• riboflavin

Slippa gräva för att bygga trädäck?

Någon bygg-kunnig därute?

Jag vill bygga ett litet träddäck i trädgården. Idag ligger där en klassisk uteplats i betongsten. Avståndet från stenläggningen till altandörren är dock bara 100 mm.

Jag har funderat på att använda tryckimpregnerad regel 45X70 (Riskklass 3) och ovanpå det en 22X120 trall. Om jag minskar CC-avståndet till 40 cm borde det väl funka även med en tunnare trallbräda? Överallt  rekommenderas ju 45X120 regel och 28-34 mm trall, men det blir för högt för att jag ska slippa gräva upp stenläggningen alternativt slippa bygga om altandörren och det skitgörat hade ju varit bra om man kunde undvika.

En annan fundering är ju att använda 45X120 men ha den "liggande" och då få rum med en högre trall.

Någon som orkar bolla lite med mig?

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Svar på tråden Slippa gräva för att bygga trädäck?
  • Pallas

Jag tror på vilken som av dina teorier - antingen CC40 och tunnare trall (billigare?) eller liggande reglar och en tjockare trall.

En fördel med tjockare trall är att den tål en slipning eller två om du drar ned trallskruven ordentligt, det gör knappast en tunnare bräda.

• riboflavin
    Pallas skrev 2013-07-18 19:18:00 följande:
    Jag tror på vilken som av dina teorier - antingen CC40 och tunnare trall (billigare?) eller liggande reglar och en tjockare trall.

En fördel med tjockare trall är att den tål en slipning eller två om du drar ned trallskruven ordentligt, det gör knappast en tunnare bräda.
    Jag funderar mest på om liggande reglar kanske suger mer fukt (=kortare livstid) eller om den klenare regeln riskerar att böja sig, men det borde funka tycker jag också. Hade varit så skönt att slipa göra sig omaket med att flytta plattor och gräva :)

• Pallas
    riboflavin skrev 2013-07-18 19:22:40 följande:
    Jag funderar mest på om liggande reglar kanske suger mer fukt (=kortare livstid) eller om den klenare regeln riskerar att böja sig, men det borde funka tycker jag också. Hade varit så skönt att slipa göra sig omaket med att flytta plattor och gräva :)

Alltså, ett trädäck har inte jättelång livstid ändå, tror knappast reglarna hinner ruttna innan trallen blir stickig och asful så man vill göra en stenlagd uteplats istället.
  • riboflavin

Men du har ju helt rätt i att en grövre trall funkar att slipa, hade jag inte ens tänkt på. Man kanske skulle förborra försänkningar också? Självförsänkande är ju praktiskt men inte alltid så snyggt. 

• Pallas
    riboflavin skrev 2013-07-18 19:24:46 följande:
    Men du har ju helt rätt i att en grövre trall funkar att slipa, hade jag inte ens tänkt på. Man kanske skulle förborra försänkningar också? Självförsänkande är ju praktiskt men inte alltid så snyggt. 
    Min erfarenhet att trallskruv (med torx-skalle, alltid torx!) försänker sig väldigt fint om man borrar ned lite snett. Träet går liksom ihop sig så att det knappt syns att man varit i närheten med en skruv. Men om du känner dig pysslig så kan du såklart förborra och försänka. Jag brukar träna lite först på nån spillbit, så vet jag hur materialen beter sig och jag kan göra en bedömning vilket förjobb som lönar sig.
  • riboflavin
    Pallas skrev 2013-07-18 19:27:20 följande:
    Min erfarenhet att trallskruv (med torx-skalle, alltid torx!) försänker sig väldigt fint om man borrar ned lite snett. Träet går liksom ihop sig så att det knappt syns att man varit i närheten med en skruv. Men om du känner dig pysslig så kan du såklart förborra och försänka. Jag brukar träna lite först på nån spillbit, så vet jag hur materialen beter sig och jag kan göra en bedömning vilket förjobb som lönar sig.
    Torx <3
  • riboflavin

Trädäck på G. Blev 45*95 mm-regel liggande och 28*120 mm trall. Enda förarbetet som krävdes var att rensa lite mellan stenarna, sopa av dem och rulla ut en fiberduk. Har lite trall till att skruva fast men totalt ca 6 timmars aktivt arbete. Precis lagom :)

• riboflavin
    Pallas skrev 2013-08-08 11:58:20 följande:
    GILLA! Får vi se bild sen?
    Absolut, änglarna ska bara sluta störtböla :) Jävla väder.
  • Pallas
    riboflavin skrev 2013-08-08 14:20:07 följande:
    Absolut, änglarna ska bara sluta störtböla :) Jävla väder.
    Ah, som här då. Jag övergav tanken på att måla nåt på huset och röjer inomhus istället. Det behövs förvisso, men det kryper i kroppen.
Svar på tråden Slippa gräva för att bygga trädäck?