• labermo93

Jag mår jätte dåligt

Jag är riktigt jävla desperat (ursäkta språket) och jag har verkligen ingen aning om vad jag ska göra längre. 

Jag är snart 20 år gammal och jag har varit ledsen i 7 år nu, sen jag var 13 år alltså och det går verkligen inte över. Massor med folk har sagt till mig att det bara är en fas och att alla går igenom någon slags depression under tonåren, men det här är helt sjukt. Jag har inte fått någon diagnos för depression.

När jag var 12-13 år gammal så skildes mina föräldrar och jag kom över det efter typ 1-2 år och nu är jag helt okej med att mina föräldrar inte pratar med varandra längre och att min pappa bor på andra sidan Sverige. Så detta kan inte bero på mina föräldrars skilsmässa, det är helt uteslutet. Efter skilsmässan flyttade jag och pappa till Norge för att han fått jobb i Oslo och för att han träffat en ny tjej med två barn som var ungefär i min ålder. Det var jag också helt okej med. Men där började allt rasa ihop totalt. 

Ny skola och inga vänner dom 3 första veckorna. Jag gick i skola i Sverige även fast jag bodde i Norge så jag pendlade 2 mil varje dag i fyra år. Under första terminen av 9:an förlorade jag en väldigt bra vän. Hon begick självmord när hon var 12 år gammal och det slog mig riktigt hårt.  Jag gick in i en sorgprocess och min pappa... ja, jag vet inte hur jag ska förklara det. Men han gillade inte att se mig gråta, och han skrek ofta på mig. Ibland tog han tag i mig, men inte hårt nog att lämna märken. Han slog mig aldrig, han tog bara tag i min arm lite då och då, tills jag sa ifrån. Han slutade att ta tag i mig, men fortsatte skrika på mig.

Jag har alltid haft problem med matematik sen jag var liten, och han har väldigt kort stubin, så han kunde liksom inte hjälpa mig för varje gång han försökte så började han gallskrika på mig och kallade mig "blåst idiot", han kallade mig detta bara en gång. Så under första året på gymnasiet så blev allting så mycket svårare, jag började känna mig ledsen varje dag, ville inte gå till skolan och sjukskrev mig väldigt ofta även fast jag inte var sjuk. Jag älskade min klass, men hade ingen motivation att gå i skolan, jag ville inte ens skaffa ett jobb. Jag umgicks aldrig med mina klasskamrater, jag umgicks bara med min bästa vän från högstadiet som jag fortfarande är bästa vän med. Hon bor dock på andra sidan Sverige.

Pappa fortsatte skrika på mig för att jag inte gick till skolan och varje gång jag sa till honom att jag var ledsen och inte ville gå till skolan så skickade han iväg mig ialla fall. Vi hade APU i ca 1½ månad under andra året av gymnasiet och jag var borta i ca 2 veckor för att jag inte orkade och var ledsen hela tiden. Under denna perioden försökte jag ta livet av mig två eller tre gånger. Jag orkade verkligen inte längre. 

Pappa fick såklart nys om att jag inte varit där på 2 veckor och åkte hem från jobbet, han pratade inte med mig utan han skrek på mig. Min syster ringde för att prata med mig och frågade om jag försökt ta livet av mig och jag svarade ja. Efter det började jag gå hos skolkuratorn tillsammans med skolsköterskan och under våren 2011 flyttade jag till min mamma i Enköping. 

Jag fortsatte att gå till en psykolog när jag flyttat hit och jag märkte ganska snabbt att det inte fungerade på mig. Jag började om gymnasiet från början och jag har en underbar klass och underbara lärare. Allt verkade bra de första 3 månaderna på den nya skolan och sedan började jag bli ledsen igen. Jag började sjukskriva mig igen och jag började gå in i självmordstankarna igen. Men jag berättade det aldrig för någon, inte ens mina lärare eller psykologen. Fick ett samtal från min mentor som frågade vart jag var och sa att jag stannade hemma för att jag inte mådde bra och det var faktiskt sant. Jag mådde extremt dåligt och jag visste egentligen inte varför jag mådde dåligt, jag bara mådde dåligt. 

