Skimmra skrev 2013-07-25 08:04:12 följande:
Jag har fått havandeskapsförgiftning båda mina graviditeter.. Första graviditeten åkte jag in och ut på sjukhuset varannan till varje dag för att ta nya prover och åt blodtryckssänkande i 6 veckor innan de till slut satte igång mig i v 37+4. Blev inlagd för igångsättning på fredagen, dottern kom natten till lördag och söndag eftermiddag fick jag åka hem. Fick gå på kontroller 1 gång i veckan i 3 veckor för att kolla blodtrycket och fjärde veckan togs tabletten bort och efter det hörde jag inget mer. Jag mådde riktigt dåligt psykiskt och hade en hemsk huvudvärk tillsammans med extremt svullna fötter och ben, men inget mer som jag märkte av.
Andra graviditeten blev jag sjuk senare med en smygande höjning av blodtrycket istället. Var bara in 1 gång i veckan i 2 veckor, tredje veckan varannan dag för att bli igångsatt i v 36+5 då jag hade väldigt mycket protein i urinen och min läkare tyckte att det var onödigt att vänta längre. Sonen kom nu 30 juni, jag fick 2 olika blodtryckssänkande, låg inne 3 dagar på bb och har gått på efterbesök en gång i veckan för att kolla blodtrycket och har fasat ut tabletterna allt eftersom. Igår blev jag friskförklarad av läkaren. Denna gång kände jag inte av något alls fysiskt.
Hur har ni mått under eran havandeskap och vet ni vilken grad ni hade? Lätt, måttlig eller svår? Antar att det tar längre tid att återhämta sig ju värre sjukdomen är. Jag hade lätt båda gångerna.
Jag hade svår havandeskapsförgiftning, det var vad de sa iallafall men jag mådde ju hur bra som helst hela tiden.