• Anonym (Orolig)

Hjälp! Vårdnadsfrågor

Hej. Det är såhär att jag har en dotter på snart 4 år gammal ihop med en kille som jag ej är tillsammans med. Under första levnadsåret fick Pappan komma hem till oss för att träffa vår dotter. Sedan har de 3 andra åren följts med att vår dotter är där dagtid lördag och söndag varje helg och varierat att ja varit med och de flesta helgerna har de varit ensamma. Hennes pappa har aldrig krävt mer under dessa år, däremot har han problem med humöret som för det mesta går ut över mig. Så i 3 år har jag bitit ihop för vår dotters skull och ställt upp på allt han bett mig att göra för att hålla lugnet nere så våran dotter kan fortsätta att leva som hon gör idag. Nu känner jag att min gräns är nådd och orkar inte mera. Jag anser inte att de är bra för vår dotter att hon är där mer än tiden hon är och är beredd att ta detta till ett steg längre . Jag vill höra lite från erfarenheter eller annat hur en familjerätt dömer i sådana fall. När vår dotter levt med mig i 4 år utan att tillbringa en enda natt hos sin pappa. Kan han bara komma och begära en varannan vecka kontakt ? Jag förstår att inte familjerätten kanske tar hänsyn till att pappan har ett fruktansvärt beteende Gent i mot mig. Men varje helg när vår dotter skall dit gråter hon och vill verkligen inte. Och såfort msn nämner att hon skulle sova där börjar hon gråta. Detta handlar inte om att jag inte vill att de ska ha kontakt men jag anser att så som dom har det idag är det bästa . Vi har delad vårdnad men jag är "boendeförälder" . Jag känner själv att jag orkar inte gå att ta mer skit från pappan för att hålla lugnet nere så det inte blir massa bråk och tjat. Jag har skött all hämtning och lämning i dessa 3 år. Något som förvånade mig var när jag pratade med familjerätten om utlands resa med barnet ( att pappan skulle ta med henne ensam utomlands efter denna kontakten de har idag) att de är helt okej att han skall få göra det. Att ta med sig ett barn i en vecka till ett annat land utan att spendera en enda natt ihop med barnet i landet där vi bor. Jag känner att detta börjar tära på mig . Och jag hoppas jag fick fram att jag menar absolut inte att kontakten ska försvinna imellan dem. Men jag undrar vad han har för rättigheter att kunna kräva efter 4 år ? Sen hur familerätten ställer sig till problem med humör på en utav föräldrarna . Med vänlig hälsning, orolig själ

• Svar på tråden Hjälp! Vårdnadsfrågor
  • Anonym (P)

Allmänt kan man säga att familjerätten och domstolar ser ett rikligt umgänge med båda föräldrar som A och O. Det anses vara barnets bästa idag.

Även barn till olämpliga föräldrar (misshandel, missbruk, incest, psykiskt sjuka osv.) har ofta idag någon form utav umgänge med den föräldern under skyddade former då  förståss. 

Är han en normal ansvarstagande förälder med fel och brister som de flesta människor har (som tex hett humör) så kan han utan större problem få varannan vecka.

Att vända sig till domstol är dyrt, det tar tid och framför allt det tar fram det värsta hos båda föräldrarna. Så fundera noga innan du väljer ett sådant alternativ. Visst har du tur blir det varannan helg, varannan jul,påsk, 4 v på sommaren osv men det kan lika gärna bli varannan vecka.

Alternativ 2 är familjerätten men då skall ni båda vara med på det. Ni kan skriva kontrakt där ang hur umgänget skall se ut och är lika bindande som i domstol.

Att säga att en 4 åring grinar och inte vill till sin pappa kan obs. kan tolkas av famrätt och domstol  som om du inte förbereder ditt barn tillräckligt väl inför umgänget ... Pratar du i negativ form om pappan ?? osv osv ...

Självklart så är det ju inte rätt att du skall ta skit fr pappan varje gång vid lämn men risken är stor att det fortsätter oavsett med umgänges avtal ( beroende på vad skiten består i naturligtvis) Hoppas du förstod mig.  

Lycka till ! 

• Anonym (Z)

Nu dömer inte familjerätten till nått utan det är tingsrätten och med det du beskriver så kan han lätt få vv och varför skulle han inte kunna resa med sitt barn, känns som du håller det emot att han inte tillbringat en natt med ungen så låt ungen sova där när den ändå är där

• Anonym (mm)

Tyvärr tas det i princip aldrig hänsyn till barnen när det gäller umgänget.
    Min tro är att pappan omedelbart får umgänge varannan helg för att inom loppet av ett par månader vara vv.

Det spelar ingen roll att hon gråter. Hon tystnar och fogar sig när hon inser att mamma inte kommer att komma och hämta henne. Det är därför så många mindre lämpliga föräldrar bestämt hävdar att det inte är några problem hos dem. Givetvis är det inga problem - barnet har fogat sig.

Vad du kan göra är att dra ut på tiden. Dokumentera allt. Försök att alltid ha kontakt med pappan per mail eller sms så att du har svart på vitt. Du vill kunna dokumentera att han inte tar ett bra ansvar, att samarbetet mellan er är dåligt, att han har ett häftigt humör. Dvs ALLT som kan vara till hans nackdel. Att du ställt upp varje helg är till din fördel, men knappast något som de tar någon större hänsyn till.
    Mitt förslag är att ni träffas på familjerätten och där försöker få till ett umgänge som först och främst handlar om att hon ska vara hos pappan varannan helg med övernattning. Inte orimligt att du begär att det ska vara varannan helg i början samt iaf första helgen bara en enda natt.
    Ju äldre flickan blir desto mer har hon själv att säga till om och, framförallt, desto mer kan hon berätta. Inte bara för dig utan även för dagis/skolpersonal.

Och glöm inte: Gråta får du göra i ensamhet. Inför dottern är det glada miner och positiva ord om pappa och hur kul de ska ha det. Glöm inte att packa med stora väskan med alla gosedjur/favoritpyjamas/favoritbok etc.

Lycka till och glöm inte att du som vuxen måste ta ett föräldraansvar och i detta fallet är det att få din dotter att må bra av att vara med sin pappa. Du kommer ha igen det när hon är äldre. Den förälder som gjort det bästa för barnet är också den förälder som får den bästa kontakten när barnet blir äldre. Glöm inte att spara all dokumentation så att du kan visa dottern när hon blir stor att du verkligen gjort allt för henne.           

Svar på tråden Hjälp! Vårdnadsfrågor