Jag kom tillbaka till skolan, pratade med min mentor om hur jag kände mig och efter det samtalet började jag må en aning bättre. Jag försökte trycka bort alla negativa tankar och det fungerade i ungefär 6 månader, sen blev jag ledsen igen och ingenting hade hänt som gjorde mig ledsen. Jag började få nervösa sammanbrott i skolan och jag började skolka, började även sjukskriva mig igen. 

Sommaren 2012 åkte min mamma över till Finland och hon kom hem en vecka senare när hon skulle stannat där i 3 veckor. Hon berättade inte vad som hade hänt, men jag kände på mig att något hade hänt eftersom hon hade så fruktansvärt ont i bröstkorgen och hon grät ganska ofta. När vi satt på tåget påväg till min moster så hörde jag hennes samtal med hennes syster om det som hänt och jag började störtgråta mitt på tåget och jag brydde mig inte om vem som såg mig. Min mamma blev nästan mördad i Finland.

Mamma har haft stora problem med alkohol, men hon åkte på rehab och fick medicin så nu är det bra med oss här hemma, men jag mår fortfarande dåligt. Andra året på gymnasiet var ett rent helvete och jag var borta väldigt ofta och kom på ursäkter varför jag inte varit i skolan och varför jag skulle gå hem. Tills min mentor och min sånglärare fick höra av min bästa vän i klassen att jag mått dåligt väldigt länge nu. Dom pratade med mig i typ 2 timmar och sen kände jag mig bättre igen. Men föll tillbaka en vecka senare. 

Sen jag flyttade till min mamma så har jag försökt ta livet av mig flera gånger, men har aldrig berättat för någon. Detta är första gången jag säger det. Det är väldigt skönt med sommarlov just nu för jag kan sova hur länge jag vill, jag behöver inte stressa och behöver inte tänka på något alls. Men jag kan inte sluta tänka på att jag börjar tredje året på gymnasiet och att jag måste skaffa jobb innan jag tar studenten. Jag måste flytta hemifrån och skaffa ett eget liv och det skrämmer mig något förfärligt mycket. Jag känner mig inte redo.

Jag är en väldigt osocial person, jag ogillar att umgås med folk och vill helst vara själv och när jag väl är med folk - oftast släktmiddag - så är jag för det mesta tyst och folk stör sig på det. Mina systrar och mina kompisar har märkt att jag isolerar mig väldigt mycket och hör inte av mig på flera veckor, dom får oftast kontakta mig och oftast vill jag inte prata med dom alls. Vill inte vara bland folk helt enkelt. Jag tycker att det är extremt jobbigt att vara bland folk. Jag går sällan ut och jag är högst ute 1 timme och sen går jag hem igen.

Går fortfarande hos en psykolog efter 7 års tid och mår fortfarande extremt dåligt och vill helst sluta existera omedelbart. Jag är jätte dålig på psykiska sjukdomar och jag vet att det inte finns några experter här, men kan detta vara depression som jag lider av? Vill verkligen ha hjälp, men ingenting hjälper.

Tack för att ni läste detta. 

• Svar på tråden Jag mår jätte dåligt
  • Currant

Till att börja med så kanske du bör byta psykolog(om du är nöjd med din psykolog då byt inte). Jag gjorde de för att jag kände att det inte klaffade mellan oss och det är mycket viktigt att man gör de. Du har så mycket i ditt förflutet helt enkelt allt är inte löst än. Går du på något antidepresiva preparat? Om inte så kanske det skulle behövas starkt i ditt fall. Du behöver riktig hjälp och det är nu! Det kan vara så att du kanske mår bra några veckor men minsta lilla svacka som kommer i din väg kan få dej att må ur uselt!

