• Sephrenia89

Barn uppfostran?! Råd Tack!

Min sambo har två barn i 10 års åldern, tyvärr rätt curlade sedan tiden med att det går snabbare och lugnare att göra allt, inklusive duscha dem från topp till tå i en ålder då man klarar att duscha i skolan... (då vet ni vart ribban legat).

Min sambo ansåg att jag var högst sårande när jag påpekad att de inte klarar av vardags saker som de flesta ungar kan.
    När han sedan rannsakade sig själv och insåg att han, jag eller någon han kände inte vart så passiva i denna ålder.

Vi rörde om i grytan, vardags saker ska funka tex att man ställer in sin disk i diskmaskinen, man lägger tvätten i tvättkorgen för att få det tvättat, man ska kunna shampoonera håret och sköta det om man har långt hår, tar man fram massa saker så ska man ta bort det, man klipper inte figurer av en hel toarulle och låter skräpet ligga på golvet, man tar inte ett glas mjölk och ställer glaset i vardagsrummet och ställer aldrig in mjölken. (gäller ej hur de skötee deras rum, de ska städa dem själva så hur de gör där inne struntar jag i, det är allmänna boytan jag menar).

De grejar inte detta... har tagit 3 år nu med att man varje dag måste säga till för de bara går ifrån allt.. sist gick ena ifrån en varm limpistol på en tidning! Vill inte veta vad som kunnat hända men informationen om hur farligt det är går inte in..
    Den ena har blivit mycket väl anpassad till dessa regler, att vi tar hand om egna skräpet och har ofta gått på sitt syskon om denne ej gjort sin del i att tex plocka in frukosten dem intagit själva (ny företeelse sedan jag kom in, förut blev de serverade utan att plocka fram en pinal)

Den andra går det nästan sämre med varje dag.. och nu har vi kommit till ett vägskäl... hen är trött på att vi tjatar och bråkar på hen om alla saker hen inte gör, hen tycker inte att hen gör fel i att skita i allt för hen gör lika mycket hos mamma, motfråga var vad mamma tyckte om att hen gör så samt att mamma kanske blir ledsen över att de inte hjälper till...

Svaret var;
    Mamma tjatar tydligen aldrig för hon städar deras rum, lägger in deras kläder i garderoberna, man slipper äta grönsaker och nyttig mat, man får faktiskt äta panpizza till mellis och kvällsmat, man behöver inte röra sig och gå ut och gå med resten av familjen (hen är överviktig och skolan har vart på oss mycket i rörelse och kost - vi har dock en sund kosthållning hos oss med lite lyx ibland då vi struntar i allt nyttigt men det är typ någon lördag hit och dit).. Vi struntar egentligen i vad mamman gör på hennes vecka men vi tycker att det är synd att hon går runt som en städtant när barnen gott kan hjälpa henne.. vet att det skulle göra henne glad om hon fick lite avlastning i vardagen.

Vi har förklarat ideligen för barnen att hos oss är det våra regler och våran mat, vi gör det inte för att jävlas med dem utan för att hjälpa dem bli vana med sådant tills de är vuxna och för den överviktiga har vi berättat om alla risker med att äta så dålig mat som hen vill jämt. (Vi pratar aldrig om utseendet eller vad andra tycker utan bara i må bra i kroppen och inte bli sjuk perspektiv).

Men nu är det skrik som bara den att hen vill bo hos mamma för vi är så dumma och tajtar om sådant som mamma bara gör utan att säga ifrån, de har delad vårdnad och jag tror inte mamma vill ha hen varje vecka för denna dispyts skull...

Men vad ska man göra? Hur blir jag inte elaka styvmorsan och pappa elak för att vi måste försöka få en fungerande vardag där de ska kunna saker som många 4-5 åringar klarar.. har ni några tips? Eller ska vi låta allt bero eller ska man börja curla dem eller ska man ta allt de struntar i och lägga i en IKEA kasse och ställa mitt på golvet i deras rum oavsett om det är disk eller sönder klippta toarullar?

Börjar bli trött mentalt av detta, speciellt om de klagar på att det är grus på hallgolvet medan jag står och dammsuger trappen ned till hallen.. tycker man inte ska klaga när man själv aldrig tänker göra något åt det..

• Svar på tråden Barn uppfostran?! Råd Tack!
  • Mälaröbo

Det är mycket tjat i den åldern. Mina kan tyvärr inte dra kortet om den andre föräldern, men påminna och tjata gör vi mycket av just nu.

• Sephrenia89
    Mälaröbo skrev 2013-07-29 08:51:04 följande:
    Det är mycket tjat i den åldern. Mina kan tyvärr inte dra kortet om den andre föräldern, men påminna och tjata gör vi mycket av just nu.

Är det just för stunden eller har de vart sisådär på dessa vardags grejer innan?
  • Sölve

Låter som helt normala barn. 
    Visst, det är tråkigt och blir onödiga konflikter när det är andra reglera som gäller hos den andra föräldern, men det är inte så mycket att göra åt.
    Fortsätt håll på era regler. Det hör till åldern också att bli lite uppkäftig. Minitonåren.  

