• k girl

Nekad tidigareläggning av vaccinering

Vi ringde vårt bvc för att få tidigarelägga mpr-vaccinet då vi åker utomlands i slutet av sommaren, två dagar efter planerade 18-månaderskontrollen. Vi fick en ny tid två veckor innan avresa. Alltså hur gör vi? Jag kunde i mitt livs vildaste fantasi inte föreställa mig att vi inte skulle få dela på vaccinering och läkarbesök så att vaccinet kunde ges i god tid innan vi åker!

Finns det inga rekommendationer för när vaccin ska ges innan en utlandsresa? Jag blir så jävla ledsen, råkar hon vara sjuk när vi har fått tiden innebär det att vi åker utomlands utan att hon har skydd mot mässling. Och det finns ju en viss risk att hon får biverkningar under tiden vi är borta...  

• Svar på tråden Nekad tidigareläggning av vaccinering
  • k girl

Hon kommer att vara 19 månader vid den planerade 18-månaderskontrollen, förresten, så det vi vill är ju egentligen att ge vaccinet när hon blir 18 månader...

• läkarstudent

Jo men självklart ska ni ju kunna ta den tidigare än så. Vad sa sköterskan när ni ringde? Hon kanske bara inte tänkte sig för när hon gav er tiden? Ring igen tycker jag. I värsta fall kan ni annars ta den på en vaccinationsbyrå, det brukar kosta typ 350 kr tror jag.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Christi38

Låter knepigt. Brukar ert BVC "krångla"?

Vi skulle ta vårt när sonen var 18 mån och tre dagar oxå men då vi hade tagit fästingvaccin ett par dagar innan bara, så sa BVC när vi kom dit att det måste gå ca 2 veckor emellan. Så då fick vi komma tillbaka 1.5 vecka senare - inga konstighter alls.

Lite flexibilitet tycker jag ni kan begära oxå. Eller ta det privat!

• k girl

Hon ville absolut inte dela på vaccinering och läkarbesöket, och läkaren fanns tillgänglig tidigast då. Jo, vårt BVC krånglar med precis allt och det är skitjobbigt att ens få kontakt med dem. Vi bor i en liten glesbygdskommun och det är visst ingen ordinarie på plats nu.

Jo, vi ska ringa imorgon och trycka på att skyddet behövs och lite marginal om dottern skulle bli sjuk vid första tillfället...

Svar på tråden Nekad tidigareläggning av vaccinering