• labermo93

Jag tar inte antidepressiva eftersom jag inte fått någon diagnos än. Min psykolog är helt underbar och jag kan prata med henne, men det hjälper liksom inte. Kan må bra i några dagar, sen är jag tillbaka i ruta ett igen. Det är jäkligt frustrerande för jag vill bara ha ett normalt liv precis som alla andra. Depression går dessvärre i våran familj. Min mamma lider av depression, min syster har kronisk depression och min äldsta syster är Bipolär och har depression. Men är det ärftligt tro? För vi har depression på pappas sida och mammas sida, tror att det är en aning starkare på mammas sida. 

• Currant

Fick inte med allt såg jag. Ja det är depression du lider av. Du behöver all stöd och hjälp nu! Din psykolog borde veta att du har en depression.. Har du tillit till din psykolog?

• labermo93

Ja, jag litar på henne till fullo. Hon vill mest veta vad jag har gått igenom osv, och jag vill helst ha en diagnos så jag vet vad det är jag handskas med. Glömde tillägga att jag sover väldigt mycket på sistone. Är uppe sent på natten och sover säkert 11-12 timmar per natt, ialla fall på sommarlov och andra lov. Just nu är hon på semester under sommaren, och jag försöker slappna av lite grann ialla fall, men blir fortfarande ledsen. Har inte haft självmordstankar sen i början av Juni, vilket är skönt.

• Currant

Ärftligt och ärftligt.. Tjaa. Min läkare sa till mig att: har man depression i släkten så är det vanligt att man kan få det själv helt enkelt. Okej du verkar nöjd med din psykolog så det är bra, men tycker du att det hjälper då? När jag hamnade i depression så hamnade jag först hos läkaren och fick remiss till en psykolog. Jag fick prata med min psykolog i ett halv år och efter de så kändes allt bra. Sen gick jag motgång igen och blev helt förstörd. Gick då till läkaren och fick antidepresiva medel utskrivna och fick börja om med psykolog igen. Jag mår bra i dag men har haft en depression under en lång tid, jag sökte hjälp väldigt sent. Även om jag mår bra nu så kan jag falla tillbaka om man säger så. Nu känner jag att jag kan sluta med Mina piller men läkare och psykolog avråder just för att jag mått så dåligt länge. Jag känner igen mej i ditt beteende förutom självmord. Men jag är heller ingen expert men jag är väldigt säker på att du har en svår depression.

• Currant
    labermo93 skrev 2013-07-24 01:33:34 följande:
    Ja, jag litar på henne till fullo. Hon vill mest veta vad jag har gått igenom osv, och jag vill helst ha en diagnos så jag vet vad det är jag handskas med. Glömde tillägga att jag sover väldigt mycket på sistone. Är uppe sent på natten och sover säkert 11-12 timmar per natt, ialla fall på sommarlov och andra lov. Just nu är hon på semester under sommaren, och jag försöker slappna av lite grann ialla fall, men blir fortfarande ledsen. Har inte haft självmordstankar sen i början av Juni, vilket är skönt.

Skönt att höra!:) jo det är vanligt att man sover väldigt mycket! Googla på depression så kan du ju se hur mycket som stämmer in på dig:)
  • Ellie

Det låter som att du mår riktigt dåligt och att du behöver hjälp av mediciner som komplement till psykologsamtalen för att kunna må bra igen. Det verkar som att du har en djup depression och det är därför du har självmordstankarna. Det finns mycket jobbigt i din bakgrund och en ärftlighet för psykiska besvär som gör att det är ännu viktigare för dig att få medicinsk hjälp.
    Försök boka tid till en läkare på vårdcentralen. Om du inte orkar prata så kan du skriva som du gjort här, och lämna ett brev till vårdcentralen inför besöket, så att läkaren kan förbereda sig och tänka ut bästa behandlingen.
    Det är bara läkare som kan skriva ut mediciner till dig, inte psykologen.

