• Izzie91

hur äter era 9 månaders?

Vår äter såhär:

8.00: 1 1/2 portion gröt eller fullkornsvälling

11.00: macka med smör och leverpastej, naturell yoghurt med mosad banan i

13.00-14.00: 1 burk mat + frukt

15.30: macka med smör och leverpastej, naturell yoghurt med mosad banan i

19.00: fullkornsvälling
     Sover sedan (oftast) för kvällen och natten

MEN! han dricker inte mycket vatten till målen. Har testat ur pipmugg, flaska och mugg, men det spottas bara och allt rinner ut. Och nu när han får så mycket fast mat och inte ersättning som mellis som han fick innan, så blir det ju mycket mindre vätska som han får i sig. Förslag på knep :)
    Kanske ska ge ett mellis med ersättning?

• Svar på tråden hur äter era 9 månaders?
  • Sthlmtjej24

Min lilla flicka har druckit ur ett vanligt dricksglas med viss assistans sedan 5 mån ålder. Dock älskar hon vatten och dricker ur vad som helst, men det kan ju vara värt att testa?

• Izzie91

Okej :) får testa det :) min dricker bara om det är fruktdryck i men det kan inte ges varje dag :)

• keron

Vår ettåring åt vid den åldern gröt en gång om dagen och ammades fritt resten av dygnet.

Jag skulle rekommendera dig till att försöka variera maten lite mer. Just nu äter han både gröt, välling och bröd flera ggr om dagen. Ammas han ingenting eller får ersättning? Inget på natten heller? Tycker det verkar vara lite mat på ett helt dygn isf.

• Izzie91

Slutade amma vid 3.5 månader. Har googlat som en galning hur andras äter och de åt såhär, så började igår med att ge macka och yoghurt som mellis. Men kanske ska återgå till ersättningen istället då.

• Griseknoen35

09-10 (beror på när hon vaknar) 11/2 portion gröt banan/ mango smak. 12-13 1 burk mat, typ pasta och köttfärssås eller liknande, ca 15-16 välling 18-19 vår middag fast mindre kryddor och bitar, 21 välling och sova för natten

• Griseknoen35

Juste några gr i veckan blir vällingen vid 15-16 tiden utbytt till tex risifrutti, yoghurt, banan eller annat beroende på vad vi gör. Hon smakar på allt vi äter. Favorit är festis och glass men glass får hon mest smaka på när syskonen äter annars blir hon så ledsen :(

• Izzie91

Okej :) min började äta såhär igår, så fortfarande lite osäker på hur bra det är egentligen. Innan fick han ersättning som
    Mellis, så tror kag återgår till ett mellis med ersättning :)

• keron
    Izzie91 skrev 2013-07-28 17:40:57 följande:
    Okej :) min började äta såhär igår, så fortfarande lite osäker på hur bra det är egentligen. Innan fick han ersättning som
    Mellis, så tror kag återgår till ett mellis med ersättning :)
    Ersättning är en bättre och nyttigare näringskälla än välling
  • Izzie91

Okej :) ja nu fick han allt en flaska ersättning :) macka och yoghurt är inte så mättande :)

• Bollan82

Nu är min dotter drygt 10 månader men matintaget ser ut ungefär såhär:

Ammar lite (har nästan sinat vid det här laget) direkt när hon vaknar ca 7-8 på morgonen 
    Frukost ca 8-9: gröt 
    Lunch nån gång mellan 11-13 (beroende på hur lång fm vila det blir): 1/2-1 burk mat eller samma som jag äter samt efterrätt oftast en kiwi eller bär
    Mellanmål ca 15: Turkisk yogurt med bär eller frukt
    Middag ca 17: 1/2 burk mat eller gröt
    Kvällsgröt ca 19-20
    Lägger sig direkt efter gröten, får ibland välling i samband med läggning om hon verkar mer hungrig annars får hon välling om och när hon vaknar på kvällen/natten. Kokar egen välling (rekommenderas!) på skrädmjöl, gammeldagsmjölk, messmör (osötat), smör eller kokosolja och nyponskalmjöl.
    Är vi ute och åker får hon ofta Min Frukt smoothie, sån klämpåse vilket hon fullkomligt älskar! Ger även majskrokar eller fruktbitar  som plockmat när hon sitter med vid bordet då vi vill få matro Skrattande Kan tilläggas att vi till 80% ger ekologisk mat och frukt till henne, det är viktigt för oss.

Svar på tråden hur äter era 9 månaders?