• Oscarsmamma84

Havandeskapsförgiftning

Hur länge dröjde det för er som haft havandeskapsförgiftning innan er kropp återhämtade sig? Var på sjukhuset för jag skulle kolla upp mina njurar o de sa att de mest troligt kommer ha koll på mig i flera år!!! Jag bara va? Trodde att när barnet kom ut försvann HF o sen 2 månader senare så var man frisk. Jag ätee fortfarande blodtryckssänkande o det e en månad sen jag födde o de har sagt att jag får äta dem ett tag till.
    Nån som har erfarenhet?

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning
  • väntarbarn

Jag hade också det men dom gjorde inget hade högt blodtryck men dom kolla det två gånger sen sa dom att det var säkert bara för allt var nytt och jag känner inget idag

• Oscarsmamma84

Ok för mig kollar de upp hela tiden med blodtryck och njurprover. Jag fick även stanna på sjukhuset i en vecka och de satte igång mig samma kväll jag kom in. är nog olika från sjukhus till sjukhus.

• väntarbarn

okej för jag var på sjukhuset en vecka innan dom satte igång mig och en vecka efter.. Sen kolla dom två gånger när vi hade kommit hem

• Roonjaaaa

Jag låg inne 9 dagar innan de satte igång och jag var kvar på bb i 6 dagar efter. De höll stenkoll på mig, fick även börja med blt medicin när jag blev inlagd. Fick sluta med medicinen ca 3 veckor efter förlossning och ska kolla blt bästa fredag igen. Jag känner i kroppen att den är ganska återställd nu :)

• Oscarsmamma84

de ringde från sjukhuset igår och mina prover var bra. Allt höll på att terställa sig men jag får fortfarande inte sluta med blodtycksmedicinen. så det har tagit ca 1 månad för proverna att bli bra igen

• Skimmra

Jag har fått havandeskapsförgiftning båda mina graviditeter.. Första graviditeten åkte jag in och ut på sjukhuset varannan till varje dag för att ta nya prover och åt blodtryckssänkande i 6 veckor innan de till slut satte igång mig i v 37+4. Blev inlagd för igångsättning på fredagen, dottern kom natten till lördag och söndag eftermiddag fick jag åka hem. Fick gå på kontroller 1 gång i veckan i 3 veckor för att kolla blodtrycket och fjärde veckan togs tabletten bort och efter det hörde jag inget mer. Jag mådde riktigt dåligt psykiskt och hade en hemsk huvudvärk tillsammans med extremt svullna fötter och ben, men inget mer som jag märkte av. 

Andra graviditeten blev jag sjuk senare med en smygande höjning av blodtrycket istället. Var bara in 1 gång i veckan i 2 veckor, tredje veckan varannan dag för att bli igångsatt i v 36+5 då jag hade väldigt mycket protein i urinen och min läkare tyckte att det var onödigt att vänta längre. Sonen kom nu 30 juni, jag fick 2 olika blodtryckssänkande, låg inne 3 dagar på bb och har gått på efterbesök en gång i veckan för att kolla blodtrycket och har fasat ut tabletterna allt eftersom. Igår blev jag friskförklarad av läkaren. Denna gång kände jag inte av något alls fysiskt. 

Hur har ni mått under eran havandeskap och vet ni vilken grad ni hade? Lätt, måttlig eller svår? Antar att det tar längre tid att återhämta sig ju värre sjukdomen är. Jag hade lätt båda gångerna.  

• Oscarsmamma84
    Skimmra skrev 2013-07-25 08:04:12 följande:
    Jag har fått havandeskapsförgiftning båda mina graviditeter.. Första graviditeten åkte jag in och ut på sjukhuset varannan till varje dag för att ta nya prover och åt blodtryckssänkande i 6 veckor innan de till slut satte igång mig i v 37+4. Blev inlagd för igångsättning på fredagen, dottern kom natten till lördag och söndag eftermiddag fick jag åka hem. Fick gå på kontroller 1 gång i veckan i 3 veckor för att kolla blodtrycket och fjärde veckan togs tabletten bort och efter det hörde jag inget mer. Jag mådde riktigt dåligt psykiskt och hade en hemsk huvudvärk tillsammans med extremt svullna fötter och ben, men inget mer som jag märkte av. 

Andra graviditeten blev jag sjuk senare med en smygande höjning av blodtrycket istället. Var bara in 1 gång i veckan i 2 veckor, tredje veckan varannan dag för att bli igångsatt i v 36+5 då jag hade väldigt mycket protein i urinen och min läkare tyckte att det var onödigt att vänta längre. Sonen kom nu 30 juni, jag fick 2 olika blodtryckssänkande, låg inne 3 dagar på bb och har gått på efterbesök en gång i veckan för att kolla blodtrycket och har fasat ut tabletterna allt eftersom. Igår blev jag friskförklarad av läkaren. Denna gång kände jag inte av något alls fysiskt. 

