• Anonym (TS)

När man skriver på faderskap ? Vad gäller ?

Ska snart ha barn och då måste jag och blivande pappan till soc för att skriva på faderskap . Jag är ensamstående måste jag ge han gemensam vårdnad när jag inte vill det ?varför jag inte vill vill jag inte berätta. Räcker det bara att jag säger nej eller kommer dom ställa 199 frågor ?

• Svar på tråden När man skriver på faderskap ? Vad gäller ?
  • Anonym (nej)

Nej, ingen kan tvinga dig såvitt jag har hört. Mamman har ju automatiskt ensam vårdnad men måste se till att pappan har umgänge =)

• Anonym (TS)
    Anonym (nej) skrev 2013-07-27 19:21:21 följande:
    Nej, ingen kan tvinga dig såvitt jag har hört. Mamman har ju automatiskt ensam vårdnad men måste se till att pappan har umgänge =)

Okej tack för svaret ! Hur sker umgänget med en nyfödd ?
  • Anonym (nej)

Om barnet ammas är det ju lättast att han kommer hem till dig för att umgås med barnet, kanske går ut på promenad och sånt där, sedan när det blir äldre kan man börja med övernattningar gradvis :) Om barnet flaskmatas, kan ni ju komma överens sinsemellan vad som känns bra, men då finns ju inga hinder för övernattning hos pappan :)

• Anonym (TS)
    Anonym (nej) skrev 2013-07-28 01:02:56 följande:
    Om barnet ammas är det ju lättast att han kommer hem till dig för att umgås med barnet, kanske går ut på promenad och sånt där, sedan när det blir äldre kan man börja med övernattningar gradvis :) Om barnet flaskmatas, kan ni ju komma överens sinsemellan vad som känns bra, men då finns ju inga hinder för övernattning hos pappan :)

Tack igen! Okej ska ju amma om det går !
  • Knappamamma

Vill han ha gemensam vårdnad så lär han ju stämma dig, finns det inget suspekt med honom så lär de väl bli så med. Dock gemensam vårdnad betyder ju inte varannan vecka för det.

• tantamantan
    Knappamamma skrev 2013-07-28 21:16:18 följande:
    Vill han ha gemensam vårdnad så lär han ju stämma dig, finns det inget suspekt med honom så lär de väl bli så med. Dock gemensam vårdnad betyder ju inte varannan vecka för det.

Och det kan ta tid så TS kommer antagligen hinna ta ut alla föräldradagar innan om det är vad som oroar TS. men som sagt, stämmer han dig så kommer han troligen få gemensam vårdnad om ni inte anses ha stora samarbetsproblem. gemensam vårdnad har inget med umgänge att göra, men med om man vill flytta med barnet, kan ha att göra med skolval etc.
Svar på tråden När man skriver på faderskap ? Vad gäller ?