• Isabel Journalist

Haft förlossningsdepression och bor i Uppsala län?

Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som har haft en förlossningsdepression och bor i Uppsala län. Eftersom det tyvärr finns en form av tabu kring just detta, vill jag lyfta ämnet och göra en intervju med någon som har upplevt hur det är. Någon som kan tänka sig att berätta hur det kändes och hur tankarna gick. Syftet är, genom att lyfta ämnet, att förhoppningsvis hjälpa till att bryta det tabu som finns.

Hör av dig till mig, även om du är osäker och vill fråga lite mer.

Vänliga hälsningar
    Isabel

Det går även bra att mejla isabel.eriksson@tv4.se

• Svar på tråden Haft förlossningsdepression och bor i Uppsala län?
  • Lotta 085

hej, jag heter Lotta Lindeborg och skrev en bok förra året om förlossningsdepressionen jag haft. (En mekanisk mamma, finns som blogg och FB sida också). har kontakter på Facebook, kan kolla med dem om någon bor i Uppsala. mvh/ Lotta

• Isabel Journalist

Hej Lotta!

Ja det vore jättesnällt! Det räcker att personen bor i Uppsala län. Du får gärna återkomma till mig på isabel.eriksson@tv4.se eller lämna den mejladressen vidare till eventuella kontakter.

Vänliga hälsningar
    Isabel

• Lotta 085

Har ett ganska stort kontaktnät, men har ännu inte fått napp.. Att det ska vara så tabubelagt, jag tycker det är anmärkningsvärt. Jag fortsätter söka. Hittar du ingen kan jag ställa upp, har varit med i lite olika sammanhang (Malou efter 10, lokala nyheterna), men vore ju bra om fler vill berätta.

• Isabel Journalist

Ja det är väldigt synd! Kommer du själv från Uppsala län? Som du säger vore det ju bra om fler orkade berätta. Det är jättesnällt att du letar vidare!

• Cornette

När jag fick barn på Ackis för 2 år sen så var jag med i en studie angående förlossningsdepression. Tror att den hette Basic. Du skulle ju kunna kontakta dem som genomförde studien och be dem skicka ut ett mail till alla som var med med din kontaktinfo?

• Isabel Journalist

Men Cornett, du kn inte tänka dig att var med då? Om du skickar din mejladress så kan jag skicka lite mer information.

• JohannaochLinn
    Hej!

Vi är två studenter på det beteendevetenskapliga kandidatprogrammet  vid Uppsala Universitet som just nu håller på att skriva vår C-uppsats i Sociologi. Uppsatsen kommer att handla om den motsätttning som kan uppstå när man som nybliven förälder får en förlossningsdepression samtidigt som man har förväntningar på att vara lycklig. Förväntningarna kan komma både från den nyblivna föräldern själv men också ifrån omgivningen och samhället i stort. 

Vi är intresserade av att komma i kontakt med föräldrar (både mödrar och deras partner) som har drabbats av en depression vid förlossningen men som har kommit över den nu. Vi skulle i så fall vilja hålla en liten intervju senare i vår med den drabbade föräldern som antingen kan ske genom att vi möts eller via telefon eller chatt. Naturligtvis kommer du att förbli anonym då inga namn kommer att skrivas med i uppsatsen. Skulle du vilja ställa upp på en intervju eller känner du någon som du tror skulle vilja ställa upp så får du gärna höra av dig. Maila oss på: ligu5100@student.uu.se eller jose3761@student.uu.se

Du är också varmt välkommen att höra av dig om du har några frågor eller funderingar kring studien i sig eller vad det skulle innebära att ställa upp på en intervju!
    Tack på förhand!

Mvh. Johanna och Linn
Svar på tråden Haft förlossningsdepression och bor i Uppsala län?