• Caroline me

Sluta amma utan napp eller flaska!

Jag har en dotter på snart 10månader som ALDRIG har tagit napp eller flaska! Hon äter bra på dagarna och äter ett extra mål gröt innan läggdags. Hon ammas innan hon somnar men släpper bröstet självmant och vänder sig bort innan hon somnar. Snuttar/äter en eller två gånger Max under natten. På dagarna sover hon endast i vagnen. Hur ska jag nu kunna sluta ge henne bröstet! Har försökt ett par gånger men hon skriker sig blå! Dumma svar och elakheter undanbedes! Vill bara ha konkreta tips! Tack!

• Svar på tråden Sluta amma utan napp eller flaska!
  • Maggie S

Om du har en partner. Kan h-n ta barnet på natten de första nätterna så inget alternativ finns för dottern? Dvs ingen tillgång till bröstet.Bvc kanske kan komma med ngt bra tips? Lycka till!

• Alma

Min son var nio månader när vi skulle sluta amma och hade heller aldrig tagit flaska eller napp. Vi förberedde oss på skitjobbiga nätter under lång tid, men första natten vaknade han en gång och skrek i ca en timme och drack till slut välling och sov vidare. Natt två tog han välling direkt på kvällen innan han somnade. Sen dess har han aldrig ammat mer och sover gott på nätterna. (Han är 1,5 år nu)Dricker välling på kvällen och på morgonen. De två nätterna vi slutade amma sov jag på soffan och sonen och min man i vårt sovrum. Lycka till, det kommer säkert gå bra!

• Lindsey Egot NO1

Jag har fått lämna bort mina två som inte tog napp för att sluta amma. Den ena var 15 månader och den andra var 18 månader.

De andra tre har både tagit napp och även flaska senare.

• skogsvitter

Barnet behöver naturligtvis varken ta napp eller flaska för att man ska sluta amma, varför tror du det? Däremot får man vänta tills bebisen är redo om man inte vill använda tvång. Vi har kunnat byta ut amningen när de skulle sövas till att buffa dem till sömns istället. Då låg vi intill dem och buffade helt enkelt, på så sätt fick de ändå närhet men låg där de skulle ligga och fick rörelse genom buffandet. Men skriker hon sig blå är hon helt enkelt inte mogen för att sluta riktigt ännu! Kom ihåg att det är en utvecklingsfas just i den här åldern också, det kan räcka med bara 1-2 veckor till att vänta så kan det mycket väl gå alldeles utmärkt!!

Så jag tycker du ska ta det lugnt, slappna av. Du kommer inte amma förevigt, förmodligen bara någon enstaka vecka till. Fortsätt försöka någon gång då och då men låt inte bebisen skrika!! Då är det bättre att ge bröstet och sedan ta bort det igen när hon blivit lugn och själv släpper bröstet. Hon är ju nästan där redan nu, det är liksom bara ett yttepyttesteg bort. Andas

• skogsvitter

Och just ja, om de vaknar på natten kan man prova ett ge vatten i mugg istället för att amma. Det är vanligt att de är lite törstiga, särskilt såhär mitt i sommaren.

• Alma

Vill tillägga att anledningen till att jag slutade amma var att jag blev sjuk och var tvungen att äta starka mediciner, jag fick alltså inte amma när jag åt dessa mediciner vilket gjorde att vi fick göra ett abrupt avslut för sonens amning. Dock gick det ju bra att sluta(förutom den timmen första natten, som han tillbringade i sin pappas famn) så han var väl redo antar jag.

• Lindsey Egot NO1
    Alma skrev 2013-07-28 21:56:40 följande:

Vill tillägga att anledningen till att jag slutade amma var att jag blev sjuk och var tvungen att äta starka mediciner, jag fick alltså inte amma när jag åt dessa mediciner vilket gjorde att vi fick göra ett abrupt avslut för sonens amning. Dock gick det ju bra att sluta(förutom den timmen första natten, som han tillbringade i sin pappas famn) så han var väl redo antar jag.

Så fick vi göra med vår yngsta när han var tre veckor pga min medicin jag fick pga smärta.
Svar på tråden Sluta amma utan napp eller flaska!