• PlayWood

Fobi för att delta på internet, kallas?

Det finns en fobi, som gör att dom som har detta inte vågar delta i forum/andra aktiviteter på internet, inte ens posta status uppdate på facebook. eller lägga ut bilder. men dom kan chatta/skriva med folk en och en, men inte i grupp/forum, har jag fått för mig.
    Social fobi påverkar personen i verkligheten (och kanske endel på internet också?) medan denna andra fobi jag söker namnet på är för personer online. alltså har inte dessa personer social fobi/torg skräck i verkligheten.
    Jag såg namnet på denna fobi för ett tag sen och jag kommer inte alls ihåg vad det kallades. jag borde ha skrivit ner det för nu ville jag läsa mer om det. och när jag försöker googla det får jag bara fram social fobi :(

Vet någon vad denna fobi heter? :)  tack

• Svar på tråden Fobi för att delta på internet, kallas?
  • Aniiee

Den fobin hittar jag inte någonstans, men det skulle vara roligt om någon visste. Jag är väldigt intresserad av fobier.

Jag skulle tro att det inte är en egen "godkänd" fobi, utan faller under just social fobi. 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee

ok, googlade lite till och hittade "Social Media Phobia" men den är inte "godkänd", i alla fall inte än. Den faller under social fobi...

• Fobiker

Ja, jag tror att den bör klassas som någon slags social fobi. Jag som har diagnosen Fobisk personlighetsstörning, med många drag av social fobi, känner igen det där väldigt mycket. Det tog flera år innan jag vågade börja skriva på de forum jag läste. För mig handlar det om en ständig rädsla för att göra fel och verka dum som även spiller över i den virtuella världen. Även fast jag är anonym överallt där jag skriver på nätet (förutom Facebook) så tycker jag att det är skitjobbigt att uttrycka mina åsikter och stå upp för dem. Tänk om jag har fel och gör bort mig? Det är nästan lika jobbigt för mig som att göra det IRL. Ändå har jag blivit mycket bättre på det under de senaste åren. Övning ger färdighet antar jag, och tröskeln är trots allt lite lägre online. Men jag tror inte alls att det är ovanligt att personer som har social fobi och liknande diagnoser känner sig socialt hämmade även online.     

• PlayWood

Tack för svar. :)

Aniiee: Jag såg namnet på denna fobi för ett tag sen och det lät som ett "latinskt" namn. som tex "klaustrofobi"  (fast självklart va det inte klaustrofobi, men för att ge exempel på hur det namnet var.) :)
    Jag har försökt att hitta den tråden igen, men iomed att användaren hade denna fobi finns det en stor möjlighet till att h*n raderade det inlägget i efterhand. :( och därför kan jag inte hitta.

Fobiker: Jag misstänker att jag har nån form av denna fobi jag söker namnet på, varje inlägg jag skriver läser jag om och om igen, det tar mellan 10 minuter till en timme att posta ett enda inlägg, OM jag ens en gång postar det jag har skrivit, det händer ofta att jag bara stänger ner sidan och texten istället för att posta. jag försöker att välja mina ord med högsta omsorg så att jag inte gör bort mig, eller "provocerar". Jag har inga utstickande eller extrema åsikter och jag är inte heller konflikträdd. och jag hamnar väldigt sällan i konflikt trots allt, men oron hänger kvar. :(

• Fobiker

Ja, precis så är det för mig också. Jag har många åsikter, dock inga extrema, men känner ofta att jag inte orkar ge mig in i forumdiskussioner för att jag inte vet om jag kan försvara mig. Och ett kort inlägg kan ta hur lång tid som helst att formulera, bara för att det skall bli precis "rätt" (vilket det såklart aldrig blir). Ofta börjar jag skriva ett svar men ger upp efter ett tag och trycker bara bort alltihop eftersom jag inte får till det. Har du någon liknande rädsla i andra sociala sammanhang?     

• PlayWood

Nä inte direkt. har inte social fobi eller andra diagnoser. är "normal" i verkligheten, en aning blyg och lite udda.

visst finns det sammanhang i verkligheten som man tycker är väldig irriterande eller jobbiga men det har dom flesta.
    Tex det är jobbigt att va i en ny grupp människor man ska gö exempelvis grupparbete med, men jag antar att dom andra också tycker det är lagom kul med en ny grupp att tala i :)

Jag tror det finns många små orsaker till att jag undviker att skriva på forum och delta i stora chat rum.
    En grej som är en bidragande orsak till min "forums fobi" är att om jag läser texten vad jag har skrivit tex 3 veckor senare så tycker jag att jag har formulerat mig dåligt och undrar hur f#n tänkte jag då? :S och önskar att det gick att radera inlägget. och det går inte i det flesta forum. och egentligen ska det inte spelar nån roll för jag är anonym. (facebook postar jag väldig sällan nånting i, oftast foton jag har tagit på saker och ting)
    och jag antar att jag tar kritiken på internet lite mer personligt jämfört med ifall nån ifrågasätter eller kritiserar en i verkligheten. Rynkar på näsan

• puss
    Aniiee skrev 2013-07-27 22:08:36 följande:
    ok, googlade lite till och hittade "Social Media Phobia" men den är inte "godkänd", i alla fall inte än. Den faller under social fobi...
    ok thats me.
    Easy cum easy go
  • Aniiee
    PlayWood skrev 2013-07-28 18:28:50 följande:
    Nä inte direkt. har inte social fobi eller andra diagnoser. är "normal" i verkligheten, en aning blyg och lite udda.

visst finns det sammanhang i verkligheten som man tycker är väldig irriterande eller jobbiga men det har dom flesta.
    Tex det är jobbigt att va i en ny grupp människor man ska gö exempelvis grupparbete med, men jag antar att dom andra också tycker det är lagom kul med en ny grupp att tala i :)

