När är det lagom att fråga om datum? Eller ska vi vänta tills hon säger nått?
Min svägerska är en trevlig tjej men inte direkt känd för att informera sin bror om sånna här saker i god tid (eller alls eller vara nåbar när han försöker få svar). Är hon stressad över nått har hon även ett humör från helvetet, åtminstone när det gäller brorsan. Försöker jag fråga blir hon lika sur eftersom jag borde gått genom honom och just nu verkar hon vara riktigt stressad. Inte ens svärmor har vågat fråga...
I höst (det har varit prat om det några gånger tidigare men den här gången sas iaf 2 potentiella datum) har hon plannerat att ha en större fest med ca 70 gäster. Det är både släkt och vänner som ska komma. I våras sa min man att han skulle hjälpa till med att fixa catering och lite annat smått och gott men nån månad efter att han gett det löftet köpte vi hus med inflytt <1mån innan festen ska vara.
Catering bör man ju vara ute i rätt god tid för att fixa men när han annars skulle ringt runt kommer vi vara mitt i packning/flytt och inte direkt ha obegränsat med ledig tid Vi vill därför veta datum så tidigt som möjligt för att undvika att allt kör ihop sig. Ja, vi packar så mycket som möjligt i förväg men en hel del grejer kan man inte packa 1-2 mån innan eftersom de används...
Eftersom vi har barn behöver vi även fixa med barnvakt. Detta kräver inte lika mycket framförhållning men våra barnvakter uppskattar om man inte kommer i sista sekunden.
Min fråga till er är när det är lagom tid att fråga? Eller ska man vänta och se om hon säger nått själv? När är det isf säkert att anta att det inte blir nått? Eller åtminstone så sent att vi med rent samvete kan säga till henne att hon borde informerat om datum tidigare?