• Tuggben

Smidiga ställningar att mata i

Jag försöker ge våran 3.veckor en ställning  som är så lik amning som möjligt men jag undrar hur ni gör på natten?
    Han vaknar 3-6 ggr och är hungrig och det känns så bökigt att lyfta upp honom, lägga kuddar tillrätta och mata. Han vaknar till så mycket och blir ledsen sen när han ska somna om.
    Jag har provat mat honom medan han ligger men det känns som att han inte riktigt gillar det. Vet ej om det blir för platt så att maten inte rinner ner ordentligt? 

Jag har läst att man helst ska mata dom typ sittande så att magen kommer längre ner än munnen men folk ammar väl liggande?

• Svar på tråden Smidiga ställningar att mata i
  • aysn

Med andra barnet kunde jag liggamma från början, med första och tredje fick jag vänta tills de var lite större. Tredje är nu tre månader och det var nyligen som det började gå bra att liggamma. Innan fick jag ta upp henne i famnen och se till att hon var mer i sittande position samt rapa henne ordentligt efteråt. Det blir ju så klart bökigare än att bara ligga, men det är så man får göra när de är små och magen krånglar lite.

• FruLarsson

Jag plockar upp mitt barn när hon vaknar på natten och sätter mig i skräddarställning i sängen och matar henne. Då kan jag ha hennes huvud i mitt armveck och min armbåge stödjer jag på knäet samtidigt som hennes rumpa ligger i gropen mellan låren så den hamnar lägre än huvudet. Jag satt på liknande sätt när jag ammade henne också. Rapning gör jag likadant som på dagen och hon har lätt för att somna om när man lägger ner henne i spjälsängen igen.

Trivs han inte med att bli matad liggandes så ska han ju inte tvingas till det. Jag förstår att det är jobbigt för er att han vaknar så ofta men den enda tröst jag kan ge dig att det antagligen inte dröjer lång tid tills han kommer sova längre perioder. Kämpa på och lycka till!

Svar på tråden Smidiga ställningar att mata i