• Ponine

Kattunge som är lös i magen

Vi hämtad hem vår lilla kattunge i torsdag och hon har varit lös i magen sen i lördags. Vi har tagit bort allt nytt foder och återgått helt att bara ge Friskies torrfoder som hon var van med sen innan. Hon verkar inte ha ont och är inte allmänpåverkad av det. Hon äter och dricker som hon ska och busar runt.  Hon går även upp i vikt. Ska vi bara vänta ut det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 16:11
    Tyckte hon blev lösare i magen nu på eftermiddagen, så vi har fått tid till veterinären imorgon istället. Hon verkar fortfarande inte allmänpåverkad men det ska bli skönt att kolla upp det.

• Svar på tråden Kattunge som är lös i magen
  • nemo1

Det är en stor stress för en kattunge att flytta ifrån sin mamma och man bör aldrig byta foder det första man gör. Har du tur så beror det enbart på flytten men "uppfödaren" lär väl aldrig erkänna att kattungen även var dålig i magen innan flytt.
    Är mammakatt utekatt? Har ungen varit ute? Är de isf avmaskade? Köp Fortiflora och Pro-Kolin och ge katten. Ge även rå köttfärs och kokt vit fisk.
    Ja Friskis är det sämsta man kan ge en katt. Ett bra kattungefoder är Royal Canin babycat 34 som är milt för magen. RC vuxenmat är däremot dålig mat så ge inte det sedan. Tänk på att aldrig ge ett torrfoder från mataffären sen.

• Ponine

Jag har royal canin baby cat hemma och har blandat ut med i friskies torrfodret. Kattungen är avmaskad nyligen. Får väl se om det blir bättre vi ska till veterinären på fredag för vaccination.

• Queeroverhere

För det första, avvänj vid torrfodret. De flesta torrfoder är giftiga för katter. 2. Ge INTE kokt fisk, då katter inte tål fisk öht. 3. Ge INTE Royal eftersom att det är ett skitfoder av rang. Köp ett vettigt blödfoder istället, testa med I/D som är bra för känsliga magar och övergå sedan till Mjau eller Bozita för kattunge.

• Ponine

Jag varit till veterinären nu, det troligtvis något virus ska ge fortiflora nu ett tag till det bli bättre. Så ska vi dit igen nästa vecka på återbesök och vaccination. 

• nemo1
    Queeroverhere skrev 2013-07-15 16:55:59 följande:
    För det första, avvänj vid torrfodret. De flesta torrfoder är giftiga för katter. 2. Ge INTE kokt fisk, då katter inte tål fisk öht. 3. Ge INTE Royal eftersom att det är ett skitfoder av rang. Köp ett vettigt blödfoder istället, testa med I/D som är bra för känsliga magar och övergå sedan till Mjau eller Bozita för kattunge.
    Hur vore det om du läste på INNAN du skrev dina kommentarer här inne???
  • tinis77
    nemo1 skrev 2013-07-16 17:55:21 följande:

* Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08 * Isabell 8/1-10 * Meya & Jonatan 7/9-12 * MARTINAS.MYSHOWROOM.SE *
  • Queeroverhere
    nemo1 skrev 2013-07-16 17:55:21 följande:
    Tror du på allvar att katter behöver fisk så gärna för mig. Det är inte jag som lider av det.
  • nemo1
    Queeroverhere skrev 2013-07-17 15:20:53 följande:
    Tror du på allvar att katter behöver fisk så gärna för mig. Det är inte jag som lider av det.
    Nej katter behöver absolut inte fisk då de är carnivorer och många vuxna katter kan få en fiskallergi. Men nu pratar vi om en kattunge som behöver stabilisera sin mage och då kan fisk vara bra då det är mycket milt för magen.
  • Ponine

Det är bra nu! Vi började misstänka att det var friskies som var boven då vår andra katt åt av det och blev sämre i magen, därför bytte vi helt till Royal canin baby cat i helgen. Det tillsamans med fortiflora och lite laktosfri filmjölk verkar har gjort susen för magen. Har inte behövt plocka löst bajs ur lådan på hela helgen. Skrattande Så nu kan han få andra dosen vaccin på onsdag. 

• Friday91

Hämta vår lilla kattunge i förra veckan och köpte då hills kattmat med enbart kyckling i. jag vet tyvärr inte vad uppfödaren hade för mat tror de var friskies.

Men vår lille kille är så himlans lös i magen kan det vara så att hills inte är bra för honom då?
    Skall man byta foder?

• nemo1
    Friday91 skrev 2014-04-24 20:02:01 följande:
    Hämta vår lilla kattunge i förra veckan och köpte då hills kattmat med enbart kyckling i. jag vet tyvärr inte vad uppfödaren hade för mat tror de var friskies.

Men vår lille kille är så himlans lös i magen kan det vara så att hills inte är bra för honom då?
    Skall man byta foder?
    Man ska aldrig byta foder på en katt när den flyttar. Kontakta säljaren och fråga vad den lille ätit och köp samma sak. Ett nytt foder kan ni fasa in mycket långsamt om ngr veckor. En liten kattunge blir snabbt uttorkad så köp även Pro-Kolin eller Diarsanyl på välsorterat apotek.
Svar på tråden Kattunge som är lös i magen