• Hjälplös

Vad gäller vid avtalsbrott ?

Min Sambo har nu länge kämpat i det rättsliga och efter mycket har det nu blivit gemensam vårdnad (lite emot hennes vilja då han är opålitlig) och hon har nu ett avtal med fadern men han har alltid gjort som han vill och hämtar och lämnar på de tider som passar honom bäst (inte de dagar eller tider som står i avtalet) Efter att i avtalet fått 2 hela veckor som han själv bestämmer lämnat barnet hos min sambos syster efter 13 dagar då vi inte va hemma och hon inget visste tyvärr om när han skulle lämna så vägrar han att hämta barnet helgen efter då det står i avtalet att han ska ha barnet sista helgen varje månad och som han även bestämt att ha ! Det va är 2 dagar imellan och vi försökte då få honom att ta honom de 2 extradagarna för att han inte skulle behöva åka en extragång (han hämtar och lämnar) och få mer tid då det är något han "klagat" över ! Inte vårat fel han valde 2 veckor innan han skulle ha honom igen Men detta är enligt oss avtalsbrott och vad ska vi/ kan vi göra ?? Varför ska vi fortsätta följaavtalet ?

• Svar på tråden Vad gäller vid avtalsbrott ?
  • Anonym (insatt)
    Hjälplös skrev 2013-07-22 22:43:09 följande:
    Varför ska vi fortsätta följaavtalet ?
    För att två fel inte blir ett rätt!!
  • Tirem

Tyvärr kunde jag inte traggla mig igenom denna text!

Snälla, bryt ner meningarna. Inte en enda punkt, 2 st utropstecken och 2 st frågetecken var allt.

• h8him

Han har rätt till det umgänge som är beslutat. Hur får du det till att vara ett avtalsbrott från hans sida?

• Anonym (.)

Vill ni att pappan ska ta barnet 2 dagar mer än avtalat pga att det endast är 2 dagar mellan sommarumgänget och det vanliga umgänget? Har jag förstått rätt då?

• Anonym (realista)

Varför ni ska följa avtalet? För att två fel gör inte ett rätt.

Skulle det bli ny tur i rätten så kan han inte säga att ni också frångått avtalet. Men ja tyvärr är det så att det finns något som heter umgängessabotage (om boendeföräldern ser till att umgänge inte sker typ) men inget motsvarande umgängesobstruerande (när umgängesföräldern inte följer umgängesavtalet).

Räkna med att han är oberäknelig så mår ni bättre iaf, dvs förväntar man sig inget behöver man (och barnet) inte bli besviken. Har ni egna planer utan barn under hans helg så backa upp med annan barnvakt om han uteblir. Och hade inte systern varit hemma eller haft andra planer och inte kunnat ta barnet ja då hade han ju fått lösa det bäst han vill. Mitt barns pappa var opålitlig men jag försökte hålla barnet så "opåverkat" som möjligt, t ex säga att det finns ett avtal men att det inte är säkert att det följs så att förväntningarna hamnar på en realistisk nivå. Och missar han sista helgen så får de vänta till sista i nästa månad helt enkelt. Ska umgängesföräldern obstruera är det lika bra att man ser sig som helt ensamstående med barn på heltid. Men som sagt lev själva som ni lär ;)  

• Anonym (mm)

Ni hade alltså bestämt att göra något annat i helgen och vill inte ha barnet hos er.
    Kanske mostern kan passa barnet?

Stackars barn som inte är önskat någonstans.

• Anonym (realista)
    Anonym (mm) skrev 2013-07-26 15:50:17 följande:
    Ni hade alltså bestämt att göra något annat i helgen och vill inte ha barnet hos er.
    Kanske mostern kan passa barnet?

Stackars barn som inte är önskat någonstans.

Var läser du att barnet inte är önskat hos TS? Det enda de vill som jag uppfattar det är att avtalet följs så de kan planera sin tillvaro. Om jag befinner mig på annan ort och pappan får för sig att lämna tillbaka barnet tidigare än avtalat så betyder det väl inte att barnet inte är önskat av mig? Eller om jag ska på kurs över helgen och pappan inte hämtar som avtalat så betyder det väl inte att barnet inte är önskat av mig?
Svar på tråden Vad gäller vid avtalsbrott ?