• Maddi

Nan pro 2 fråga

Jag har fått olika bud när man börjar med 2 an. Vissa säger direkt när dom blir 6 månader och andra när dom äter mer varierad kost och alltså fortsätta med 1 an tills man bytt ut 2-3 mål mat. När jag läser om 2 an tolkar jag det som att man ska ha bytt ut 2-3 mål mat till vanlig och resten av dagen köra på 2 an.

Eller har jag fel?

• Svar på tråden Nan pro 2 fråga
  • LillaEmlaan

Ja det är så det är tänkt. Då Nan 2 pro är tillskottsnäring och inte modersmjölkersättning :)

• LillaEmlaan

sen vet jag inte hur länge man kan hålla på med 1an då vi bytte runt 6 månader för att dottern äter gröt och middag osv.

• Sous

Jag bytte från 1:an vid 8 månader. Körde båda två tillsammans i några veckor innan dess. Sonen åt då tre (av varierande storlek) mål om dagen för egen maskin.

Jag frågade dietisten på bvc hur jag skulle göra då han enbart åt ersättning vid sex månader. Hon sa att det gick bra att byta när de kommit upp i normal "smakismängd" några gånger om dagen, men också att det gick bra att blanda 1:an och 2:an vid sex månader utan att de direkt åt någon mat. 2:an har tydligen något ökad energimängd jämfört med 1:an och det kan tydligen vara bra när de börjar röra sig mer.

• Maddi

En på BVC sa att om vi inte tyckte nan pro 1 mättade  så mycket kunde vi börja med 2 an redan nu när han blivit fem månader. Men då berättade jag det som jag trodde det var med 2 an att dom ska  äta lite mat när man går över till den, men hon menade att så var det inte. Och jag som trodde BVC skulle ge tips och råd om mat. Men uppenbarligen vet de inte ens hur man använder  2 an, en sak som man tycker att  dom borde kunna. och om dom inte kan borde dom istället ta reda på det istället för att säga att  det är jag som har fel.....

• Mysan0411

Har samma fundering. Jag mailade Nestle idag och fick detta svar: Skillnaden mellan dessa två produkter är att 2:an är en tillskottsnäring som man kan ge som ett komplement till annan mat när barnet börjar äta lite mer varierat. Sen beror det också på hur långt ni har kommit vad gäller ”annan mat”.  

Känner mig osäker hur jag ska göra...Min 6-månaders äter ju inte hela mål "vanlig mat" än utan bara några teskedar smakportioner typ 1-2 ggr per dag. Ska jag alltså fortsätta med NAN pro 1 tills hon börjar äta hela mål mat? Trodde ju att NAN pro 2 var mer "mättande" och anpassad för ålder. :/

• Notle

Jag trodde också att det skulle vara mer mättande, men ifall man kollar på innehållsförteckningen och jämför de båda så ser man att det knappt skiljer på något. Vår Bvc-sköterska sa att man kunde ge NAN 1 tills 1-års ålder. Sen finns det en NAN good night (eller något sånt) som är lite tjockare då den innehåller risflingor. Den tyckte min pojk om och blev mätt på under natten :)

• Maddi
    Mysan0411 skrev 2013-07-23 18:45:57 följande:
    Har samma fundering. Jag mailade Nestle idag och fick detta svar: Skillnaden mellan dessa två produkter är att 2:an är en tillskottsnäring som man kan ge som ett komplement till annan mat när barnet börjar äta lite mer varierat. Sen beror det också på hur långt ni har kommit vad gäller ?annan mat?.  

Känner mig osäker hur jag ska göra...Min 6-månaders äter ju inte hela mål "vanlig mat" än utan bara några teskedar smakportioner typ 1-2 ggr per dag. Ska jag alltså fortsätta med NAN pro 1 tills hon börjar äta hela mål mat? Trodde ju att NAN pro 2 var mer "mättande" och anpassad för ålder. :/

Då är jag inte ensam då. Men som jag har fattat de hela så kan du fortsätta ge nan pro 1 tills du bytt ut två hela portioner mat som lilla emmlan har gjort. T ex om ditt barn får en portion gröt och en portion mat. Så ska jag göra. Jag tycker det även är konstigt att nestle inte har mer information på deras sida om vad tanken med nan pro 2 är.
  • LillaEmlaan
    Maddi skrev 2013-07-23 21:43:47 följande:
    Då är jag inte ensam då. Men som jag har fattat de hela så kan du fortsätta ge nan pro 1 tills du bytt ut två hela portioner mat som lilla emmlan har gjort. T ex om ditt barn får en portion gröt och en portion mat. Så ska jag göra. Jag tycker det även är konstigt att nestle inte har mer information på deras sida om vad tanken med nan pro 2 är.

Vår tjej fick smakportioner från det att hon var ca 4 månader så därför gav vi 2an direkt när hon var ca 6 månader och vi ökade portionerna. :)
Svar på tråden Nan pro 2 fråga