• Papricorn

är det vanligare att välja bort amning efter snitt?

Snittades på sös i sthlm.
    Innan snittet frågade de mig om jag tänkte amma.
    Blev jätte förvånad och svarade typ, ja jag trodde väl det va självklart.
    Då sa hon att det va många som valde bort det.

Funderade inte mer över det just då men undrar nuom det stämmer, att det är en större andel snittpatienter som väljer bort amning?
    Inte för att det inte fungerar, utan just väljer.

• Svar på tråden är det vanligare att välja bort amning efter snitt?
  • Annat78

Menade hon verkligen att just de som snittas väljer bort amning? Inte bara att många som får barn väljer bort?

• faithfully

Jag tror de frågar alla om man har tänkt amma. Har inget med snitt att göra. De frågade mig innan de ens visste att jag var tvungen föda med snitt.

• Rani

Här har den en ruta i journalen som ska kryssas i innan förlossningen så de frågar alla, snitt eller ej.

• Papricorn
    Annat78 skrev 2013-07-12 22:27:10 följande:
    Menade hon verkligen att just de som snittas väljer bort amning? Inte bara att många som får barn väljer bort?

Nej det var snitt hon menade. Svårt att återberätta ordagrant i efterhand men så var det.
  • faithfully
    Papricorn skrev 2013-07-12 22:31:57 följande:

Nej det var snitt hon menade. Svårt att återberätta ordagrant i efterhand men så var det.
    För de frågade mig en vecka innan jag skulle föda vaginalt också. Jag tolkade det som att de frågade alla bara för att se vilken inställning man hade till amning.

• Baktakt

Alla jag känner som snittats har haft skitlätt att amma och ingen har valt bort det, men jag har hört att det ofta är tvärt om. Själv födde jag vaginalt, men fick också frågan om jag skulle amma.

• Lindsey Egot the only one

Det är en rutin fråga som de ställer. Och endel har ont i snittet efteråt och amningen drar ju ihop livmodern och har man ett operationssår kan de kanske göra ännu ondare vid amning när barnet suger och livmodern drar sig samman.

• Papricorn
    LindaEfraim skrev 2013-07-13 01:30:40 följande:
    Det är en rutin fråga som de ställer. Och endel har ont i snittet efteråt och amningen drar ju ihop livmodern och har man ett operationssår kan de kanske göra ännu ondare vid amning när barnet suger och livmodern drar sig samman.

Nu skrev jag ju tydligt väljer bort, inte de som det inte fungerar för. Det är ingen skillnad på snitt vs vaginal förlossning vad gäller amningens funktion.
  • JohannaMamma

Har smittats med båda mina barn och amningen har fungerat klockrent från första stund. Ont gjorde det dock med eftervärkarna när livmodern dras ihop. Ammade länge med första och ammar ännu med tvåan som snart är 10 mån.

• sextiotalist

Att det är färre som ammar efter snitt kan ju faktiskt också bero på orsaken till snitt, är det ett planerat snitt så bör det inte vara någon större skillnad, men ett urakut eller akut snitt innebär ju att barnet eller mamman mår dåligt och då är det svårare att få igång amningen, här fungerade det inte, men det berodde inte på snittet utan orsaken till snittet.

För övrigt så tycker jag det är en fånig fråga. Man kan upplysa om att personalen finns till hands om man behöver hjälp med amningen, annars så är det en sak som inte ska in i någon jäkla journal, det kan ju noteras om barnet är ammat eller inte, men inte om mamman hade tänkt sig amma eller ej 

• hannis

Kan det inte vara så att det är en större andel av de blivande mammor som snittas som heller inte vill amma?

Har man hög integritet gällande sin kropp, stort kontrollbehov och är rädd om sin kropp så kanske man varken vill föda vaginalt eller amma?

• Tuffen

Jag snittades med tvåan (akutsnitt). Han ammades i över ett år!

• Mrs Moneybags
    hannis skrev 2013-08-04 22:09:39 följande:
    Kan det inte vara så att det är en större andel av de blivande mammor som snittas som heller inte vill amma?

Har man hög integritet gällande sin kropp, stort kontrollbehov och är rädd om sin kropp så kanske man varken vill föda vaginalt eller amma?
    Fast alla som snittas gör ju inte det för att de vill göra det, de flesta är väl ändå akuta eller urakuta snitt...

Jag ammade problemfritt i 20 månader efter mitt akuta snitt. 
  • hannis

Mrs Moneybags:

Fast handlar inte tråden om planerade snitt? TS blev väl tillfrågad om amning innan ett planerat snitt?

• Coxia

Jag tror absolut att det kan vara vanligare att välja bort amning hos den grupp av kvinnor som väljer snitt. Men mig har de frågat både vid planerad vaginal förlossning och vid planerat snitt.

Svar på tråden är det vanligare att välja bort amning efter snitt?