anonym (hypokondriker)

Klumpkänsla i halsen

Har i 2 veckors tid haft en underlig känsla i halsen. Det känns som en klump under hakan och ner i halsen. Irriterande och ger mig mycket ångest då jag har hälsorelaterad ångest sen ett halvår tillbaka. Här på FL verkar var och varannan ha problem med sköldkörteln och jag blir livrädd att det är nåt sånt.
    Håller på att ta mod till mig för att gå till doktorn. Har inga andra symtom på sköldkörtelproblem men blir så orolig. Om det bara är torrhet eller en infektion, borde det inte göra ont då?
    Så fort man googlar på "klump i halsen" kommer struma och annat upp. Blir så rädd :(

• Svar på tråden Klumpkänsla i halsen
  • Anonym (hypokondriker)

Någon som vet vad det kan vara eller som kan lugna mig? :(

• Anonym (jobbigt)

Det kan ju bero på mycket stress oxå har jag hört...man behöver ju inte direkt tänka det värsta men tycker du ska kolla upp det. Efter att jag fått barn stressade jag mycket,spydde varje morgon i några dagar och fick en klump i halsen jag med. Jätteobehagligt, speciellt när man skulle svälja eller försöka ta upp klumpen men fick nästan kväljningar. Min klump försvann efter 1 dag. Men eftrsom du haft detta så pass länge kan nåt mer ligga bakom. Och läs inte för mycket på internet!

• jinny

Klumpkänsla i halsen är väldigt ofta ångestrelaterat och mycket sällan något farligt. 

• Anonym (har haft samma)

Jag hade en klumpkänsla i halsen under ganska lång tid, kanske ett halvår-ett år? Först trodde jag att det hade fastnat något i halsen eftersom det kom så plötsligt. När det var som värst kunde jag knappt svälja för att det var något som skavde. Läkaren hittade ingenting.
    Min egen teori är att jag var stressad och på något sätt lyckades få problem med en muskel eller liknande i halsen.
    Det försvann av sig självt.

• Anonym (Linda)

Oro,ångest kan ge spända nackmuskler som i sin tur kan ge klumpkänsla i halsen.
    Helt ofarligt i så fall men tycker att du ska kolla med läkare och ev få behandling hos t ex sjukgymnast,

• anok

Har också det problemet när jag blir stressad. Tänk på talesättet att "få en klump i halsen", vilket används för att beskriva en kroppslig reaktion i samband med någon slags stressig/ångestfylld situation. Kanske har du mycket omkring dig, skola, jobb och barn? Biter du ihop tänderna? Sover du ordentligt? Och tänk på att ångesten inför klumpen i halsen kanske bidrar till att känslan dröjer sig kvar. Hoppas att det försvinner snart och du blir av med obehaget!

• Anonym (Sköldkörteln)

Varför är du rädd för att det ska vara något med sköldkörteln? Det går ju i så fall ganska lätt att fixa med ett piller varje dag!

• SurtantZ

Jag har graves sjukdom (giftstruma)

Trodde att jag hade panikångest, hade klump i halsen...

Det var den lilla sköldkörteln som spökade... 

• Anonym (hypokondriker)
    anok skrev 2013-07-29 17:44:55 följande:
    Har också det problemet när jag blir stressad. Tänk på talesättet att "få en klump i halsen", vilket används för att beskriva en kroppslig reaktion i samband med någon slags stressig/ångestfylld situation. Kanske har du mycket omkring dig, skola, jobb och barn? Biter du ihop tänderna? Sover du ordentligt? Och tänk på att ångesten inför klumpen i halsen kanske bidrar till att känslan dröjer sig kvar. Hoppas att det försvinner snart och du blir av med obehaget!

Tack för svaret! Jo, jag upplever ångest i min nuvarande livssituation, men blev så orolig då det kom så plötsligt. Klumpen är fortfarande kvar och sitter där sköldkörteln sitter. Lite lugnare nu. Jag försöker att inte googla symtom, men det är inte roligt när man ständigt påminns om obehaget. Man sväljer ju hela tiden och kan inte vila halsen på samma sätt som ett ömmande ben eller så.
  • Anonym (hypokondriker)
    Anonym (Sköldkörteln) skrev 2013-07-29 17:54:08 följande:
    Varför är du rädd för att det ska vara något med sköldkörteln? Det går ju i så fall ganska lätt att fixa med ett piller varje dag!

