• 1990amanda

Smakportioner, men spyr upp gröten efter några timmar..

Har en bebis på 4,5 nmånad! Har smått börjat ge smakportioner och hon gillar gröten mkt! Men efter hon fått lite gröt(ca5-10tsk) så spyr hon upp det efter ca 2-4 timmar... Vad kan de beror på? Är hon mjölkalergisk? Hon spyr inte upp de andra smakportionerna som jag testat( morot) Ska ja testa ge henne mjölkfri gröt?

• Svar på tråden Smakportioner, men spyr upp gröten efter några timmar..
  • Alby

Hennes mage är nog inte redo för fast mat. Får hon utslag? Skriker hon? Får hon ersättning?

• Pissenisse

5-10 tsk är ingen smakportion. Det räcker med en sked i början.
    Låt henne bestämma när det är dags för mer .

• Alby

Testa med potatis, om hon inte spyr så kan du pröva den mjölkfria gröten, spyr hon så är magen inte redo.

• Toppen9

En smakportion är 1-2 teskedar doppade i maten så barnet får smaka utan att magen blir "chockad".
    Dvs du ger på tok för mycket.

• Sölve

Sansa dig människa! 
    Magen är inte redo, det är därför hon spyr.  

• MalinEddie

Från livsmedelsverket:

Pyttesmå smakprov

En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen. Även om du ger små smakprov är det alltså viktigt att fortsätta amma fullt eller ge ersättning som vanligt ända tills barnet är sex månader.

Små smakprov kan ge barnet möjlighet att långsamt pröva på nya smaker och konsistenser. Du kan till exempel ta lite av din egen mat, motsvarande ungefär ett kryddmått, med en sked eller på fingret och låta barnet få lite på tungan. Det är alltså inte fråga om att plocka fram haklapp och tallrik, utan låt smakproven vara just smakprover, inte början till måltider. Det är ingen fara om maten innehåller lite salt, eftersom det handlar om så små mängder. Däremot måste maten förstås ha mjuk konsistens så att barnet inte sätter i halsen.

Om barnet inte verkar intresserat behöver du inte ge några smakprover. Bröstmjölken eller modersmjölksersättningen ger all näring barnet behöver under hela första halvåret, utom D-vitamin. Det går därför lika bra att vänta tills barnet är sex månader.

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/

Själv rekommenderar jag BLW när barnet är äldre och moget för fast föda.

Avskyr CIO-metoder.
  • Lindsey Egot NO1

Du ger henne inte smakportioner.

Just smakportioner är 1-2 tsk. Inte upp emot tio stycken och 4,1/2 månad är alldeles för tidigt. 6 månader är bättre att introducera det.

• Pandamamma79

Oj, vad mycket mat hon får. Det är inte att smaka. Smaka innebär att hon får lite på tungan och får vänja sig vid annan konsistens och smak än bröstmjölk/ersättning.

• 1990amanda

OKej, då har jag gett hennne för mkt .. men med morots puren fick hon ca 2-4tsk och de behöll hon... De är bara gröt hon spyr up.. 

Men första gången jag gav gröt gav jag ca 2-4tsk, sen ökat det! Jag gav ju inte 10tsk första gången! Hon har fått gröt nu i 1,5v .... Å tänkte jag kunde öka då, men hennes mage verka reagera på gröten..

Hon gapar och visa att hon vill ha mera! Hon är glad hela tiden och tycker de är jätte spännannde..

Med min första son gav jag ca 5-10tsk efter  ett tag å han tog de jätte bra o spydde aldrig.. 

testade majspure, men de tyckte hon inte om, så inte gett henne mer av det..  

• Sölve
    1990amanda skrev 2013-07-29 09:14:46 följande:
    OKej, då har jag gett hennne för mkt .. men med morots puren fick hon ca 2-4tsk och de behöll hon... De är bara gröt hon spyr up.. 

Men första gången jag gav gröt gav jag ca 2-4tsk, sen ökat det! Jag gav ju inte 10tsk första gången! Hon har fått gröt nu i 1,5v .... Å tänkte jag kunde öka då, men hennes mage verka reagera på gröten..

Hon gapar och visa att hon vill ha mera! Hon är glad hela tiden och tycker de är jätte spännannde..

Med min första son gav jag ca 5-10tsk efter  ett tag å han tog de jätte bra o spydde aldrig.. 

testade majspure, men de tyckte hon inte om, så inte gett henne mer av det..  
    Men redan 2-4 tsk är alldeles för mycket i början. 
    Det heter smakportion för att de ska smaka, dvs få lite på tungan, känna nya smaker, vänja magen långsamt. För en sådan liten så räcker det med en tsk för att magen ska påverkas. Det finns barn som klarar mat tidigt, sedan finns det andra som kaskadspyr av pyttesmå mängder och det säger ju en hel del om hur känslig en bebismage är. 
  • skogsvitter

Jag undrar också varför i hela friden du ger henne mat så tidigt? Och framförallt, varför ger du henne så gigantiska mängder?! Vet du inte att man ska vänta tills de är sex månader innan man börjar med smakisar som kan öka i mängd???

Bara för att hon är glad och vill stoppa allt i munnen betyder det inte att de ska få äta allt, herregud... du matar väl henne inte med bajs bara för att hon är intresserad av det? Eller fimpar hon hittar på marken?

Hejda dig, du kommer få ge henne mat så småningom, men just nu är hon faktiskt på tok för liten för de här stora mängderna du ger! Ett kryddmått, det är vad du kan ge om du nu tycker att det är så oerhört spännande att du inte kan vänta någon månad till...

• Hf84

men snälla! är ingen fara att ge mat tidigt. vill hon ha tex morot så ge det. gör var som känns rätt för dig och ditt barn. rekommendationer på 6 månader är bara för att det inte ska konkurrera med amning. så klart man får känna efter om barn är redo eller inte...

• Litet My

Varför så bråttom med att öka maten? Bebisen är ju pytteliten.

• saua83

Så gjorde min son oxå, kräktes efter all mat. Omogen tarm helt enkelt, avvaktade några veckor för att börja igen nu efter jul, inget kräks förutom när det blir lite för fullt i magen! Om ditt barn inte kräks av ex morot eller palsternacka, ge det istället ett tag och vänta med gröten!

Svar på tråden Smakportioner, men spyr upp gröten efter några timmar..