• Anonym (systern)

Vad ska jag säga till min syster?

Jag är anonym för min systers skull. Hon har väldigt svårt att få barn. De har försökt i flera år själva efter att ha fått det perfekta livet, bra jobb, stort och fint hus till familjen och gift sig och allt är liksom klart... förutom barn. Jag är precis tvärtom; har inget fast jobb och har lägenhet och lite struligt förhållande ibland (ogift) och ostädat hemma och så. Har dock ett barn sedan innan systern började försöka som blev till av misstag.

Hon har varit väldigt öppen med att de vill skaffa barn, berättade de till och med före de gifte sig.

Nu har det inte velat sig och de har gjort flera IVF som misslyckats, hon blir inte gravid utan får bara mens som vanligt.

I början var hon väldigt öppen med mig och jag försökte uppmuntra och ge statistik som att det är större chans att det går på andra försöket när första misslyckades och så... tipsa om huskurer och sånt eftersom jag är utbildad molekylärbiolog (hon provade dem...). Men nu har hon blivit väldigt tyst och vid de två sista IVFen så hörde hon inte av sig hur det hade gått ens. Näst sista så frågade jag henne efter ganska länge och vid sista så frågade jag min mamma om hon hört något.

Nu vet jag inte längre hur jag ska förhålla mig... ska jag prata med henne om försöken eller är det bättre att bara inte låtsas om någonting? Prata om allt annat än barn? Det är lite svårt också i och med att jag inte vill vara elak och säga saker som är gulliga som min son gjort tex när hon är med för jag tänker om hon tar illa upp, men samtidigt känns det elakt att bara prata om min son när hon inte är med. Jag har också drömt flera ggr att hon blir gravid. I början berättade jag det och vi pratade tillsammans om hur roligt det vore om drömmen slår in men så drömde jag inatt att hon blev spontant gravid mellan IVF-försöken och nu vågar jag inte säga något... tänker att det kanske bara verkar okänsligt.

Det sista som vi pratade om förutom då när jag frågade om IVFet var att jag sade till henne att jag gärna skulle vilja ha ett barn till men kanske om något år eller så (jag är äldre än henne och närmar mig 35-gränsen så vill innan det blir för sent) och att jag hoppades att hon blir gravid före mig så att våra barn kan växa upp tillsammans. Då verkade hon glad åt det och så. Men nu tänker jag att det säkert tär på henne, men tänker ändå att det var bättre att säga det i förväg än när jag blivit gravid så det kommer som en chock.

En annan sak är att jag har jättelätt att bli gravid. Min son kom till med preventivmedel och jag har blivit gravid 4 gånger utöver det; gjort två aborter i ung ålder, ett missfall (MA) och ett utomkvedes. Alla med preventivmedel (p-piller av olika sorter). Så jag tänker att det är säkert jobbigt för henne det också.

Vad kan jag göra för att stötta henne så mycket som möjligt eller i alla fall att hon inte ska tycka att det är obehagligt att prata/vara med mig?

• Svar på tråden Vad ska jag säga till min syster?
  • Anonym (systern)

Jag vågar inte heller föreslå adoption som en möjlighet, även om jag skulle bli jätteglad om de övervägde det...

• eastforest

Jag vet inte riktigt hur jag ska hjälpa dig, men måste bara säga att du verkar vara en himla fin syster! 
    Personligen tror jag alltid att det är bäst att prata om saker och ting, om det är någon hon borde vilja prata om sånt med så borde det ju vara hennes storasyster.  

• Anonym (systern)
    eastforest skrev 2013-07-16 20:21:45 följande:
    Jag vet inte riktigt hur jag ska hjälpa dig, men måste bara säga att du verkar vara en himla fin syster! 
    Personligen tror jag alltid att det är bäst att prata om saker och ting, om det är någon hon borde vilja prata om sånt med så borde det ju vara hennes storasyster.  
    Tack för de snälla orden! Jo, jag hoppas det, speciellt i och med att jag har kunskap nog att kunna förklara det krångliga sakerna läkarna har sagt till henne och så... och därför känns det tråkigt att hon har blivit tystare nu och jag funderar mycket på hur jag ska kunna hjälpa henne ändå, så att det känns lättare för henne att prata med mig. Har i alla fall tänkt att jag ska vänta ett år innan jag försöker bli gravid, för det hade nog varit väldigt tungt för henne om jag blev det nu.
  • nilla78

Jag som själv ägnat tre år åt att försöka bli gravid (inklusive IVF försök) skulle vilja säga "säg till henne att du förstår att hon har det jobbigt, och att du gärna lyssnar om hon vill prata". Vänta sen. Säg inget mer.

Kom inte med tips och råd (jag har hört allt; bisolvon, bidrottninggelé, ställningar, fröer, drycker....) prata inte framtida kusiner och föreslå för allt i världen inte adoption. Det finns nämligen INGET som en utomstående kan säga som de inte redan tänkt på.

