• Helena och Axel

Spontant gravid efter två ivf-graviditeter. Kan det vara sant?

Hej!

Jag har två barn som båda blivit till efter många och långa försök. Nu har jag de senaste dagarna mått så illa, och mensen var sen så att jag idag till slut köpte ett graviditetstest. Kände mig jättelöjlig som köpte det, men tänkte att det är väl lika bra att jag gör ett test för att kunna säga att jag gjort ett när jag sen ringer till doktorn/gynekologen och berättar hur dåligt jag mår och för att ställa frågor om det tidiga klimakterium jag trott (efter dåliga FSH- och AMH-värden vid IVF:erna) att jag var på väg in i. Tänkte att om det är så här det ska bli i fortsättningen när mensen borde ha kommit/ska komma så står jag inte ut. Jag behöver hjälp. Så jag köpte ett test (och parmaskinka som jag smockade i mig först eftersom jag inte trodde att det skulle kunna finnas en chans att det faktiskt skulle visa något.) och så blev det två streck direkt. Kan det finnas någon annan anledning, kopplat till hormonomställningar i kroppen vid tex klimakteriet till att ett graviditetstest visar positivt?

Nästa fråga får bli om det brunrosa flytningarna jag har. Hade det i flera veckor under första graviditeten, och det gick bra. Men jag funderar, jag har fortfarande progesteronvagitorier hemma sedan sista ivf-en, som inte gått ut. Kan det skada att jag tar dessa?

Vet inte riktigt vad jag ska våga känna nu. En pyrande glädje, men ändå ett ganska stort mått osäkerhet. Diskussionen om ett tredje barn har här hemma landat i ett rungande nej från maken än så länge och ett jo, men om ett tag vill jag, från mig. Och om det nu skulle bli ett barn av detta så är ju det fantastiskt, helt klart. Men att tro att det ska ha kunnat bli spontant, och sedan hålla (med tanke på flytningarna) är ju som för mycket.  Jag som inte ens vet exakt när jag hade mens sist. Och de två veckorna på Mallorca innehöll ju inte bara ett glas vin, utan ett antal, även om jag inte är någon storkonsument. 

• Svar på tråden Spontant gravid efter två ivf-graviditeter. Kan det vara sant?
  • Blobba

Kan inte så mkt om detta men vill berätta om min kompis som gjorde IVF. Hon blev gravid ganska snabbt efter förlossning (spontant) Det blev tyvärr missfall, men hon blev gravid spontant igen.
    Hon åt något som hon åt med IVF. Vet inte vad men BM rekommenderade, skadade inte i alla fall.
    Kontakta din BM från IVF och be om råd.
    Grattis till miraklet!

Svar på tråden Spontant gravid efter två ivf-graviditeter. Kan det vara sant?