• Anonym (Mia)

Har hon rätt att kräva mer pengar från oss?!

Min man har ett barn sedan tidigare samt två ihop med mig. Han har alltid betalat 1273 kr i underhåll oavsett vilken situation han vart i. Arbetslös, anställd och nu fått fler barn. Nu vill plötsligt biomamman och hennes man ha mer underhåll trots att dom har det bättre ekonomiskt än oss då jag pluggar och min man får då ta det mesta av vår ekonomi. Dom har också två barn ihop och är gifta så våra situationer ser likadana ut bara att dom jobbar heltid båda två. Barnet har inga mediciner, glasögon, sportar inte eller har nått annat intresse eller kostar mer än hen gjort förut (14 år) så kan dom verkligen begära att vi(min man) ska betala mer? Dom får dessutom hela barnbidraget. Skulle dom lägga lika mycket som vi alltså 1273 + 1273 plus barnbidrag 1050 (och flerbarnstillägg på det) så blir det ju över 3600 kr i månaden på bara det barnet och det är väl ganska mycket tycker jag?!

• Svar på tråden Har hon rätt att kräva mer pengar från oss?!
  • Anonym (hyr)

De kan ju alltid stämma på mer, sen avgör rätten om det blir så eller inte.

Varför skulle de lägga till lika mycket som barnbidraget är?? Det är ju inget som ni bidrar med?? och jo de lägger nog till 1273 i månaden för tonåringen. 

• Griseknoen35

Nej det kan dom inte. Är det genom fk ni har underhållet? Vill dom ha mer får dom stämma och chanserna är relativt små att dom får mer underhåll vad jag förstått och av det svar jag fick från min advokat när jag kolla upp saken

• Anonym (Mia)

Jag menar att med barnbidraget och om vi skulle lägga samma summa som idag är 1273 skulle det finnas minst 3600 kr i månaden för endast det barnet. Du behöver inte låta så otrevlig!!

• Anonym (?)

Flerbarnstillägget går väl inte bara till den ungen utan till alla. Sen är tonåringar dyra så ja de kan stämma för att de har bra ekonomi har inte med saken att göra utan bioföräldrarnas ekonomi som avgör inte ni nya med era ekonomier.

• DarkForce

Ni behöver inte gå med på någonting. Låt f-kassan göra en utredning på din sambos betalningsförmåga, och ta det där ifrån sedan.... Prata med F-kassan, så får ni mer kött på benen..

• DarkForce

Din make, menar jag, inte sambo...

• Anonym (hyr)
    Anonym (Mia) skrev 2013-07-15 19:50:09 följande:
    Jag menar att med barnbidraget och om vi skulle lägga samma summa som idag är 1273 skulle det finnas minst 3600 kr i månaden för endast det barnet. Du behöver inte låta så otrevlig!!

Är inte ett dugg otrevlig.

Tonåringar är inte direkt gratis.  De kostar långt mer än det din man betalar. Ni kan ju ha honom varannan vecka, då slipper ni betala 1273.
  • Anonym (?)

Ts tonåringar är dyra och jag kan nästan garantera att de lägger mer en de 1273 din man betalar men om du inte är nöjd med att han betalar mer så kan väl ungen bo hemma hos er antingen på heltid eller vv, det är alltid en lösning

• Brumma

Finns inga särskilda behov som kostar extra har jag mkt svårt att se att de skulle gå igenom en stämning på högre underhåll...
    Om man går efter Konsumentverkets tabeller på vad barn kostar per månad i snitt så kostar en fjortonårig tjej 1790:- i "övriga kostnader", dvs mobiltelefon, kläder o skor, fritidskostnsder, försäkring mm..
    Samt 1400:- i matkostnader (alla måltider i hemmet utom lunch, vilket jag tar för givet att hon normalt äter i skolan).
    Tillsammans blir det 3190:-
    Lägger man ihop det din man betalar och barnbidraget (anser även att flerbarnstillägget skall med men tar inte med det då det verkat bli protester) blir det 2323:-
    Vilket innebär att mamman då behöver "lägga till" 867:-

Så om mamman inte kan bevisa att just denna fjortonåring kostar mer än en"genomsnittlig svensk fjortonåring" så lär hon inte få igenom ngn höjning...

• Brumma

Oj, nu tog jag felaktigt o kollade på en fjortonårig tjej - vet inte varför jag fick för mig att det var en tjej..
    Sorry..
    Är det en kille blir siffrorna ngt annorlunda..
    Vänta..

• Brumma

Anonym (?).
    Varför inte räkna med barnbidraget?
    Det räknas nämligen till del i barnets försörjning.
    När man skall komma överens om underhåll räknar man FÖRST ut barnets kostnad, sedan dras barnbidraget av och SEDAN kollar man på vad respektive förälder har möjlighet att betala...

Svar på tråden Har hon rätt att kräva mer pengar från oss?!