Som jag har förstått det är det inte alls så enkelt alla gånger. Det kan vara svårt att hitta rätt dos och alla mår inte bra av levaxin. Jag är inte alls bekväm med tanken på att min kropp skulle svika mig så.
  • Anonym (Sköldkörteln)
    Anonym (hypokondriker) skrev 2013-08-01 15:27:00 följande:

Som jag har förstått det är det inte alls så enkelt alla gånger. Det kan vara svårt att hitta rätt dos och alla mår inte bra av levaxin. Jag är inte alls bekväm med tanken på att min kropp skulle svika mig så.
    Nej men det är väl inte särskilt rationellt att inte ens söka hjälp för det? Majoriteten blir bra av levaxin faktiskt.
  • Anonym (hypokondriker)
    SurtantZ skrev 2013-07-30 23:20:54 följande:
    Jag har graves sjukdom (giftstruma)

Trodde att jag hade panikångest, hade klump i halsen...

Det var den lilla sköldkörteln som spökade... 

Vad hade du för symtom utöver klumpkänslan? Jag har inga symtom utöver just det. Min ångest "har jag alltid haft" och jag svettas mycket, men bara när jag blir nervös. Upplever ingen viktnedgång heller.

Som en äkta hypokondriker blir jag dock orolig över ditt inlägg...
  • Anonym (hypokondriker)
    Anonym (Sköldkörteln) skrev 2013-08-01 15:29:32 följande:
    Nej men det är väl inte särskilt rationellt att inte ens söka hjälp för det? Majoriteten blir bra av levaxin faktiskt.

Jag har inte sagt att jag inte ska söka hjälp för mitt obehag, var ser du det? Om det inte försvinner ska jag söka mig till vårdcentralen, men jag har väldigt dåliga erfarenheter av läkare som gör det svårare för mig. Om det visar sig att det är sköldkörteln skulle jag naturligtvis behandlas för det. Det finns dessutom biologiskt framställda hormon man kan ta om drt ej fungerar med levaxin. Det jag menade är att det inte behöver vara så enkelt som att "ta ett piller om dagen" och sen må tipptopp.
  • SurtantZ

Jag hade "panikångest", humörsvängningar, svårt att sova trots att jag var helt utmattad, hjärtklappning, synrubbningar vid attackerna, fick känslan av att blivit bländad, ont i kroppen, mensen förflyttade sig hela tiden. Från att ha 29 dagar emellan var det allt från 18-38...
    Svettas vid minsta lilla stressgrej samt rejäla nattsvettningar....

Det tog ca 1 månad efter medicinstart till att jag började känna mig någolunda bra.. Men ibland kommer det... 

• Little Ms Chatterbox

Man kan få klumpkänsla i halsen av reflux. Enklast behandlats med omeprazol. Googla gastroesofageal reflux. Men givetvis kan det vara sköldkörteln så prata med läkare om det. Om du testar med omeprazol, det finns receptfritt På apoteket, och om det hjälper kan man få det på recept av läkaren.

• Anonym (.)

Gå till vårdcentralen imorgon. Jag tror tyvärr bara att du kommer att må sämre av att läsa om alla eventuella sjukdomar som kan orsaka en klump i halsen. Med största sannolikhet är det ångestrelaterat - vore det inte skönt att få det konstaterat så snart som möjligt?

• Anonym (Sköldkörteln)
    Anonym (hypokondriker) skrev 2013-08-01 15:34:27 följande:

Jag har inte sagt att jag inte ska söka hjälp för mitt obehag, var ser du det? Om det inte försvinner ska jag söka mig till vårdcentralen, men jag har väldigt dåliga erfarenheter av läkare som gör det svårare för mig. Om det visar sig att det är sköldkörteln skulle jag naturligtvis behandlas för det. Det finns dessutom biologiskt framställda hormon man kan ta om drt ej fungerar med levaxin. Det jag menade är att det inte behöver vara så enkelt som att "ta ett piller om dagen" och sen må tipptopp.
    Har själv grav hypotyreos så jag vet vad jag pratar om. Det finns hjälp att få så det är ingen sjukdom man behöver oroa sig så mycket för till skillnad från många andra värre sjukdomar. Läkare är precis som vi andra. Några trivs man bra med, andra funkar man inte med eller de är helt enkelt inte empatiska eller pålästa. Då går man till någon annan. När det gäller läkarbesök kan det vara bra att ta med sig en lista på de symptom man har.
  • Triillian

Hur har det gått för dig TS? Jag har typ samma bekymmer och haft sedan i juni i år. Har varit på akuten 2 ggr, på VC 2 ggr och även hos ÖNH som gått ner med slang via näsan. Även gjort UL av sköldkörtel som visade att jag hade en ofarlig cysta där. 
    Nästa steg blir gastroskopi.  

Trots alla us så har ännu inget hittats som förklarar besvären.  Troligtvis ångestrelaterat men det gör det inte mindre obehagligt och känns som man håller på att bli knäpp. 

Svar på tråden Klumpkänsla i halsen