• Snorkmaiden

hjälp, råd och support ang. amning

Jag söker hjälp från er som har ammat era barn länge, gärna prematurbebisar. Min dotter är två månader gammal (född fem veckor för tidigt) och orkar nog inte amma riktigt tillräckligt eller så börjar jag bli kort på mjölk. Hur som helst går hon inte upp tillräckligt, idag på bvc visade sig till och med att hon hade gått ner. Det känns helt hemskt och jag vill göra ALLT för att amningen ska funka ( ammade storebror o drygt två år och det vill jag ju göra med lillskruttan med). Så vad kan jag göra mer än att pumpa ur det sista och ge på flaska? Kan jag öka mjölkproduktionen på nåt sätt? Alla tips mottages tacksamt!!

• Svar på tråden hjälp, råd och support ang. amning
  • Nyfiken gul

för att producera mer mjölk så gäller det ju att du ammar ammar o ammar så ofta det bara går.  Kom ihåg att äta och dricka ordentligt så du själv inte är uttorkad för då sinar mjölken.

är det så att bebis inte orkar suga i sig tillräckligt får du kanske pumpa mellan amningarna o ge extramål med flaska.

om det ändå inte går får du kanske ge tillägg på flaska ibland som komplement till amningen o öka på amningen när hon blir större o får mer sugkraft.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Snorkmaiden

Jag har gett henne ersättning idag för första gången och då litegrann efter att jag hade ammat. Köpte en pump idag så jag ska börja pumpa ur efter varje amning, hoppas på att det ska räcka och att jag inte ska behöva ge tillskott så länge. Vet inte varför själva biten med att ge henne ersättning känns så jobbig, men det gör det.

• sannaaa

Mina tvillingar föddes v. 35+5, så de koppmatades på neo där vi låg tills de orkade suga ordentligt själva och min produktion kommit igång ordenltigt... vi fick höra att vi helst inte skulle använda napp, då de kan "suga sig trötta" på nappen istället för bröstet, utan helt enkelt amma när de såg ut att vilja snutta istället för att ge nappen... 

annars är det nog bara att amma, amma, amma och amma. när du ska ge tillskott (om du väljer/behöver det) så ge i kopp ist. för flaska :)

drick och ät ordentligt, försök vila, du kan ju testa amningste eller lättöl om du vill :) 

• Flickan och kråkan

Ammar tredje barnet som är 3 veckor idag. Har aldrig haft någon prematur, men den här lilla var på gränsen till tillväxthämmad så det var fullrulle med att få igång amningen- väckte, handmjölkade och skedmatar mellan och ammade, ammade och ammade. Han var rätt pigg trots sin litenhet så gick bra. Min äldsta var 3 veckor tidig, en tröstpris med gulsot som dessutom opererades när han var två veckor. Väckning, väckning, väckning. Pumpade och koppmatade och ammade så mycket det gick. Vi fick göra det lite obekvämt för honom så att han inte skulle somna - plockade av klädet. Såg också till att hålla igång honom ammandes genom att gnugga amningsreflexer i handflatorna, på kinderna etc. Väck OFTA. Amma ofta och försök hålla igång henne genom att gnugga amningsreflexer. Pumpa vid sidan om och koppmatade efter varje amningstillfälle. Amma, koppmatade, pumpa till nästa amningstillfälle. Amma, koppmatade pumpa till nästa amningstillfälle etc.

Svar på tråden hjälp, råd och support ang. amning