Jag tror det finns många små orsaker till att jag undviker att skriva på forum och delta i stora chat rum.
    En grej som är en bidragande orsak till min "forums fobi" är att om jag läser texten vad jag har skrivit tex 3 veckor senare så tycker jag att jag har formulerat mig dåligt och undrar hur f#n tänkte jag då? :S och önskar att det gick att radera inlägget. och det går inte i det flesta forum. och egentligen ska det inte spelar nån roll för jag är anonym. (facebook postar jag väldig sällan nånting i, oftast foton jag har tagit på saker och ting)
    och jag antar att jag tar kritiken på internet lite mer personligt jämfört med ifall nån ifrågasätter eller kritiserar en i verkligheten. Rynkar på näsan
    Det låter mer som att du behöver jobbamed din självkänsla än att du har fobi. Men tro mig, det är inget konstigt, särkillt inte att vara kritisk i efterhand mot sådant man själv skrivit. En författares bästa fan och värsta kritiker är författaren själv. Sen handlar det om vana också. Jag tog nästan två år på mig innan jag började skriva på internet år 2001. Sen har det tagit 11 år innan jag kunde släppa den där känslan av att bara jag var kass och alla andra kunde bättre. Nu tar jag det med en klackspark och inser att visst, jag kanske inte är världens bästa debattör eller skribent, men det är ingen annan heller =).

Skriv vad du tycker, stå för det, känner du att du skulle vilja släppa en viss disskusion så gör det bry dig inte om vad de andra tycker, för tycker gör de bara max en timme, sen är det glömt. Det gör heller inget att bara komma in i en tråd, skriva ett enda inlägg och sen inte bry sig om tråden alls något mer.

Satsa på att skriva ett inlägg om dagen, i samma tråd eller olika trådar, och öka sakta på, så ska du se att vanan kommer och det blir lättare.

(Jag hade inte Facebook förns för 2-3 år sen, och jag skriver fortfarande bara på FB max en gång om dagen) 
  • puss
    Aniiee skrev 2013-07-28 18:40:33 följande:
    Det låter mer som att du behöver jobbamed din självkänsla än att du har fobi. Men tro mig, det är inget konstigt, särkillt inte att vara kritisk i efterhand mot sådant man själv skrivit. En författares bästa fan och värsta kritiker är författaren själv. Sen handlar det om vana också. Jag tog nästan två år på mig innan jag började skriva på internet år 2001. Sen har det tagit 11 år innan jag kunde släppa den där känslan av att bara jag var kass och alla andra kunde bättre. Nu tar jag det med en klackspark och inser att visst, jag kanske inte är världens bästa debattör eller skribent, men det är ingen annan heller =).

Skriv vad du tycker, stå för det, känner du att du skulle vilja släppa en viss disskusion så gör det bry dig inte om vad de andra tycker, för tycker gör de bara max en timme, sen är det glömt. Det gör heller inget att bara komma in i en tråd, skriva ett enda inlägg och sen inte bry sig om tråden alls något mer.

Satsa på att skriva ett inlägg om dagen, i samma tråd eller olika trådar, och öka sakta på, så ska du se att vanan kommer och det blir lättare.

(Jag hade inte Facebook förns för 2-3 år sen, och jag skriver fortfarande bara på FB max en gång om dagen) 
    jagtror du angriper fel sak här.
    Easy cum easy go
  • Aniiee
    puss skrev 2013-07-28 18:42:22 följande:
    jagtror du angriper fel sak här.
    Tror du det?
  • puss
    Aniiee skrev 2013-07-28 18:44:55 följande:
    Tror du det?

ja, som sagt. ddet tror jag. prcis somjag skrev.
    Easy cum easy go
  • PlayWood

hmm. självkänsla, själv kritik, självförtroende och självinstinkt. ja, jag underskattar nog mig lite, jag försöker va ödmjuk, optimistisk och realistisk. men jag är väl en aning överanalyserande (en aning, lol)

Många bäckar små. Det är ganska obehagligt med öppet forum som många tycker det är obehagligt att tala öppet för publik/grupp.
    Jag tittar inte ens om dom andra har skrivit "bättre" när jag kollar gamla inlägg, så på det sättet tänker jag inte att "alla andra kan bättre". men det är sant att konstnären är sitt egna största fan och värsta kritiker. :)
    Jag försöker va kort och punktlig i mina inlägg, för det är lätt hänt att det blir en bok. :D
    är även orolig för att det ska ses som nån slags självhävdelse. och funderar länge på om mitt inlägg faktiskt är nåt av värde för diskussionen/ts. vilket många gånger blir till att jag inte ens gör ett inlägg. fast det förmodligen skulle tillföra något till diskussionen.

Exempelvis om någon undrar, "hur gjorde ni när bokade biljetter/sålde bilen/tappade plånboken? ectect" så kan jag skriva ett inlägg med information jag upplevde/gjorde ang ämnet. men jag postar inte vad jag skrev. det kan ta emot på så många olika sätt. känns inte så bra att berätta om mig, ens i denna post, för jag blir orolig över att det kan ses som nån slags självhävdelse. plus att jag inte kommer att tycka om vad jag skrev om några veckor framåt. som sagt. :S
     Därför undrar jag om nån vet vad fobin heter. :) så kan jag läsa mer om den. jag har kanske inte fobi men ändå starkt hämning mot just forum/större chat.
    privat chat/sms osv är inga problem, då blir det snabba svart som jag inte har läst om o om igen. 

Svar på tråden Fobi för att delta på internet, kallas?