Om du vill kan du göra ett test som visar lite grand om hur din depression ser ut. Detta test använder läkare jätteofta för att se hur dåligt man mår, och för att se förändringar efter att man börjat medicinera.
    http://www.viss.nu/Global/Blanketter/MADRS-Sjalvskattning.pdf
    Hur man tolkar testet:
    http://doktorerna.com/tolkning/madrs-s-tolkning/

Lycka till med att söka den hjälp du behöver!

• jirmano

Du är ett typex av en som lever med depression. Jag vet, har själv suttit i samma sits. Dock började jag må kasst när jag var 14 år, och hade ganska stabila hemförhållanden.

Du måste börja med någon sorts antidepressiva. Ge dig bara inte om första sorten inte fungerar. Det finns en mängd olika med div bieffekter, och de flesta av de sorterna ger en depperiod på ett par veckor innan det går uppåt. Själv har jag nog provat 6 olika sorter innan jag kände mig okej.

Och ja, det är ärftligt på ett sätt... i vår släkt har nästan alla på mammas sida drabbats av det.

Men jag tycker det är konstigt att du gått hos psykolog i flera år, men inte utretts och fått någon diagnos. Men bättre sent än aldrig...

Ta bara tag i det så fort du kan, innan du börjar känna press från skolan å det igen. Lycka till! Kram

• labermo93

Jag har funderat en del, men jag är fortfarande väldigt osäker... Skulle det hjälpa om jag skrev in mig på rehab? Om det nu finns något rehab för deprimerade personer. Men ska nog skriva brev till vårdcentralen, eller eventuellt berätta för mamma att jag är väldigt ledsen, jag har bara berättat en liten del av min berättelse och jag vill verkligen få medicin mot depression. Mamma har antidepressiva hemma men vet inte om jag vågar ta en eftersom dom är utskrivna åt mamma.

• Ellie
    labermo93 skrev 2013-07-24 20:03:43 följande:
    Jag har funderat en del, men jag är fortfarande väldigt osäker... Skulle det hjälpa om jag skrev in mig på rehab? Om det nu finns något rehab för deprimerade personer. Men ska nog skriva brev till vårdcentralen, eller eventuellt berätta för mamma att jag är väldigt ledsen, jag har bara berättat en liten del av min berättelse och jag vill verkligen få medicin mot depression. Mamma har antidepressiva hemma men vet inte om jag vågar ta en eftersom dom är utskrivna åt mamma.
    Vad jag vet finns det inget rehab för deprimerade personer. Även om det skulle finnas så behöver du medicinering. Ibland kan man må bättre tillfälligt av att komma bort från sin hem-miljö (semester, rehab osv) men känslorna återkommer så fort man återvänder hem. Såvida man inte har medicin mot depression.
    Det kan kännas märkligt att medicinera mot dåligt mående, men det har blivit en obalans i hjärnan som behöver rättas till för att man skall kunna må bra. Det är en fysisk sjukdom på så vis, lika mycket som psykisk. Du tycker väl inte det är märkligt att diabetikern behöver sitt insulin för att må lika bra som vi andra gör utan? Samma sak med depression.
    Bra att du tänker kontakta läkare på vårdcentralen! Hoppas du träffar en bra läkare.
    Du skall inte experimentera med din mammas antidepressiva tabletter. Det är viktigt att man får sina egna med rätt dos, och rätt sort för just dig. Dessutom kan man må extra dåligt de första veckorna man tar medicinen, och då är det bra att man har möjlighet att kontakta sin läkare för tex ångestdämpande läkemedel.
  • labermo93

Okej, tack för svar. Jag ska gå ner till Ungdomsmottagningen imorgon och prata med en sköterska, alternativt en psykolog där och se vad dom har att säga. Förhoppningsvis behöver jag inte berätta så mycket om min bakgrund eftersom jag inte gillar det så värst mycket, men kommer nog ta upp de stora händelserna i mitt liv som kan ha orsakat min depression, sen får vi se om jag får någon diagnos. Känner på mig att så fort jag får en diagnos så kommer allt bli mycket enklare :)

Svar på tråden Jag mår jätte dåligt