• Anonym (Vin)

Dricker vin 2 dagar i veckan- blir berusad. Är småbarns mor.

Jag har en flicka på snart 2 år. Varje dag är så jobbig, med gnäll och spring och den eviga "Nej gör inte så". På kvällarna är jag totalt utmattad och vissa dagar dricker 1 flaska vin åt gången när barnet har lagt sig. Känns bra och har mer ork nästa dag att sysselsätta barnet.
    Barnet börjar på förskolan till hösten och då ska jag börja jobba igen.
    Min man dricker knappt så han är alltid nykter.

Är det fel att gilla vinet?

Jag har alltid skuldkänslor...

• Svar på tråden Dricker vin 2 dagar i veckan- blir berusad. Är småbarns mor.
  • Meddelande borttaget
  • Jennie med ie

Du har uppenbarligen ett problematiskt förhållande till alkohol. Inte just för att du dricker vin två gånger i veckan, utan för att du dricker på ett sätt som ger dig skuldkänslor och för att du använder det för att klara vardagen. Däri ligger felet, inte i att du gillar vinet.

• Malima

Personligen tycker jag att en flaska vin låter på tok för mycket! Dessutom tror jag att det blir som en ursäkt och säga att du blir en bättre mamma dagen efter- jag tror tyvärr att du inbillar dig att det är vinet. En bra ursäkt helt enkelt... Och att du får dåligt samvete när du dricker är ett stoooort varningstecken! Att du dessutom verkar okeja ditt eget drickande med att din sambo inte dricker är ytterligre ngt jag reagerar på.
    Ta tag i situationen innan det går för långt!

• Tow2Mater

Dricker du 2 dagar i veckan ar det inte katastrof. Sjalv forsoker jag halla mig till fedag o lordag numera av halsoskal. Problemen kommer ju om du ser det eskalera till att du dricker en flaska varje dag, och sen kanske t o m mera. Under en begransad tid kan det dock vara ok. Kanske du kan satta som en grans att du slutar vardagsdrickandet da du borjar jobba?

• Anonym (Nykteralkoholist)
    Jennie med ie skrev 2013-07-17 21:19:48 följande:
    Du har uppenbarligen ett problematiskt förhållande till alkohol. Inte just för att du dricker vin två gånger i veckan, utan för att du dricker på ett sätt som ger dig skuldkänslor och för att du använder det för att klara vardagen. Däri ligger felet, inte i att du gillar vinet.
    Exakt, det är inte mängden alkohol som räknas utan varför du dricker den!
  • Anonym (jesus)

Skippa den svenska moralen och ha inte skuldkänslor för att du mår bra, herre gud.

• EmilyHelena
    Anonym (Vin) skrev 2013-07-17 20:54:06 följande:
    Jag har en flicka på snart 2 år. Varje dag är så jobbig, med gnäll och spring och den eviga "Nej gör inte så". På kvällarna är jag totalt utmattad och vissa dagar dricker 1 flaska vin åt gången när barnet har lagt sig. Känns bra och har mer ork nästa dag att sysselsätta barnet.
    Barnet börjar på förskolan till hösten och då ska jag börja jobba igen.
    Min man dricker knappt så han är alltid nykter.

Är det fel att gilla vinet?

Jag har alltid skuldkänslor...
    Det är skillnad mellan att missbruka alkohol, vilket jag personligen anser att du gör, och att vara beroende. Är du beroende får du abstinens och okontrollerbara sug. Det är bara du som vet, men för dina barns skull var ärlig. 

Trötthet och stress är alkoholistens största fara och trigger. Känner du att du ligger i riskzonen för alkoholism så sök hjälp, via AA eller en terapeut.  
  • Respekt

Skit i det Svenska sättet att dricka, dvs supa i massor Fre-lör. 

Ta du ditt vin när du känner för det, inge fel med det 

• Anonym (?)
    EmilyHelena skrev 2013-07-26 21:48:41 följande:
    Det är skillnad mellan att missbruka alkohol, vilket jag personligen anser att du gör, och att vara beroende. Är du beroende får du abstinens och okontrollerbara sug. Det är bara du som vet, men för dina barns skull var ärlig. 

Trötthet och stress är alkoholistens största fara och trigger. Känner du att du ligger i riskzonen för alkoholism så sök hjälp, via AA eller en terapeut.  
    Hur menar du att hon missbrukar alkohol?

• Respekt

Man kan bruka utan att missbrukaSkålSkål

Svar på tråden Dricker vin 2 dagar i veckan- blir berusad. Är småbarns mor.