• hösttussilago

Dagis, i nytt land med nytt språk!??

Just idag angrep oron mig!
    HUR SKA DET EGENTLIGEN GÅ??
    Är oftast ko-lugn inför afrika-flytten, men så ibland poppar rädslan upp... Rädslan är alltid relaterad till våra barn, hur det ska gå för dem.

Hur har det EGENTLIGEN gått för ERA barn, som ni satte på dagis i ett främmande land, med ett främmande språk? Var det JÄTTE svårt för dem?

Våra två barn (3 och 4.5 år gamla) är relativt blyga. Kanske inte så blyga inför andra barn, men reserverade inför nya vuxna! De ÄLSKAR dagis här i Sverige, de älskar sina pedagoger och har massor av kompisar och upptåg hela dagarna. Det känns (idag) hemskt att dra upp deras rötter här i Sverige!

I det nya landet ska de gå på dagis ungefär samma tider som de går här i Sverige, mellan kl 8-15, 4 dagar i veckan. De kommer att gå tillsammans. Gruppen kommer vara mycket större (uppemot 25 barn), men med mer personal. Ingen förutom de själva kommer att kunna prata svenska. Jag HOPPAS på att kunna få vara med ÅTMINSTONE hela första veckan, kanske fler veckor (trots att de egentligen inte brukar ha någon som helst inskolning på detta dagis).

Jag oroar mig för att de kommer vara livrädda för all personal, inte finna ngn trygghet i de vuxna då de inte pratar samma språk. Tänk om de känner sig helt övergivna! Tänk om de inte trivs med fröknarna och kompisarna och rutinerna!!

Som sagt, hur gick det för er?

• Svar på tråden Dagis, i nytt land med nytt språk!??
  • IsDimma

Jag kan inte bidra med erfarenhet från mina barn i ett annat land. Men jag har erfarenhet av utländska barn som kommer till Sverige och börjar förskolan. Det tar ett tag innan dom kommer in i gruppen oftast eftersom språket är avgörande men med bra pedagoger kommer dom säkert att klara det galant. Det brukar gå bra för dom barn som inte kan språket när dom kommer till oss, det tar lite tid men snart kan dom fler och fler ord. Har ni möjlighet, om ni kan språket dit ni kommer, att börja träna redan nu

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • garib

Vilket land gäller det? Det blir nog en stor omställning för barnen.Jag har bott i Nordafrika och det var svårt för mina barn.

• