• NikasS

Mannen har fått Diabetes typ 2...

Ja, som rubriken löd så har maken fått diabetes typ 2.

Har ingen aning vilken kost han skall äta nu, vet att sockret måste bort från vårt liv men vad mer kan jag göra ? Det är jag som fixar all mat i hushållet men har noll koll på detta.

Så hur ska en frukost, lunch, middag se ut + vad skall han äta för "mellis" ?

(Han måste gå ner ca 20 kg)

Tacksam för alla svar {#emotions_dlg.flower} 

• Svar på tråden Mannen har fått Diabetes typ 2...
  • Signatur

Han kanske ska be om en remiss till en dietist som kan hjälpa till om ni inte alls har en aning om hur han bör äta? De kan hjälpa en ganska mycket.

• 123

Jag fick veta att mitt blodsocker var för högt och läkaren ville skriva ut tabletter. Bad om att få försöka "lösa" problemet på egen hand först och sedan ta nya prover efter 6 mån.
    Vad jag gjorde:
    Ingen läsk, saft, juice, snask eller kakor och bullar
    Mycket små mängder pasta, ris och bröd (om jag äter det så ska det vara lågt GI)
    Mycket sparsamt av potatis och då jag äter det så gör jag aldrig mos eller pressad potatis (mer finfördelade kolhydrater höjer blodsockret)
    Inga rotfrukter eller sånt som växer under marken 
    Inga fruktyoghurts 
    Jag unnar mig ca 1 timmas promenad var dag, utöver annan aktivitet.
    Till frukost äter jag oftast omelett eller LCHFbröd
    Jag äter mer, inte bara oftare, än förut  

I samband med diabetes kan även kolesterolvärdet stiga (det onda kolesterolet) så jag bytte ut allt fett mot kallpressad rapsolja och kallpressat kokosfett.
    Äter nötter och fröer oftare (rostade pumpafrön, muuuums!) har även gjort eget cashewnötsmör med flingsalt i. 
    Äter vitkålssallad varenda dag (typ pizzasallad som jag gör själv)
    Äter psylliumfrön varenda dag.
    Bytte ut mjölken mot havremjölk (är ingen stor mjölkdrickare)
    Turkisk yoghurt istället för vanlig 
    Bytte ut koost mot får och getost. 

Mitt första test var 7.2 på fasteblod och 52 på långtidsvärde
    Ett år senare sitter jag här med 6.0 i fasteblod och 41 på långtidvärde utan medicinering
    Kolesterolet är normalt och jag har tappat 19 (nitton!) kilo. Bara en viktminskning i sig sänker också blodsockret.

Numera behöver jag inte vara lika strikt varenda dag som jag var i början så jag bryter inte ihop av ångest om jag dricker några groggar med läsk i en gång i månaden! Glad 

PS. Nikotin höjer blodsockret.                  

• NikasS

Oj, tack för hjälpen  

"Gubben" fick tabletter utskrivet, vet att boven i "dramat" är all j*vla godis och läsk, han rör aldrig på sej för att han får ont i ljumsken, så säger han i varje fall

Han har slutat röka för tre år sen, då började vikt uppgången...

Tack igen. 

• 123
    NikasS skrev 2013-07-22 14:32:47 följande:
    Oj, tack för hjälpen  

"Gubben" fick tabletter utskrivet, vet att boven i "dramat" är all j*vla godis och läsk, han rör aldrig på sej för att han får ont i ljumsken, så säger han i varje fall

Han har slutat röka för tre år sen, då började vikt uppgången...

Tack igen. 

OBS!!! Var vääääldigt försiktig med sockerfritt godis!
    Jag smockade i mig nästan 200gram sockerfritt plockgodis i början av min nya livsstil... sweet lord, vad sjuk jag blev! Inom loppet av en timma sprang jag som en antilop så savannen in i badrummet och blev kvar där tills morgonen. Satt på toa och låg på golvet med kramper om vartannat medan jag fingrade på mobilen och övervägde att ringa ambulans. Seriöst.

Om din man har ont i ljumsken kanske han ska cykla eller simma istället? Han måste ju inte gå 60min i ett svep heller, en halvtimma i två omgångar kanske känns mera greppbart för honom i inledningsskedet?   
  • Kattpappa

Själv har jag ont i knät och har haft diskbråck, men när jag började med vattengymnastik så har det blivit mycket bättre. Tyvärr så verkar det som om många män tycker det är "husmorsgymnastik" men det är det verkligen inte.
    Har din man tillgång till detta så kan han kanske testa !?

