• linasägerhej

Amning efter bröstoperation

Hej, Visst är vi flera här inne som opererat brösten? Jag gjorde en förstoring med ankarlyft för 9 år sedan och väntar nu en sladdis. Har hunnit bli ordentligt orolig över att det ska påverka min amning! Min fråga är, ni som gjort lyft, fungerade amningen ändå?

• Svar på tråden Amning efter bröstoperation
  • aj 378

Jag har gjort förminskning + lyft och väntar min första nu (v.37) så är också intresserad av hur det gått för andra!

• Björn

Hej, gjorde förminskning för nästan 20 år sedan och lyckades inte med amningen. Ammade det lilla jag kunde och pumpade lite men kom aldrig igång.

De som jag pratade med om detta på BB trodde inte det skulle gå eftersom det var så längesen jag opererades och man inte var lika duktiga och försiktiga då.

Kanske funkar det för andra som opererats då, otur helt enkelt? Kanske har man inte samma problem om man opererats senare med bättre teknik? Hoppas det funkar för er om ni vill amma.

• aj 378

Min kirurg sa att det var 50% chans att kunna amma så vi får väl se

• linasägerhej

Aj378, du har inte kollat om du får ut någon råmjölk nu? Jag är bara i v 20, men kollar å klämmer vareviga dag :) inte en droppe so far

• cloudberry79

Om man får ut mjölk säger INGET om kommande produktion: Jag har varken kunnat klämma ut råmjölk eller pumpa ens några milliliter, har helammat länge. Mitt tips är att ta kontakt med en hjälpmamma på Amningshjälpen i förebyggande syfte, de kan ge stöttning och råd om amningen både före och efter förlossningen.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Björn

Det var inte produktionen som var ett problem för mig, det var helt enkelt så att mjölkgångarna inte fungerade efter operationen. Mjölken fanns men kom inte ut som det skulle.

Klart man kan prata med amningshjälp om man vill men i mitt fall så fanns det ingen teknik som kunde hjälpt mig.

• Åsisen

De beror lite på var du lagt inläggen oxå? Har du framför eller bakom bröstmuskeln?

• linasägerhej

Jag har mina inlägg framför muskeln, men det jag oroar mig för är att det förstördes mjölkkanaker å grejer när man gjorde stora lyftet. Precis som Björn skriver så oroar jag mig inte för teknik eller produktion. Bara att det kommer ut :) Har helammat två barn tidigare utan problem

• aj 378

Jag har fått ut lite på ena bröstet! Jag är förberedd på att inte kunna amma så det kommer inte göra mig så mkt men det skulle vara mysigt att få testa det en gång iaf. Vet personer som det inte har funkat med första men med andra barnet som har gjort samma op så hopp finns det ju

• linasägerhej

Aj 378, jag håller tummarna!!! :) det är ju snart timme för dig, berätta gärna hur det funkade sen :)

• Jennie01

Har oxå gjort förminskning, för 13 år sen... Lille sonen är tre veckor. Det finns mjölk, men verkar inte vara mkt. Och till råga på allt blev jag felstucken av epiduralen, så vätska läckte ut, och en djävulsk huvudvärk i några dagar som följd. Nytt stick och bloodpatch, som hjälpte lite, men inte hundra. Fel start för bebis, mamma helt slut. Ersättning till honom, plus lite amning. Men när mängden ers ökade, vägrade han till slut ta bröstet, skrek som en stucken gris o bara snörpte på munnen så fort bröstet erbjöds. Nu har tar han det lite igen, om han inte är föör hungrig när vi börjar... Nån som har tips? Handmjölka eller pumpa funkar inte alls, vårtorna blir som hårda, skrynkliga russin :(  Är det bara dygnet-runt-amning naken som gäller? För- och nackdelar med ersättning? Äter ca 120ml/gång... var tredje/fjärde timme...

• Nojjig82

Med första barnet kunde jag inte amma. Han var stor och hungrig och ville inte kämpa med bröstet. Ersättning funkade jättebra. Han var mätt och nöjd och sov hela natten.
    Med andra barnet kom amningen igång mycket bättre. Hon var mindre och inte lika hungrig och älskar att ligga och snutta. Hon får lite ersättning upptill (30-60 ml två av tre amningstillfällen) då mjölken inte riktigt räcker till.

Gjorde en förminskning för 10 år sedan. Amningsmottagningen rådde mig att amma hela tiden men jag märker själv att mjölken inte kan rinna till i den takt dottern behöver även om jag ammar mer. Mitt råd är att lyssna på kroppen och göra det som känns bäst för er. Det är lite speciellt att ha gjort en operation och amningsrådgivarna är inte alltid så pålästa om vår situation. Däremot har jag fått bra råd hur dottern ska ligga och vilket tag om ska ha om bröstet för att maximera utdrivningsreflexen. 

• aj 378

Lite uppdatering! Min amning har funkat lite sådär. Oliwer är två veckor och tre dagar idag.

Det tog en vecka drygt innan mjölken rann till och då kämpade jag med bröstpump var tredje timme från det att han föddes.

Efter det har jag haft så såriga bröstvårtor så att det blödde ur dom två dagar för att jag så gärna ville ge det en ärlig chans. Nu har dom läkt och med hjälp utav amningsnapp så ammar jag honom utan problem nu.

Dock verkar det inte ha runnit till ordentligt då Oliwer säger till att han inte är nöjd när klockan börjar närma sig läggdags. Han får en flaska ersättning på kvällen och en på natten. Sen på morgonen känner jag att mjölken är tillbaka

Enligt BVC kan mjölken öka om jag ammar regelbundet hela dygnet så vi får se! Oavsett så är jag jättenöjd med att kunna delamma, när jag var förberedd på att inte kunna göra det alls så !

• cloudberry79
    aj 378 skrev 2013-09-20 20:38:47 följande:
    Lite uppdatering! Min amning har funkat lite sådär. Oliwer är två veckor och tre dagar idag.

Det tog en vecka drygt innan mjölken rann till och då kämpade jag med bröstpump var tredje timme från det att han föddes.

Efter det har jag haft så såriga bröstvårtor så att det blödde ur dom två dagar för att jag så gärna ville ge det en ärlig chans. Nu har dom läkt och med hjälp utav amningsnapp så ammar jag honom utan problem nu.

Dock verkar det inte ha runnit till ordentligt då Oliwer säger till att han inte är nöjd när klockan börjar närma sig läggdags. Han får en flaska ersättning på kvällen och en på natten. Sen på morgonen känner jag att mjölken är tillbaka

Enligt BVC kan mjölken öka om jag ammar regelbundet hela dygnet så vi får se! Oavsett så är jag jättenöjd med att kunna delamma, när jag var förberedd på att inte kunna göra det alls så !
    Att barn verkar missnöjda på kvällen handlar oftast inte om att det finns för lite mjölk, utan är helt naturligt, det händer alla mammor, även de som helammar ♥
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Hemmamamma

Jag har gjort en förstoring och efter det fått två barn. Med första fungerade inte amningen något vidare, så jag var lite orolig inför andra barnets födelse. Men det har gått jättebra och jag är så glad att det fungerade denna gången. Jag har mina implantat bakom muskeln.

Svar på tråden Amning efter bröstoperation