väldigt svår son och en väldigt bra man, vad göra?
Hej, jag har levt tillsammans med min nuvarande man i ca 8 år och har en son från ett tidigare förhållande. Idag har jag en till son gemensamt med min man. Sonen har mestadels bott hos pappa då han själv har valt det. Sonen har adhd plus trotssyndrom, och han är väldigt jobbig ibland,ingen respekt, svår att ha med och göra vilket naturligtsvis påverkar lillebrorsan negativt.
Nu har äldsta sonens pappa fallit i missbruk igen och vi tvingas ha sonen på heltid,självklart ställer vi upp. MEN sonen ryker ihop med alla familjemedlemmar ofta, detta sliter på alla. Jag och min man mår väldigt dåligt i mellan åt. Min man är världens snällaste man verkligen, han har alltid ställt upp för oss,prioriterat oss och vårdat mig när jag har varit riktigt sjuk och i obalans,han är en fin och lojal människa och vi älskar varandra. Men alla människor har sina gränser, äldsta sonens beteende tär verkligen på familjen och vår relation,jag har kontaktat socialen för att fråga om avlastning några dagar i veckan men det finns inte tydligen utan de har då frivillig LVU, dvs sonen får bo hos en annan familj och hälsa på oss ibland...vilket jag inte vill heller för jag är hans mamma...han ska inte uppfostras av andra. Sonen är 11 år idag.
Jag vill varken förlora min man och yngsta son eller min äldsta son, och mannen har tröttnat så han funderar på att flytta ut. I normala fall hade jag bett min man att flytta ut..men faktum är att det är sonens beteende som gör det ohållbart, det påverkar hela familjen. Min man är en väldigt bra man, och det är faktiskt sonen som tyvärr är problemet.
Framtiden för äldsta sonens pappa är oviss,farfar och farmor är skilda sen länge men har lovat att avlasta mig så mycket de kan med sonen, de vet hur han är.
Vad ska jag göra?
Någon som känner igen sig?