• Anonym (Undrande)

Faderskap och vårdnad

Hej

Jag undrar hur det går till när man fött sitt lilla barn på bb.
    Skriver vi under faderskapspappret och delad-vårdnadspappret på bb efter förlossningen, eller görs det någon annanstans?  

Säkert en riktigt dum fråga men jag har inte fött barn förut så jag har inte alls någon koll!
    Jag och pappan tjafsar om allt från a till ö när det kommer till barnet och kan inte ha delad vårdnad i första taget, utan jag vill vänta ett år och se om vi kan samarbeta bättre då. Därför undrar jag hur detta går till.

Och till er som tänker lägga er i vårdadsfrågan, ni har ingen aning om varför jag tar detta valet så ni behöver inte skriva. Min fråga är den ovan.

Tack! 

• Svar på tråden Faderskap och vårdnad
  • Curlie

Här i Norrköping får man hem ett papper när bebisen fått sitt personnummer osv, och då blir man kallad till möte hos familjerätten. Där får man dels skriva under faderskapet och dels skriva under om gemensam vårdnad om det är aktuellt. Det bästa är att du ringer kommunväxeln och hör vad som gäller i er kommun, men ni hinner absolut komma hem ifrån BB och vara hemma ett tag innan någon kallelse kommer!

• Wimlan

Är ni gifta blir din make automatiskt "fader" oavsett om han är det genetiskt eller ej, och blir automatiskt gemensam vårdnadshavare tillsammans med dig. Är ni inte gifta, måste faderskapet fastställas och vårdnadsfrågan avgöras. Detta sker inte på BB utan på socialförvaltningen, familjerätten i den kommunen modern och barnet är folkbokfört. Du kommer bli kallad.

• Anonym (Undrande)
    Wimlan skrev 2013-07-23 23:34:25 följande:
    Är ni gifta blir din make automatiskt "fader" oavsett om han är det genetiskt eller ej, och blir automatiskt gemensam vårdnadshavare tillsammans med dig. Är ni inte gifta, måste faderskapet fastställas och vårdnadsfrågan avgöras. Detta sker inte på BB utan på socialförvaltningen, familjerätten i den kommunen modern och barnet är folkbokfört. Du kommer bli kallad.
    Okej, tack så mycket! 
  • sweetbird

Här måste man boka tid hos familjeenheten . Då går mamman och pappan dit. Man intygar att pappan är far till barnet . Sen skriver man på och då frågar dom om ni ska ha gemensam vårdnad . :)

• Anonym (A)

Om pappan inte är nöjd med att du inte låter honom få vårdnad om sitt barn så han han lämna in en stämning.

• Litet My

Jag valde att inte skriva på GV eftersom det inte fungerade alls av olika anledningar, hade dock tänkt dela om det visat sig efter en tid att det fungerar, är glad idag 8 år senare att jag har EV.

• Ramlösa

Du vet att det inte bara är du som avgör om du ska ha enskild vårdnad eller om ni ska gemensam vårdnad, pappan kan stämma dig så med det som bakgrund varför anser du han är en dålig vårdnadshavare men tillräckligt bra att ha som pappa till ditt barn? Nej du behöver inte svara mig här men fundera igenom det för ni ska vara föräldrar i många många år framåt tillsammans och ni kommer bli rasande på varandra och ni kommer bli tvingade att stå enade med varandra med, ni kommer inte alltid tycka och tänka lika men ha barnets bästa för era ögon så kommer det gå bra och om ni båda inser tidigt att ni ser till barnets bästa men inte har samma syn så anklaga inte varandra för att vilja förstöra för den andra för den ni förstör för är för barnet. Lycka till

• Anonym (Undrande)
    Ramlösa skrev 2013-07-24 06:02:59 följande:
    Du vet att det inte bara är du som avgör om du ska ha enskild vårdnad eller om ni ska gemensam vårdnad, pappan kan stämma dig så med det som bakgrund varför anser du han är en dålig vårdnadshavare men tillräckligt bra att ha som pappa till ditt barn? Nej du behöver inte svara mig här men fundera igenom det för ni ska vara föräldrar i många många år framåt tillsammans och ni kommer bli rasande på varandra och ni kommer bli tvingade att stå enade med varandra med, ni kommer inte alltid tycka och tänka lika men ha barnets bästa för era ögon så kommer det gå bra och om ni båda inser tidigt att ni ser till barnets bästa men inte har samma syn så anklaga inte varandra för att vilja förstöra för den andra för den ni förstör för är för barnet. Lycka till
    Som jag skrev i tråden, detta är ingen diskussions-tråd om vårdnadsfrågan i sig, utan min fråga var när vi skriver på papprena. Då du inte har en aning om varför jag tar valet att ha ensam vårdnad första året så har du ingen rätt att säga att mitt val är fel. Jag är försiktig och gör allt för att barnets första år ska bli så bra som möjligt. Jag har kontakt med många runtomkring i både vården och rätten som samtalat med mig om detta.

Men för att svara på din fråga:
    Ja, jag vet att han kan stämma mig för detta, är mycket väl medveten om det och förväntar mig nog att han gör det också.. Men som sagt handlar det om det första året till en början. 

Jag har inte haft någon relation till honom utan vi hade endast sex en gång, han kom i mig och förnekade det när jag frågade. Så nu sitter jag här gravid och tusen konflikter med honom. 
    Men jag hoppas saker löser sig till slut. Hoppas du respekterar att jag inte vill ha någon diskussion här. 
    Tack. 
  • Anonym (Undrande)
    Litet My skrev 2013-07-24 01:05:53 följande:
    Jag valde att inte skriva på GV eftersom det inte fungerade alls av olika anledningar, hade dock tänkt dela om det visat sig efter en tid att det fungerar, är glad idag 8 år senare att jag har EV.
    Det är samma för mig. Behöver starta året med ev och förhoppningsvis ändras hans värderingar lite och vi kanske lär oss att kommunicera mognare. Hur har det gått för dig att haft ev? Har ni bråkat mycket om det? 
  • Anonym (A)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-07-24 12:55:44 följande:
    Det är samma för mig. Behöver starta året med ev och förhoppningsvis ändras hans värderingar lite och vi kanske lär oss att kommunicera mognare. Hur har det gått för dig att haft ev? Har ni bråkat mycket om det? 
    Vem säjer att dina värderingar och åsikter rörande barnet är dom rätta?
  • Anonym (insatt)

Du kan ringa redan nu till familjerätten i din kommun och be att få info om faderskapsutredningen. Papperna kan skrivas på i förväg av er föräldrar men det kan inte slutföras (=godkännas av soc) förrän barnet är fött. På BB bekymrar de sig inte om faderskapet ....

• Litet My

Anonym(undrande): Det har gått bra, skillnaden är ju inte jättestor mer än att man bestämmer det juridiska. Hade jag inte haft det hade förmodligen sonen aldrig fått sin utredning, kunnat sättas på förskola, eller att vi kunnat flytta en bit. Det har varit mycket tjafs genom åren och pappan har bl.a. En dom ang olaga hot osv samt ett par socanmälningar därav att jag är glad att jag kunnat skydda sonen. Kanske är ett bra tips för dig att ta ett samtal på familjerätten med pappan och prata igenom vad vårdnad innebär osv och hur du tänkt eller ringa själv och bara ta reda på mer.

• Anonym (i)

Sex veckor efter att dottern var född fick jag hem papper om att jag var kallad på möte. Där kunde vi skrivit på för gemensam vårdnad, vilket jag inte gick med på. Däremot blev det underskrifter på faderskap och för att vara på den säkra sidan begärde sociala dna-test. Lycka till!

Svar på tråden Faderskap och vårdnad