• Sannami

Vilken bilbarnstol som första i en VW polo från -95

Sonen är bara 2 1/2 månad än så det är fortfarande tidigt men har börjat titta runt i denna djungel då vi insett att han kommer växa ur babyskyddet relativt tidigt då han har lång överkropp. Säkerhet är naturligtvis prio ett men samtidigt har vi några andra önskningar som gärna får uppfyllas: ? Kan användas så länge som möjligt, finns det en stol som kan användas upp i 5års åldern eller borde vi räkna med att få byta? Som sagt, fortsätter han växa som nu kommer han ha lång överkropp och korta ben så önskvärt är väl högt ryggstöd och möjlighet att ha 'axelbanden' så högt som möjligt. ? Kan monteras fram i en liten VW polo från -95, benutrymme bakom är inte viktigt, dock får den gärna kunna placeras i baksätet också (mitten antagligen för att få plats), syskon är inte påtänkt än men man vet aldrig vad som händer inom de närmaste åren. Kan även tänkas att bilen byts ut men kommer fortfarande vara en liten bil i så fall. ? Bekväm att sova i utan att huvudet ramlar fram/åt sidan, plus om man kan ändra läge när den är monterad men har förstått att på de flesta är det inte möjligt. ? Och så klassikern, priset..det är naturligtvis önskvärt att den inte är saftigt dyr men är det en stol som har det vi letar efter så är priset mindre viktigt. Vad har du för erfarenheter, vilken stol är din favorit och tror du att den kan passa oss?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-21 22:04
    Ursäkta den kompakta texten, har skrivit från telefonen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-21 22:11
    Ännu ett tillägg och en fråga. I och med att bilen är så gammal finns inte iso-fix, kan man montera en stol med iso-fix då?

• Svar på tråden Vilken bilbarnstol som första i en VW polo från -95
  • Sisisisi

Jag tror att Axkid Minikid är den stol som passar er bäst! Den kan ta liten plats eller större för mer benutrymme när barnet blir äldre. Den är en av dem med högst rygg. Tror inte den kan lutas under färd med ställer man in lagom lutning vid monteringen så brukar huvudet inte ramla ner. Den kostar 3000 kr i normalpris men nyligen var den på kampanj för 1800 kr så håll utkik efter nåt sånt :)

Britax maxway är en annan stol som borde passa er. Funkar oxå till 5 år. Det gör även BeLogic, multitech och iziPlus. Jag har de tre sistnämnda och är väldigt nöjd med alla. Nackdelen är att de tar mycket plats.

För att montera en isofixstol måste du ha fästen. Vissa kan man välja om man vill montera med bälte eller isofix. Isofixstolar är bara godkända till 18 kg.

• Sannami

Tack så mycket för svaret, har sett dig i många av trådarna och du verkar veta mycket om de olika stolarna som finns! Jag ska absolut läsa på mer om de stolarna och när det börjar bli dags får vi prova oss fram vad sonen sitter bra i och om den sitter bra i bilen. Och tack för infon om isofix, jag hade ingen aning om att det bara är godkänt till 18kg.

• Sisisisi

I gruppen bilbarnstolar på Facebook finns jättemycket bilder och många som kan ge bra tips :)

• Längtan efter syskon

Jag har också en liten polo och min pojk som är 3 och 104 cm lång sitter i baksätet i en britrax two-way och har bra plats. Den som sitter i passagerare sätet får sitta trångt men min sambo som är 186 cm kan sitta där men inte om vi ska längre sträckor.

Svar på tråden Vilken bilbarnstol som första i en VW polo från -95