• infertil

Kan någon hjälpa mig översätta läkarjournal??? är jag verkligen infertil?????

Hej behöver hjälp med denna journalen:

uterus framsida inspekteras ua. det finns en hel del adherenser av oment ner mot fossa douglasi. höger tuba är utspänd 2-3cm ingen fungerande tubaröppning utan en saktosalpinx. ovariet ua. relativ rörligt och inte nerbundet efter det att man löst lite oment från tuba. vänster tuba likaledes okluderad och uppsvullen ungerfär som den högra. ovariet ua.

sammanfattning huvudsaligen högersidiga buksmärtor men har idag frisk appendix som lämnas däremot bilaterala saktosalpinx 

• Svar på tråden Kan någon hjälpa mig översätta läkarjournal??? är jag verkligen infertil?????
  • Ramborg

sml.snl.no/sactosalpinx

Googlade lite. Verkar som om det betyder att äggledarna inte har några öppningar mot äggstockarna vilket kan leda till barnlöshet. Men sådant kan man ju inte avgöra genom google. Det finns kanske något man kan göra åt det?

Hoppas det ordnar sig för dig!

42.
  • Ellie

Dina äggledare är avstängda, så det finns ingen möjlighet för ägget att vandra mot livmodern för befruktning. Däremot kan både ägg och livmoder vara ok. Det verkar omöjligt för dig att få barn naturig väg, men med hjälp av IVF finns antagligen en chans.

Ev kan man behöva operera bort äggledarna, enl detta jag hittade via google:
    Tubal infertility is a main indication for in-vitro fertilization. It is a disease of fallopian tubes that causes their obstruction and therefore disables transport of the fertilized egg into the uterus. There are various severe damages of fallopian tubes. The most dangerous is so-called sactosalpinx – liquid in the obstructed fallopian tube created mostly on the basis of inflammation. The liquid has also toxic influence on the fetus in the uterus and can even unfriendly influence in-vitro fertilization treatment. Therefore it is recommended to remove the fallopian tubes before the treatment.

I övrigt atår det i din journal att framsidan på livmodern och äggstockarna ser bra ut.

• infertil

denna operationen gjordes för tre år sedan, har aldrig läst journalen och fick inte veta så mycket men nu när jag börjat fundera på barn så va detta ingen rolig överaskning 

• Ellie
    infertil skrev 2013-07-17 18:53:32 följande:
    denna operationen gjordes för tre år sedan, har aldrig läst journalen och fick inte veta så mycket men nu när jag börjat fundera på barn så va detta ingen rolig överaskning 
    Nej, det kan ju inte vara så kul att få veta.
    Jag tycker du kan kontakta ett IVF-center när du är beredd att skaffa barn. Hör med dem om möjliga alternativ (och även om man behöver operera bort äggledarna eller inte).
  • Lapsang

Oroa dig inte, du kan göra ivf! Jag har tagit bort äggledarna och fått barn m ivf efter det. Det som avgör dina chanser m ivf är äggkvalitet, spermiekvalitet och miljön i livmodern. Vänta inte för länge för är du lite gammal blir äggkvaliten sämre och då är inte ivf någon mirakelkur.

• infertil

hur lång vänte kö är det? hur lång tid är det mellan första besöket till ett plus med ivf?

• Ellie
    infertil skrev 2013-07-17 19:50:08 följande:
    hur lång vänte kö är det? hur lång tid är det mellan första besöket till ett plus med ivf?
    Gratis via landstinget är det nog några månaders väntetid, men behöver inte vara så illa. Ring dem och hör efter :)
    Privat är det i princip ingen väntetid alls, men det kostar ju en slant.
    Det är omöjligt att säga hur lång tid mellan första försöket och ett plus. Först kanske de vill utreda dig mer, eller ta bort äggledarna, sedan kan det ta en tid innan det är dags att sätta igång, och slutligen kan det såklart krävas flera försök innan det lyckas.
    Problemet hos oss låg i att min man är steriliserad. Vi gick privat och från första besöket till att jag var gravid tog det ca 1 månad. Men då behövde inte jag utredas eller behandlas på något särskilt sätt förutom äggplock.
  • Lapsang

Hur lång kö det är beror på i vilket landsting du bor. Jag bor i sthlm och när vi ställdes i kö 2009 var väntetiden 1, 5 år. Vi gick privat, det kostar ca 55000 för tre försök. Två tredjedelar av alla par får barn på tre försök. En månad från första besöket till plus låter extremt kort. För oss tog det 8 mån, vilket också ses som kort. Räkna med att det tar lång tid så blir frustrationen mindre.

Svar på tråden Kan någon hjälpa mig översätta läkarjournal??? är jag verkligen infertil?????