• Wufsi

Blockering i matte

Min 15 åriga dotter ska nu in i åk 9. Fram till nu har det från vt åk 4 hänt så otroligt mycket omkring henne både i skolan och privat. I skolan med kompis som svek, lärare som blev anhållen pga brott, lärare som gick in i väggen, nya elever som nöjer sig med att vara taskiga för att verka tuffa med mer. Privat var det separation mellan hennes pappa och mig och flytt från ett radhus till en lägenhet. Nåväl, bara som en slags förståelse för att hon har haft det ganska jobbigt i skolan men inte en okunnig elev.( I andra ämnen ligger hon hysat bra till.). Framförallt gällande matte, då jag inte själv är nåt matte geni. När vi nu ändå ska jobba tillsammans med matte i sommar för att komma till rätta med bråk, procent diagram och de lite mer svårsmälta uppgifterna (vilka inte är för svåra för mig, alltså jag hänger med men måste gå igenom uppgifterna noggrant)
    Jag har tagit med mig hem över sommaren matteboken från åk 7 och 8. Vi har jobbat med åk 7 boken först, för jag tänkte det skulle vara bra för henne, att hon skulle känna sig mer "duktig" inför sig själv då. Det jag märker är att det finns en stark blockering hos henne, inte med flit, den bara uppstår efter ett litet tag, då vi stöter på ett problem som är för svårt att lösa. Det kommer små tårar, hon säger att hon inte kan tänka (vilket jag vet att hon kan). Ge mig verktyg för att hjälpa min dotter komma ur blockeringen?
    Jag har pratat med henne om detta, att jag tror att det är en blockering det handlar om, att hon kan göra visualiseringsövningar, meditera (med mig) eller nåt liknande. Men jag behöver mer råd och egna erfarenheter. Hjälp innan sommarlovet är slut!Rynkar på näsan

• Svar på tråden Blockering i matte
  • lykantrophona

Kan vara att låta någon annan hjälpa henne, för då blir det en annan situation, och inte den här cirkeln som upprepar sig.

Jag hade själv en sån blockering när jag gick i mellanstadiet. Hade att göra med att jag hatar att känna mig dum. Det som gjorde det hela bättre var när jag bytte skola när jag började i högstadiet, och därmed blev av med mitt rykte som "dålig på matte", och fick börja om på samma ställe som alla andra. I slutändan fick jag hyfsat betyg, ett VG i nian.

• pluvdo

Vinkla på frågorna på något sätt tills hon förstår och kan räkna ut utan ansträngning, kanske? Så inser hon att hon kan och slappnar kanske av mer? Läs upp frågorna, skapa exempel, etc.

Vet inte om det funkar, men när jag har haft kompisar som jag försökt förklara en uträkning eller dylikt för så har jag gjort så när de sagt att de inte kan.

• sanols

Är ju ingen lärarexpert. Men sitter ni alltid tillsammans och räknar? Jag personligen blir blockerad om jag har människor ikring mig när jag ska ex. Skriva och lösa vissa problem. Speciellt om jag e "övervakad och får för mig att jag har tidspress" Min inlärningsförmåga minskar från 110% till 50%. Detta sker oftast när jag blir trött. Sen så finns det många bra videos på youtube.com gällande matematik, har fått hjälp att lära mig polynom där. Men ett tips e ju att du inte e ikring dottern vissa gånger och kanske till och med lämnat huset för en promenad. Så hon får sitta själv :) i lugn och ro och försöka knäcka nöten. Många pauser. Sen får hon förklara för dig istället när hon löst ett problem och repetera. //Högskolestudent.

• Fenna

Har ingen pedagogisk utbildning, men undervisar en del pa högskola. Jag brukar först fraga, märker jag att ingen  kan svara ställer jag ledande fragor eller försöker fa eleverna att se det fran en annan vinkel. Gar det ända inte förklarar jag och drar inte ut pa det alltför länge. Sen kan man ga tillbaka till ett liknande problem senare. 

En annan ide kanske kan vara att fraga hur hon tänker när det inte blir rätt och hjälpa till i steget där hon tänker fel fel.

• Astrofys

Finns det någon i närheten som är bra  på matematik som hon känner, exempelvis en äldre kusin som går sista året på gymnasiet eller på högskolan, eller kanske en granne som är ingenjör  eller dylikt?

• Wufsi

Tack för alla tankar. Det är precis som "Sanols" skriver. Hon säger att hon både vill ha mig där och inte. Fast jag är vänlig så känner hon press, jag vet det även fast hon inte uttrycker det så själv. Hon är ledsen för hon inte kan tänka, säger hon. Nej det finns ingen som är duktig på matte omkring henne, men jag ska söka mer tydligt så kanske jag kommer på någon. Man behöver inte vara så bra på matte i det här stadiet, det är begripligt även för mig, det handlar om att kunna koncentrera sig. Tack för alla bra svar!

Svar på tråden Blockering i matte