• Anonym (dolt fel?)

Måste vi berätta att tätskiktet i badrummet bara är godkänt så länge det inte bryts?

Vi ska sälja vår lägenhet och eftersom vi redan hittat 2 potentiella köpare skippar vi nog hela biten med hemnet, visningar etc och anlitar bara mäklare för själva pappersarbetet (jo, jag vet att man kan göra den biten själv oxå men vi föredrar att slippa).

En av köparna kommer från ett annat land och har bara bott i Sverige i 1 år. Hon pratar jättebra svenska för att ha varit här så kort tid och eftersom min sambo är uppvuxen i det landet kan han tolka vid behov. Däremot har de väl inte 100% koll på hur allt fungerar här.

Vårt badrum renoverades '89 i samband med att hela huset rotaded. Resultatet är att om man av nån anledning bryter tätskiktet måste antagligen hela badrummet göras om för att försäkringsbolaget ska betala ut ersättning vid t ex en vattenskada. Badrummet i sig är fint om än lite opersonligt med kaklade väggar osv. Inga skador.

Min fundering är om man måste berätta om detta med tätskiktet för köparna eller om det räcker med att säga när badrummet renoverades och låta dem räkna ut resten? Med en svensk köpare är det ju onödigt att berätta men eftersom byggstandarder skiljer sig en hel del mellan deras land och Sverige tvekar man ju... Det borde väl inte kunna räknas som ett dolt fel om vi håller tyst?

• Svar på tråden Måste vi berätta att tätskiktet i badrummet bara är godkänt så länge det inte bryts?
  • Griseknoen35

Nä det behöver du väl inte säga.. Det gäller ju i stor sett alla badrum i Sverige och det hänger också mycket på en köpare att kolla upp speciellt om man köper i ett nytt land

• Anonym (Abc)

Alltså det gäller alla tätskikt från den tiden så det är inget speciellt med just er lägenhet. Förut rollade man tätskikt och då måste man göra om allt om man vill ändra. Med dagens nya folietätskikt (tror jag det heter) så kan man tex lyfta upp en trasig golvlampa och ersätta med en ny utan att tätskiktet förstörs.

• Anonym (dolt fel?)

Det är just det jag menar. Det gäller ju alla badrum från den tiden men jag tvivlar starkt på att de har nån aning om det. Är mest orolig för att det ska räknas som ett dolt fel om vi inte informerar...

• Griseknoen35

Nä det räknas inte som ett dolt fel. Säg bara att badrummet gjordes om 89 tillsammans med blabla..

• faithfully

Nej nej nej. Alla tätskickt bryts om man förstör det. Det är liksom poängen. Om ni däremot VET att skicktet är brutet nu måste ni säga det. Annars inte, då är det deras undersökningsplikt.

• Anonym (dolt fel?)

Vad vi vet är det inte brutet. Allt är orginal i badrummet just eftersom vi inte velat ta risken att behöva göra om alltihop...

• faithfully
    Anonym (dolt fel?) skrev 2013-07-29 07:35:47 följande:
    Vad vi vet är det inte brutet. Allt är orginal i badrummet just eftersom vi inte velat ta risken att behöva göra om alltihop...
    Det är ju som samma för alla så jag tycker inte du ska oroa dig för något.
  • Indianica

Ska de inte be någon besiktiga lägenheten eller är det bara hus som besiktigas? Jag menar, i så fall kommer besiktningsmannen troligen nämna det, som en självklarhet. Men jag tycker inte ni ska nämna det. Vi var med om en helt annan grövre sak och det var att vi köpte ett hus där det efter fem år började läcka i taket. Det visade sig då när reparatörerna var uppe på taket och lagade att förre ägaren hade lagat en skorsten själv och han hade lagat den med något så idiotiskt som masonit (som ju lösas upp när det regnar, snöar osv) och det hade han gärna fått upplysa oss om, för det hade man ju lätt räknat ut höll på att ruttna upp där uppe i så fall, men ert fall är något helt annat anser jag. Ni har ju inte ens varit där och försökt täta något själva och det behövs ju inte än iaf.

• Anonym (dolt fel?)
    Indianica skrev 2013-07-30 13:30:41 följande:
    Ska de inte be någon besiktiga lägenheten eller är det bara hus som besiktigas? Jag menar, i så fall kommer besiktningsmannen troligen nämna det, som en självklarhet. Men jag tycker inte ni ska nämna det. Vi var med om en helt annan grövre sak och det var att vi köpte ett hus där det efter fem år började läcka i taket. Det visade sig då när reparatörerna var uppe på taket och lagade att förre ägaren hade lagat en skorsten själv och han hade lagat den med något så idiotiskt som masonit (som ju lösas upp när det regnar, snöar osv) och det hade han gärna fått upplysa oss om, för det hade man ju lätt räknat ut höll på att ruttna upp där uppe i så fall, men ert fall är något helt annat anser jag. Ni har ju inte ens varit där och försökt täta något själva och det behövs ju inte än iaf.
    Vad jag vet brukar man inte besiktiga lägenheter utan bara hus. Vi hade inte tänkt säga nått men jag blev lite tveksam med tanke på att de med 99,9% sannolikhet inte har en aning om vad ett tätskikt är överhuvudtaget.
  • Anonym (hederlig)

Jag tycker att det är att luras...men tydligen är jag en hederligare person...

• Griseknoen35

Vart är det att luras? Ska ts sitta och kolla upp allt om hur dom bygger i köparens land för att sedan tala om för köparen vad skillnaderna är i Sverige? Ts lär ju tala om att badrummet är fixat 89 och det är ju inga fel på badrummet förutom att det är gammalt om sedan köparen bryter fuktspärren och åker på en fuktskada har ju inte ts någon som helst ansvar för, inget hon ens kan få skulden för.

• Anonym (inget fel)

Badrummet är nästan 25 år gammalt, vad kan man förvänta sig? Givetvis bryter man inte tätskiktet i ett våtutrymme, det kan ni med fördel berätta om. Om köparen kommer från ett annat land är det bra om ni berättar hur försäkringen funkar i Sverige. I många andra länder är det inte alls samma regler och folk sätter upp hyllor i badrummet utan vare sig silikon eller en tanke bakom.

• jidderbox

Om man vet vad man ger sig in i som köpare så brukar man oftast anlita en yrkesverksam person som kan tätskikt via www.tätskiktsakademin.se. I och med utbildning där kan man oftast se vad som stämmer och inte

• Anonym (Loppan)

Eftersom att det där mer eller mindre är en regel snarare än ett undantag för badrum byggda i Sverige kring den tiden, så tycker jag gott att ni kan berätta det för att vara schyssta. Ni kan säga det rent allmänt, att så var det man gjorde förr. Jag tror inte att de drar sig ur då. De blir nog bara tacksamma för infon så att de slipper få en onödigt dyr kostnad i framtiden.

Svar på tråden Måste vi berätta att tätskiktet i badrummet bara är godkänt så länge det inte bryts?