Måste vi berätta att tätskiktet i badrummet bara är godkänt så länge det inte bryts?
Vi ska sälja vår lägenhet och eftersom vi redan hittat 2 potentiella köpare skippar vi nog hela biten med hemnet, visningar etc och anlitar bara mäklare för själva pappersarbetet (jo, jag vet att man kan göra den biten själv oxå men vi föredrar att slippa).
En av köparna kommer från ett annat land och har bara bott i Sverige i 1 år. Hon pratar jättebra svenska för att ha varit här så kort tid och eftersom min sambo är uppvuxen i det landet kan han tolka vid behov. Däremot har de väl inte 100% koll på hur allt fungerar här.
Vårt badrum renoverades '89 i samband med att hela huset rotaded. Resultatet är att om man av nån anledning bryter tätskiktet måste antagligen hela badrummet göras om för att försäkringsbolaget ska betala ut ersättning vid t ex en vattenskada. Badrummet i sig är fint om än lite opersonligt med kaklade väggar osv. Inga skador.
Min fundering är om man måste berätta om detta med tätskiktet för köparna eller om det räcker med att säga när badrummet renoverades och låta dem räkna ut resten? Med en svensk köpare är det ju onödigt att berätta men eftersom byggstandarder skiljer sig en hel del mellan deras land och Sverige tvekar man ju... Det borde väl inte kunna räknas som ett dolt fel om vi håller tyst?