Och viktigast av allt - ha förståelse om hon drar sig undan eller inte orkar prata/träffa dina barn/prata och vara delaktig i en evt framtida graviditet. Det är inte riktat mot dig personligen utan är en sorg hon måste ta sig igenom...

Det här låter kanske som värsta pekpinnen/påhoppet men jag menar det inte så!! Jag ser att du vill vara ett stöd och positiv uppmuntran!

Lycka till

• Anonym (systern)
    nilla78 skrev 2013-07-16 20:40:17 följande:
    Jag som själv ägnat tre år åt att försöka bli gravid (inklusive IVF försök) skulle vilja säga "säg till henne att du förstår att hon har det jobbigt, och att du gärna lyssnar om hon vill prata". Vänta sen. Säg inget mer.

Kom inte med tips och råd (jag har hört allt; bisolvon, bidrottninggelé, ställningar, fröer, drycker....) prata inte framtida kusiner och föreslå för allt i världen inte adoption. Det finns nämligen INGET som en utomstående kan säga som de inte redan tänkt på.

Och viktigast av allt - ha förståelse om hon drar sig undan eller inte orkar prata/träffa dina barn/prata och vara delaktig i en evt framtida graviditet. Det är inte riktat mot dig personligen utan är en sorg hon måste ta sig igenom...

Det här låter kanske som värsta pekpinnen/påhoppet men jag menar det inte så!! Jag ser att du vill vara ett stöd och positiv uppmuntran!

Lycka till
    Tack för råden, det är jättebra att höra från någon som har vari/är i den situationen så att jag kan förstå min syster bättre Så jag tar det inte som ett påhopp. Jag ska försöka att inte ge några fler tips och inte berätta om drömmarna utan att säga som du föreslår; att jag finns här om hon vill prata om det.

Hon har inte varit annorlunda mot min son, det är mest jag som har undvikit att prata om honom när vi träffas utan att han är med, tror du att det är en bra grej? Istället har jag pratat om hennes jobb, om mina studier, om resor, matlagning, fitness och så vidare.

Jag förstår att det kommer bli urjobbigt för henne om jag blir gravid. Tycker att det är grymt orättvist att jag har så lätt att bli gravid och hon så svårt... men samtidigt vill jag inte vänta mer än 1-2 år så att jag blir för gammal, för då kanske jag skulle bli bitter istället. Men jag vill vänta så länge jag kan för att undvika en situation när jag är gravid och inte hon...
  • Anonym (systern)
    ZaftMonkey skrev 2013-07-16 20:52:13 följande:
    Jag har inget att tillägga förutom att du verkar vara en underbar syster {#emotions_dlg.flower}
    Åh, tack!
  • nilla78

[quote=70501692][Tack för råden, det är jättebra att höra från någon som har vari/är i den situationen så att jag kan förstå min syster bättre Så jag tar det inte som ett påhopp. Jag ska försöka att inte ge några fler tips och inte berätta om drömmarna utan att säga som du föreslår; att jag finns här om hon vill prata om det. Hon har inte varit annorlunda mot min son, det är mest jag som har undvikit att prata om honom när vi träffas utan att han är med, tror du att det är en bra grej? Istället har jag pratat om hennes jobb, om mina studier, om resor, matlagning, fitness och så vidare. Jag förstår att det kommer bli urjobbigt för henne om jag blir gravid. Tycker att det är grymt orättvist att jag har så lätt att bli gravid och hon så svårt... men samtidigt vill jag inte vänta mer än 1-2 år så att jag blir för gammal, för då kanske jag skulle bli bitter istället. Men jag vill vänta så länge jag kan för att undvika en situation när jag är gravid och inte hon...[/quote] Vad bra att du tog det så! Det låter gärna så hårt när man säger "gör inte/säg inte"... Ja det ÄR grymt orättvist att vissa har lätt och andra svårt, men tyvärr funkar livet så. Jag sa till min syster och mina vänner att de inte kan låta bli att följa sina drömmar bara för att inte jag får mina... Men att de oxå måste förstå att det iaf blir jobbigt för mig, men att det är rent krasst mitt problem inte deras. Jag tror att det är bra att vänta med att prata om barnet tills dess hon lyfter själv, det finns säkert andra du kan prata barn med som inte har hennes problematik :) Men det är självklart en balansgång, han är ju en viktig del av ditt liv! Jag kan inte råda dig huruvida du ska vänta eller ej. Men om du blir gravid, säg det tidigt. Tala om för henne att du inte förväntar dig en reaktion/stående ovationer och tala om att du förstår att det är jobbigt. Och återigen - ta inte illa upp om hon behöver avstånd.

• nilla78

Haha jodå det var svårt att vrå till från paddan... Hoppas det ändå är någorlunda läsbart!

• nilla78

Äsch. Haha ojdå det var svårt att få till från paddan. Hoppas det ändå är någorlunda läsbart. ...för stava kan jag tydligen inte heller...

Svar på tråden Vad ska jag säga till min syster?