• NikasS

Oj jeees, vad mycke det är att tänka på nu, vi får lägga om våra matrutiner totalt, fast mej spelar det ingen roll, jag gör det så gärna man får ju verkligen börja tänka om på allt. 

Själv har jag varit viktväktare för x-antal år sen men den dieten kanske inte fungerar för diabetiker.

Mannen har tillgång till gym på jobbet sitt så han kan inte skylla på att det är för dyrt att gå på gym

Han har lovat att gå en lugn promenad med mej när solen har gått ner  

• Mandel
    NikasS skrev 2013-07-22 15:43:42 följande:
    Oj jeees, vad mycke det är att tänka på nu, vi får lägga om våra matrutiner totalt, fast mej spelar det ingen roll, jag gör det så gärna man får ju verkligen börja tänka om på allt. 

Själv har jag varit viktväktare för x-antal år sen men den dieten kanske inte fungerar för diabetiker.

Mannen har tillgång till gym på jobbet sitt så han kan inte skylla på att det är för dyrt att gå på gym

Han har lovat att gå en lugn promenad med mej när solen har gått ner  
    Jag skulle inte köra viktväktarna på en diabetiker eftersom det är kolhydrater man ska undvika eftersom kolhydraterna påverkar blodsockret.

Undvik helt enkelt spannmålsprodukter och socker och var även försiktig med frukt.
    Det är det smidigaste sättet. 
    Skippa bröd, gröt och flingor till frukost och kör med ex äggröra istället eller naturell yoghurt med frön och bär. Laga mat med potatis och mycket grönsaker istället för pasta och ris.
    Och skippa så klart allt fikabröd, godis, chips, glass, läsk osv.
    Skaffa sodastreamer om ni inte har och gör eget smaksatt vatten istället för en massa läsk om ni inte gillar rent kranvatten. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • NikasS

Okidoki, då skippar vi viktväktar metoden.

Han skall träffa en dietist i mitten av Augusti men vi måste dra i tyglarna nu redan.

Tack alla snälla människor. 

• 123
    NikasS skrev 2013-07-22 17:43:54 följande:
    Okidoki, då skippar vi viktväktar metoden.

Han skall träffa en dietist i mitten av Augusti men vi måste dra i tyglarna nu redan.

Tack alla snälla människor. 

Tänk på att se över kostråden även om det är en dietist som ger infon. När jag fick högt blodsocker gav diabetessköterskan på VC mig en glansig broschyr med kostråd för diabetiker.
    I den stod bla att det bästa för diabetiker var att äta enligt tallriksmodellen. Tyckte det verkade konstigt och kollade vem som var ansvarig för infon - ett ledande läkemedelsföretag inom tillverkning och försäljning av insulinläkemedel i samråd med en dietist Rynkar på näsan
    Fattar direkt att den där dietisten måste åka på väldigt trevliga solsemestrar jobbresor och konferenser.
  • Eisa

Enkelt i teorin. Ät mer grönt. Ät mindre onyttigheter (vad som definieras som detta vet vi nog alla redan) och motionera. På så vis går han ner i vikt och sedan är diabetesen ett minne blott.

Det är viktigt. Riktigt viktigt. Diabetes är illa.

• Äppelpaj80
    Eisa skrev 2013-07-23 09:58:11 följande:
    Enkelt i teorin. Ät mer grönt. Ät mindre onyttigheter (vad som definieras som detta vet vi nog alla redan) och motionera. På så vis går han ner i vikt och sedan är diabetesen ett minne blott. Det är viktigt. Riktigt viktigt. Diabetes är illa.

Nu är det ju inte så enkelt för alla. För vissa med typ 2 diabetes räcker det tydligen att bli av med övervikten men det finns många som har sjukdomen trots normalvikt. Men som sagt undvik allt med socker i och undvik till största del föda med mycket kolhydrater (socker) i. Googla GI recept så kommer du hitta massor. Själv har jag typ 1 diabetes och behöver inte på samma sätt tänka på kosten eftersom jag tar insulin. Inte heller botar kost och motion typ 1 diabetes tyvärr. :) Men det är bra att äta bra mat och motionera ändå givetvis för att enklare hålla ett bra bs. :)
Svar på tråden Mannen har fått Diabetes typ 2...