Anonym (sandra) skrev 2013-07-13 20:21:30 följande:
Jag vet att det gått för långt, och jag måste i alla fall minska ner på drickandet. Men jag vill helst inte blanda in utomstående i detta, dels är jag som sagt rädd att förlora min barn, och dels skäms jag förstås..
Svar på frågorna hur situationen ser ut:
Hur omfattande är dina alkoholproblem? Jag dricker nog i genomsnitt en liter vin om dagen, skulle jag uppskatta.
Hur gamla är dina barn? 3 och 11 år.
Kan du se på vilka sätt er vardag påverkas av ditt drickande? Inte så mycket. Barnen försummas inte, jag är aldrig så bakfull att jag inte orkar gå upp med dem på morgonen eller kan åka på aktiviteter med dem.
Jag kan inte se att barnen far illa.
Har gjort en del saker jag skäms över, som druckit ett par glas före ett föräldramöte. Jag tror knappast det märktes, men ändå. Så gör man inte, och jag vet inte varför jag gjorde det.
Är du ensamstående? Ja, numera. Skilde mig för ett halvår sen, ungefär, men problemet fanns innan.
Arbetar du? Ja.
Ganska så klassiskt det där. Naturligtvis påverkas barnen - och märker - tro inget annat. Att de rent praktiskt far illa tror jag inte heller men snart kommer även det. ja, du kanske kan minska drickandet en tid men du kommer att falla dit igen och då troligen värre. Värre för att du då kommer att "hata" dig själv för att du var så svag och inte klarade det, självförakt. För att bli av med självföraktet så måste du döva det med mer vin.
Omgivningen märker också även om du inte tror det.
Du MÅSTE söka hjälp faktiskt, både för din egen och barnens skull innan det går rent åt h-e. Då blir du verkligen av med dina barn.
Söker du hjälp nu så är det troliga scenariot att du erbjuds öppenvårdsbehandling och urinprover varje vecka. Barnen får stanna kvar hemma så länge du deltar i behandlingen och "sköter dig"och får troligen prata med någon för att se hur de påverkats och få lämpligt stöd. Eftersom du jobbar och sköter den biten så verkar er vardag funka någorlunda och då finns ingen anledning att ta dina barn. Även om det inte är den lämpligaste miljön för barn att vara i ett missbrukshem så skulle det skada dem ytterligare att ta dem ifrån sin förälder, det är så man resonerar.
Ja, det är asjobbigt och du är helt naturligt rädd, men vännen du måste.