Misstänker att sonen är allergisk mot katt
Min son är drygt 13 år, hans far är allergisk mot katt och vi har därför inte haft katt under barnens uppväxt. För 2 år sedan skildes jag och pappan och för ett år sedan skaffade jag katt, till barnens stora glädje. Nu de senaste månaderna har sonen visat samma symptom på allergi som hans pappa. Svulla röda ögon som kliar, dock i mkt lindrigare grad än pappan. Sonen kan inte tänka sig att vi lämnar bort/tar bort katterna och jag anser att än så länge är reaktionen väldigt lindrig. Men jag vill ju ändå veta att det verkligen är katterna han reagerar på, vi har även kanin men de bor ute. Där hanterar barnen även hö och om sonens reaktioner blir värre eller ohållbara och jag måste göra mig av med katterna vill jag ju ändå veta säkert att det är dom han reagerar mot.
Jag ringde vårdcentralen igår och nu i semestertider kom jag inte till min vanliga. Där säger dom att man inte gör allergitester. Gör man inte det? Hon sa bara att jag måste te bort katterna eller ge honom allergitabletter. Det han sonen själv pratat om, han vill inte att vi gör oss av med djuren men kan ta tabletter mot symptomen. Men jag vill ju ändå veta vad han reagerar mot! Är det katterna kan man ju göra vissa åtgärder för att lindra besvären utan att göra sig av med djuren.