• Anonym (vetej)

Passansökan hjälp

Nu vet jag inte om det här är i rätt tråd.

Jag beställde flygbiljetter till mig och min syster för att besöka våra farföräldrar och mormor, vi behövde bara förnya våra pass, inga problem trodde jag.

När vi väl var där med pappa så visade det sig att min mor måste skriva på passansökan. Min syster som är 15 år började gråta för att hon insåg att vi inte skulle få mor att skriva på. 

Min mor är  schizofreniker  och vi har ingen som helst kontakt med vår släkt efter som hon inte tillåter det. Min morfar dog för några månader sedan men inte enligt hon. Jag har inte träffat mina farföräldrar på 3 år och jag känner att jag måste då deras hälsa blir sämre med åren. Vi får alltså inte träffa dem för dem är inte dem och vi kommer bli hjärntvättade enligt henne. 

Min pappa gör absolut ingenting och istället för att bråka med henne så förfalskade han hennes signatur (väldigt dåligt för övrigt). Jag vet att det är olagligt men jag vet inte vad vi ska göra. Jag går hela tiden runt med denna ångest. Det behövs en tredje signatur, vilket min pappa väntar sig att jag ska tigga till mig av mina vänner.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, flyget går den 23 Juli 

• Svar på tråden Passansökan hjälp
  • Anonym (hmm)

Skynda dig att klämma dit en tredje signatur så du hinner få ditt pass innan flyget går? Är väl inte så svårt att veta vad man skall göra...är långa köer på pass så här i juli...

• Anonym (vetej)
    Anonym (hmm) skrev 2013-07-12 01:05:30 följande:
    Skynda dig att klämma dit en tredje signatur så du hinner få ditt pass innan flyget går? Är väl inte så svårt att veta vad man skall göra...är långa köer på pass så här i juli...

Saken är den att jag inte har så många vänner också.. Jag frågade min bästa vän men hon svarade aldrig. Det visade sig att min syster hade sagt till hennes syster att min pappa hade förfalskat intyget, så nu kommer jag typ aldrig våga gå hem till henne *suck*
  • Anonym (Helene)

Jag skulle fixa pass till mig och barnen, väl framme vid passexpeditionen inser jag att det krävs pappans underskrift.

Hämtar lapp, går ut, förfalskar underskriften i bilen, tillbaka utanför ingången haffar jag tag i en vänlig själ som skriver på att hon attesterar att hon sett min man skriva på (jag sa till henne att han hunnit åka till jobbet). Två pers innan henne hade nekat att skriva på.

Prova, det kan löna sig.

(pappan var helt med på noterna, men tiden var knapp och vi behövde passen, pappan var flera mil bort just då) 

• Anonym (urkund; nytta?)

urkundslagen efterföljs tydligen inte längre. Vi har anmält för urkundsförfalskning men det lades ner. Vi vet f ö inte hur många ställen våra namn använts heller. ;-( Kul se om det kommer betalningsavier på roliga beställningar eller lån eller vad som helst som andra lagt beslag på ;-(. Verkligen något att lyfta inom den juridiska världen. Om folk inte vet att skilja på din och min identitet och rätt till namn så borde väl demokratiska grundprinciper vara satta ur spel och kanske ska revideras.

• Anonym (urkund; nytta?)

Mamman kan knappast blivit sjuk över natten och så vidare. Alla andra måste planera och fixa INNAN de åker och är det bra signaler att uppfostras med tron att man kan förfalska varandras/andras namn? :-0 
    Whatever... 

• Anonym (enskild)

Om din mamma är så pass sjuk borde din pappa ansöka om enskild vårdnad så slipper ni såna problem hädanefter.

• h8him

Vilket land ska ni åka till?

Prata med polisen om möjligheten att få provisoriskt pass, utan en vårdnadshavares godkännande.

Men varför är mamma vårdnadshavare om hon är för sjuk för att vara det?

• ZsaZsa

Om mamman är så sjuk så borde pappan ansöka om enskild vårdnad för sina minderåriga barn. Då uppstår inte sådana här problem. Rent akut kan ni eventuellt gå till tingsrätten och få dem att utanordna ett pass åt din syster då den andra föräldern på grund av sin psykiska ohälsa inte kan ta ansvar för sin del. Men i juli kan det vara tufft.

Att förfalska är sannerligen inget att rekommendera och ses som ganska allvarligt. Hade någon bett mig intyga en förfalskning som någon beskriver i tråden, hade jag anmält det direkt till polisen och jag hoppas att alla gör det. Att det är strängt med sådant och med pass kan man förstå om man tänker lite längre än näsan räcker.

Svar på tråden Passansökan hjälp