Hjälp! Vårdnadsfrågor
Hej. Det är såhär att jag har en dotter på snart 4 år gammal ihop med en kille som jag ej är tillsammans med. Under första levnadsåret fick Pappan komma hem till oss för att träffa vår dotter. Sedan har de 3 andra åren följts med att vår dotter är där dagtid lördag och söndag varje helg och varierat att ja varit med och de flesta helgerna har de varit ensamma. Hennes pappa har aldrig krävt mer under dessa år, däremot har han problem med humöret som för det mesta går ut över mig. Så i 3 år har jag bitit ihop för vår dotters skull och ställt upp på allt han bett mig att göra för att hålla lugnet nere så våran dotter kan fortsätta att leva som hon gör idag. Nu känner jag att min gräns är nådd och orkar inte mera. Jag anser inte att de är bra för vår dotter att hon är där mer än tiden hon är och är beredd att ta detta till ett steg längre . Jag vill höra lite från erfarenheter eller annat hur en familjerätt dömer i sådana fall. När vår dotter levt med mig i 4 år utan att tillbringa en enda natt hos sin pappa. Kan han bara komma och begära en varannan vecka kontakt ? Jag förstår att inte familjerätten kanske tar hänsyn till att pappan har ett fruktansvärt beteende Gent i mot mig. Men varje helg när vår dotter skall dit gråter hon och vill verkligen inte. Och såfort msn nämner att hon skulle sova där börjar hon gråta. Detta handlar inte om att jag inte vill att de ska ha kontakt men jag anser att så som dom har det idag är det bästa . Vi har delad vårdnad men jag är "boendeförälder" . Jag känner själv att jag orkar inte gå att ta mer skit från pappan för att hålla lugnet nere så det inte blir massa bråk och tjat. Jag har skött all hämtning och lämning i dessa 3 år. Något som förvånade mig var när jag pratade med familjerätten om utlands resa med barnet ( att pappan skulle ta med henne ensam utomlands efter denna kontakten de har idag) att de är helt okej att han skall få göra det. Att ta med sig ett barn i en vecka till ett annat land utan att spendera en enda natt ihop med barnet i landet där vi bor. Jag känner att detta börjar tära på mig . Och jag hoppas jag fick fram att jag menar absolut inte att kontakten ska försvinna imellan dem. Men jag undrar vad han har för rättigheter att kunna kräva efter 4 år ? Sen hur familerätten ställer sig till problem med humör på en utav föräldrarna . Med vänlig hälsning, orolig själ