Hur har ni mått under eran havandeskap och vet ni vilken grad ni hade? Lätt, måttlig eller svår? Antar att det tar längre tid att återhämta sig ju värre sjukdomen är. Jag hade lätt båda gångerna.  
    Jag hade svår havandeskapsförgiftning, det var vad de sa iallafall men jag mådde ju hur bra som helst hela tiden.
  • Toka2

Vad olika det kan vara?!

2005 höll jag på att dö i eklampsi. I v33+1, helt utan förvarning, krampade jag hemma och blev medvetslös. Blodtrycket låg på 200/114 i ambulansen och jag blev förlöst med urakut snitt ca 10 minuter efter ankomst till sjukhuset. Ca 9 timmar efter förlossningen fick jag nya kramper, lungorna kollapsade, och det var riktigt illa. Fyra dagar efter förlossningen kunde jag iaf gå ut från sjukhuset för egen maskin, och då hade de kollat blodtrycket på mig, 140/90.

INGA efterkontroller vad gäller blodtryck, ingen medicinering, öht inget prat om det hela förrän jag blev gravid nästa gång. 

För den som inte vet (jag visste inte innan detta) så kollas äggvita i urinen och blodtryck på gravida för att hinna fånga upp preeklampsi innan det utvecklas till eklampsi. Preeklampsi = havandeskapsförgiftning utan kramper, eklampsi = havandeskapsförgiftning med kramper. När blodtrycket blir för högt krampar man, vilket är allvarligt. Någon mer än jag som inte fick information om VARFÖR havandeskapsförgiftning är farligt?

• yodi

toka2:

håller med om att dom borde informera bättre på mvc, och något som också är skrämmande är att så många stirrar sig blinda på blodtryck och äggvita och inte ens tänker på att ta tox prover.

med första barnet så fick jag högt blodtryck kring v 30, men eftersom jag inte hade någon äggvita i urinen så kollade dom aldrig mina blodvärden.

hon visade sig ligga i säte och ville inte vända på sig så det blev planerat ks. dagen innan så tog dom blodprover inför ks och då visade det sig att levern och njurarna var påverkade och hon var tillväxt hämmad. läkaren blev vannsinig på bm och jag fick veta att var det inte för att ks var planerat till morgon därpå så hade dom plokat ut henne då, men dom bedömde att jag inte skulle hinna bli mycket sämmre ( och det blev jag inte heller).

det som kändes märkligt där är att läkarna medelade mig att dom ville att jag skulle stanna kvar till på måndagen ( hon är född på onsdagen) medans barnmorskorna pushade på och ville att jag skulle hem tidigare. den gången var det lätt hf

dom tog nya toxprover innan jag lämnade bb sen kollade dom inget mer.

andra barnet var en helt normal graviditet.

tredje barnet så hade jag normala värden på fredagen, på måndagen så hade jag 92 i undertryck och + 0,5 i äggvita, min då helt underbara bm tog då toxprover och bokade läkartid till dagen därpå ( var då 29+1) dagen därpå hade jag över 100 i undertryck och +1 i äggvita, ul visade att bebisen var tillväxt hämmad och mina toxprover var tämligen dåliga, jag blev inlagd på en gång.

sen låg jag inne tills hon behövde komma ut i v 32+6. som högst var blodtrycket på 240/ 120 ( fick magnesium dropp för att förhindra kramper) jag hade +4 i äggvita och blodomloppet var så påverkat det bara kunde vara ( fyra av fyra) jag hade även hellp och lever och njurarna var påverkade och på väg att sluta fungera (njurarna)

den gången var det svår hf samt hellp.

jag fick äta blodtrycks sänkande i ungefär 2-3 veckor efter det att hon föddes och dom tog blodprover i olika omgångar, varav den sista var tre månader efter förlossningen. dom rådde mig att kolla blodtrycket en gång om året men annars får jag inga kontroller.

konstigt att det kan vara så olika.       

• Oscarsmamma84

Vad olika de behandlar det. De sa bara till mig att jag var allvarligt sjuk men inte hur allvarligt. Jag äter fortfarande blodtryckssänkande medicin o det e 2 månader sen jag födde nu o de har inre kollat trycket på länge

• yodi
    Oscarsmamma84 skrev 2013-08-06 16:06:19 följande:
    Vad olika de behandlar det. De sa bara till mig att jag var allvarligt sjuk men inte hur allvarligt. Jag äter fortfarande blodtryckssänkande medicin o det e 2 månader sen jag födde nu o de har inre kollat trycket på länge
    det var nog det som störde mig mest när jag låg inne med minstingen, att man aldrig kunde få några klara besked, ställde man frågor så fick man mest luddiga svar.

har äntligen fått kontakt med en underbar läkare på spec mvc som faktiskt kunde svara rakt ut när jag frågade att så och så var det när jag ville gå igenom min journal.

synd bara att dom läkarna är så få     
  • Carolinesj

Jag hade svår havandeskapsförgiftning  och efter förlossningen så slutade det med att jag fick diagnosen Postpartum Kardiomyopati. En livslång hjärtsjukdom! ( Mycket ovanlig) Tycker MVC borde ha bättre koll när det gäller havandeskapsförgiftning!!

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning