• Alexi

Frågor om potträning

Fortsätter man bara så här med potträning?

Sonen är 2,5 år. Han vägrade helt potta/toa under förra hösten och vintern. Sen under våren/sommaren har han suttit på toaletten några gånger men det har aldrig kommit något. Nu får han gå naken hemma en hel del, vi frågar om han behöver gå på toa, ibland säger han ja men vill sen inte sitta där ändå, ibland nej direkt. Sen helt plötsligt så har han kissat där han är, inne som ute.

Kommer det plötsligt vända eller ska man vänta?

• Svar på tråden Frågor om potträning
  • marmelad

Jag hade fortsatt att låta honom gå naken, när han kissat på golvet så bara påminn honom att man ska kissa på toaletten och sätt honom där en stund. 
    Med första barnet hade vi pottan ståendes ute i vardagsrummet när han var där, som en påminnelse för honom   Andra sonen gillade aldrig pottan, så med honom tog vi toaletten direkt istället. Han kissade alltid på sig när vi tog av blöjan, under ganska många månader, men vi fortsatte att prova korta stunder och till slut vände det och plötsligt sa han själv att han skulle sluta med blöja.  
    Fortsätt testa och låt det gå i hans takt... plötsligt vänder det  

• Alexi
    marmelad skrev 2013-07-24 14:13:44 följande:
    Jag hade fortsatt att låta honom gå naken, när han kissat på golvet så bara påminn honom att man ska kissa på toaletten och sätt honom där en stund. 
    Med första barnet hade vi pottan ståendes ute i vardagsrummet när han var där, som en påminnelse för honom   Andra sonen gillade aldrig pottan, så med honom tog vi toaletten direkt istället. Han kissade alltid på sig när vi tog av blöjan, under ganska många månader, men vi fortsatte att prova korta stunder och till slut vände det och plötsligt sa han själv att han skulle sluta med blöja.  
    Fortsätt testa och låt det gå i hans takt... plötsligt vänder det  
    Tack, ja vi ska kämpa på. Pottan har inget av våra barn gillat så det är toaletten med toasits som gäller.

Bara för att jag skrev det här så lyckades maken få honom att kissa på toaletten idag! Han doppade sonens fötter i vatten medan han satt där på toaletten och då kom det. Fånig metod men funkar ju uppenbarligen. Sonen var väldigt nöjd över att ha kissat där.

Bara så tröttsamt att torka pölar och jag vill helst inte ha dem på vissa ställen...

Svar på tråden Frågor om potträning