• Sephrenia89

Tack för svar känns lite mindre tungt att det inte är helt hopplöst, vet inte riktigt hur vi ska få in i den enas huvud att mammas metoder inte avgör hela livet överallt, de gör ju dessa saker i skolan och på fritids.

• Eleonor01

Ta ett verkligt hårt tag om övervikten!!! Jag var överviktig redan som tio åring å fortsatte tills vuxen ålder. Har gjort en gbp för några år sedan. Försök att lägga uppfostran kring matlagning vikten av städning å motion. Det är tre jätte bra byggstenar som gör att livet blir mycket lättare oavsett ålder om man kan det å har en rutin. Ibland får man leka fram det. Gillar er familj inga aktiviteter som ni kan göra tillsammans? En glad familj gör ju ofta att bråken inte infinner sig på samma sätt. Jobbigt verkligen när de e så curlade... Hoppas att ni hittar en lösning tillsammans kanske på familjemöte?

• Sölve
    Sephrenia89 skrev 2013-07-29 09:16:15 följande:
    Tack för svar känns lite mindre tungt att det inte är helt hopplöst, vet inte riktigt hur vi ska få in i den enas huvud att mammas metoder inte avgör hela livet överallt, de gör ju dessa saker i skolan och på fritids.
    Försök inte. Det kan bara uppfattas som kritik mot mamman. Säga bara helt lugnt att hos mamma bestämmer hon och hos er bestämmer ni. 
    Och även om hen tycker ni är orättvisa nu (vem tyckte inte det när man växte upp!) så kommer det gå över med tiden. Barn lever för det som är roligast och bekvämast, inte för det som är bäst för dem, och därför måste vi vuxna vara trygga i att kunna och våga vägleda dem även när de protesterar.
  • Sephrenia89
    Eleonor01 skrev 2013-07-29 09:26:00 följande:
    Ta ett verkligt hårt tag om övervikten!!! Jag var överviktig redan som tio åring å fortsatte tills vuxen ålder. Har gjort en gbp för några år sedan. Försök att lägga uppfostran kring matlagning vikten av städning å motion. Det är tre jätte bra byggstenar som gör att livet blir mycket lättare oavsett ålder om man kan det å har en rutin. Ibland får man leka fram det. Gillar er familj inga aktiviteter som ni kan göra tillsammans? En glad familj gör ju ofta att bråken inte infinner sig på samma sätt. Jobbigt verkligen när de e så curlade... Hoppas att ni hittar en lösning tillsammans kanske på familjemöte?

Jag försöker verkligen och föräldrarna uppskattar att jag lagar mat som är bra för magen och innehåller mycket grönsaker osv och uppmuntrar till rörelse men där tar det stopp, mamma orkar inte laga mat eller fixa aktiviteter och teven blir oftast mest använd..

pappa kan vara så med men tvingar hen att följa med och gå ibland...

Det liksom blir så jädra halv hjärtat och jag försöker verkligen men om jag fixat så det finns grovt bröd som är bra och gott så kan vi inte smaka utan pappa trollar fram limp mackor eller frallor.. där förlorade vi ju slaget, man måste introducera nya smaker som grovt bröd handlar om men det blir ju aldrig..

Har lyckats få bort oboy på vardagar och fått helt bort Coco pops och liknande socker bomber. Godis bara på lördagar, likaså snacks, dricka osv men det har väl funnits innan med men tror inte dem vart så hårda som mig då Coco pops åts på vardagar varje dag.. (det på en lördags mellis kan jag gå med på, en skål).
  • Eleonor01

När man är tio så förstår man mer än vad vuxna tror. Har ni pratat om övervikten tillsammans allihop? Vuxna å barn?

• Busfröö

Min mamma ställde allt som jag inte plockat undan i min säng (givetvis inte kladdig disk) men absolut torra glas m.m
    Lärde mej ganska fort, inte direkt enkelt el trevligt att lägga sej så

• Sephrenia89
    Eleonor01 skrev 2013-07-29 09:48:09 följande:
    När man är tio så förstår man mer än vad vuxna tror. Har ni pratat om övervikten tillsammans allihop? Vuxna å barn?

Ja. flertalet gånger angåendetec vad som kan hända i kroppen, hur man ska äta, vilka sjukdomar man kan få.. varför hen mår som hen gör, vad vissa saker i mat gör, varför socker är dåligt osv. förut alla fyra men nu bara hen, jag och pappa då andra syskonet hakat upp sig och bara säger att syskonet är tjock som en papegoja.

Jag är dock den ledande i allt, pappa är överviktig själv och hon lägger ofta över allt på att pappa är ju också stor, förvisso men det handlar om fel storlek på portioner och stress medan henoms anledning är fel mat så fort hen kommer åt tex äter 6 rost mackor på fritids för att hen vet att det kommer bli mat innerhållande grönt hemma hos oss och sedan noll rörelse.. Hon kan ligga en hel dag framför teven och vara trött på kvällen, fattar inte det.
Svar på tråden Barn uppfostran?! Råd Tack!