• Misskitty

Sovtider för 5-6 månaders bebis?

Hur sover era 5 månaders bebisar? Har de regelbundna tider?

• Svar på tråden Sovtider för 5-6 månaders bebis?
  • Natulcien

Vår son sov väldigt oregelbundet på dagtid i den åldern. Oftast sov han 3x30 min, men ibland kunde det bli 4x30 min. D.v.s. totalt 1,5-2 tim. Och tiderna varierade. Han sov när han blev trött, helt enkelt. Men han sov nästan alltid exakt 30 min när han sov, som en klocka. Det var väl det enda som var regelbundet vad gäller dagsömnen. Skrattande

På kvällen försökte vi styra upp det hela, så att han somnade vid ungefär samma tid på kvällen, i alla fall. Och det blev oftast runt kl.20-tiden. Sen sov han gott till ca kl.8 nästa dag.

• Misskitty
    Natulcien skrev 2013-07-18 21:14:18 följande:
    Vår son sov väldigt oregelbundet på dagtid i den åldern. Oftast sov han 3x30 min, men ibland kunde det bli 4x30 min. D.v.s. totalt 1,5-2 tim. Och tiderna varierade. Han sov när han blev trött, helt enkelt. Men han sov nästan alltid exakt 30 min när han sov, som en klocka. Det var väl det enda som var regelbundet vad gäller dagsömnen. Skrattande

På kvällen försökte vi styra upp det hela, så att han somnade vid ungefär samma tid på kvällen, i alla fall. Och det blev oftast runt kl.20-tiden. Sen sov han gott till ca kl.8 nästa dag.
    Vi har korta sovsnuttar på dagarna, känns som vår bebis aldrig är utsövd utan blir grining fort efter uppvak.

Kvällarna är jobbiga, somnar oftast tillsammans med mig vid 23 tiden och sedan snuttas det hela natten.
  • hannis

Min son är 4,5 månad och sover ganska regelbundet.

Han vaknar mellan 6 och 7 och är vaken ca 2 timmar. Sover sen 1 timme, vaken 2 timmar, sover 2-3 timmar, vaken 2-3 timmar, tar en tupplur runt 18-tiden och somnar sen för natten mellan 20 och 21.

• chrissepisse

Den enda fasta sovtiden är hans morgontupplur som infaller ca 2,5 timme efter att han vaknat. Han sover då en halvtimme i min famn. Om vi är hemma har han svårt att komma till ro och sover två-tre gånger till i min famn, 20-30 minuter per gång. Om jag tar en runda med vagnen sover han betydligt bättre. Så länge vagnen rullar brukar han sova, ofta 1,5 -2 h utan problem. Idag har han t ex sovit 30 minuter på morgonen, 1,5 h i vagnen mitt på dagen och 30 minuter i min famn på sen eftermiddag. Han har nyss somnat för natten och kommer, om allt är som det brukar, att sova till ca 6.30 i morgon.

Vi har inga spikade tider, utan det skiftar någon timme hit och dit beroende på vad vi gör just den dagen. Nattetid sover han i egen säng hela natten men dagtid vägrar han att somna själv, därav famn eller vagn.  

• Fiafligan

Vår dotter är lite mer än sex månader och sover typ olika varje dag... sällan längre än 30 minuter på dagen omkring 3-4 ggr....somnar oftast vid amning och jag försöker lägga ned henne i vagnen varje gång, ibland sover hon vidare och ibland vaknar hon...
    Hon är svår att söva på kvällarna, alldeles för pigg och nyfiken... sprattlar och håller på....men gnällig så det går knappt att ha henne lekandes själv någon längre stund utan man får hålla henne.... 
    Senaste veckan har hon förskjutit dygnet litegrann och somnar kring 22-23... oftast vid amning... vaknar därefter 3-4 timmar senare, somnar om bredvid mig med amning.... sen går natten och jag byter kanske bröst 2-3 ggr när hon vaknar till... känns som hon suger sig igenom natten men jag har vant mig.....men jag börjar lessna och sneglar på "alla som har bäbisar som sover i egen säng hela natten från 20-06", känns som helt omöjligt för mig.... 

Svar på tråden Sovtider för 5-6 månaders bebis?