• Mims01

Rädd för att min mjöl skall sina vid delamning

Hej!

Har en snart 3 månaders flicka som jag delammar, använder medela flaska och det har fungerat bra.
    Har däremot en stor skräck för att min mjölk skall sina nu när jag väljer att ge mer ersättning än tidigare.
    Vill inte sluta amma helt men har varit en riktig kamp att amma då jag har rätt plana bröstvårtor och hon bara har glidit av.
    Kämpade till bristningsgränsen fram till en månads ålder med att helamma men fick sitta upp mot 12h per dag och ändå blev lillan inte nöjd och när jag från BVC fick rådet att ge henne ersättning så blev hon som ett helt annat barn.
    Lugn, nöjd och glad och till följd av detta blev även jag mer harmonisk.

Men jag vill inte sluta amma helt, jag gillar våra amnings mysstunder på morgonen när hon vaknar och även på kvällen när hon somnar ammandes. Är dock rädd för att mjölken skall sina för att jag ammar så sällan och skulle vara tacksam för andras erfarenheter.

Känns som jag inte fått de svaren jag önskat när jag vänt mig till vården och tyngs av skuldkänslor över att inte kunna helamma då jag är rädd för att jag min dotter kommer att få problem med anknytningen om jag slutar helt..

Skulle vara tacksam för era tankar och erfarenheter då jag mår väldigt dåligt över detta..

• Svar på tråden Rädd för att min mjöl skall sina vid delamning
  • Jacqueline

kan du inte pumpa och mata med flaska?då stimuleras produktionen och bebis får i sig bröstmjölken

• Mims01

Har försökt att pumpa men får bara ut ca 50 ml åt gången från högerbröst, ännu mindre från vänster och funkar bara en gång per dag om ens det. Har medelas manuella amningspump.

Har även försökt med nässpray på recept som skall stimulera utdrivningsreflexen men det enda den ger mig är näsblodRynkar på näsan
    Jätte frustrerande! 

• skogsvitter

Först och främst får barn inte problem med anknytningen bara för att man inte ammar!!

För det andra kommer det alltid finnas mjölk så länge du faktiskt ammar. Den minskar, naturligt nog. Men den sinar ju aldrig helt och hållet eftersom varje gång du ammar så produceras det ju helt automatiskt mer.

Jag kunde bara pumpa om jag ammade samtidigt och fick då ut ca 70-80 ml som mest, trots att jag helammade! Så vad man får ut med pump säger inte alls särskilt mycket...

• k girl

Risken är nog bara att man ökar på med ersättning för att man är rädd att mjölken blir mindre. Produktionen ställer in sig! Många som långtidsammar ammar inte mer än någon gång per dygn och har ändå mjölk.

• skogsvitter
    k girl skrev 2013-07-16 20:42:30 följande:
    Risken är nog bara att man ökar på med ersättning för att man är rädd att mjölken blir mindre. Produktionen ställer in sig! Många som långtidsammar ammar inte mer än någon gång per dygn och har ändå mjölk.
  • 1984

Jag hade stora problem med att min son inte fick tag i bröstvårtan. Höll på med amningsnappar och hade en hel del besvär. Sen gick jag över till att enbart ligg-amma i en vecka. Både jag och min son slappnade av och framförallt kunde han plötsligt få tag även om mina bröst var spända som bara den. Därefter testade jag att sitta och amma igen och upptäckte att sonen utvecklat bättre teknik, detta var vid ca 2 månaders ålder. Han är nu 3 månader och amningen går jättebra. Så har du inte testat att ligg-amma rekommenderar jag det starkt.

• strojes

Det finns ju så många andra sätt att få bra anknytning med sina bebisar än att amma. Att ge flaska när bebisen ligger i famnen ger ju lika mycket närhet som vid amning. Det är ju inte just amningen som gör anknytningen utan närheten mellan förälder och barn, att man är tillsammans och lär känna varandra. 

När jag fick mina tvillingtjejer kämpade jag med amningen i en månad innan jag gav upp. Pumpade ur så att morgonmålet bestod av bröstmjölk men efter ytterliggare några veckor räckte inte den urpumpade mjölken och då slutade jag pumpa ur och gick helt och hållet över till ersättning.

Jag märker ingen skillnad på anknytningen med de och mitt äldsta barn som helammades i 4-6 månader (började med smakisar kring 4 månader men huvudfödan var bröstmjölk i 6 månader).

Det mest positiva med att ge flaska tyckte jag var att pappan kunde vara mer delaktig från början. Jag blev dessutom mer fri och kunde göra saker på egenhand då och då utan allt för mycket planering innan.

Lycka till! 

• Mims01

Tack så jättemycket för fina svar!Glad

Ammar lillan liggandes på morgonen och sedan har jag börjat släppa de panik känslor jag haft kring amningen och att det inte fungerar helt. Jag har börjat acceptera att amningen inte funkar helt för oss och att det är ok.

Hon får flaska resten av dagen och har börjat märka att det är riktigt mysigt att ge flaskan också:)
    Vi får fin ögonkontakt och när hon tittar upp och ler mot mig så smälter jag.

Börjar förstå att anknytning inte har med amningen att göraGlad 

Svar på tråden Rädd för att min mjöl skall sina vid delamning