Blockering i matte
Min 15 åriga dotter ska nu in i åk 9. Fram till nu har det från vt åk 4 hänt så otroligt mycket omkring henne både i skolan och privat. I skolan med kompis som svek, lärare som blev anhållen pga brott, lärare som gick in i väggen, nya elever som nöjer sig med att vara taskiga för att verka tuffa med mer. Privat var det separation mellan hennes pappa och mig och flytt från ett radhus till en lägenhet. Nåväl, bara som en slags förståelse för att hon har haft det ganska jobbigt i skolan men inte en okunnig elev.( I andra ämnen ligger hon hysat bra till.). Framförallt gällande matte, då jag inte själv är nåt matte geni. När vi nu ändå ska jobba tillsammans med matte i sommar för att komma till rätta med bråk, procent diagram och de lite mer svårsmälta uppgifterna (vilka inte är för svåra för mig, alltså jag hänger med men måste gå igenom uppgifterna noggrant)
Jag har tagit med mig hem över sommaren matteboken från åk 7 och 8. Vi har jobbat med åk 7 boken först, för jag tänkte det skulle vara bra för henne, att hon skulle känna sig mer "duktig" inför sig själv då. Det jag märker är att det finns en stark blockering hos henne, inte med flit, den bara uppstår efter ett litet tag, då vi stöter på ett problem som är för svårt att lösa. Det kommer små tårar, hon säger att hon inte kan tänka (vilket jag vet att hon kan). Ge mig verktyg för att hjälpa min dotter komma ur blockeringen?
Jag har pratat med henne om detta, att jag tror att det är en blockering det handlar om, att hon kan göra visualiseringsövningar, meditera (med mig) eller nåt liknande. Men jag behöver mer råd och egna erfarenheter. Hjälp innan sommarlovet är slut!