Vad kan det vara?
Har en pojke som är 7 år. Han var allergisk mot mjölkprotein och ägg från födseln fram till 5 år. När det växte bort så började vi introducera mjölkprodukter. Det har gått bra förutom att han är väldigt kass i magen. Han har inte ont i magen eller så men avföringen är aldrig fast. Den är lös och han bajsar massor varje gång, ungefär 1 gång om dagen. Ibland kan det bli väldigt bråttom till toaletten men det händer inte så ofta som tur är.
Jag hörde med vår allergimottagning för 1,5 år sedan, de verkade inte direkt tycka att det var något problem (?) men de tyckte att jag kunde testa med laktosfri kost ett tag om jag ville. Vi gjorde så men det blev ingen skillnad.
Jag kan inte koppla ihop de gånger han får bråttom till toa med att han t.ex. ätit något med mycket mjölk i. En gång blev det akut efter att han ätit "kulglass" nere på stan. Annars har jag inte sett något mönster. Han dricker inte ren mjölk eller äter fil, yoghurt m.m. Han äter däremot glass och har bregott på mackan och så får han i sig de mjölkprodukter vi använder i maten.
Kan det vara laktos ändå även fast han inte har ont i magen? Hur länge ska man använda laktosfritt för att se en skillnad? Sonen fick laktosfri kost under 1,5-2 månader när vi provade det sist.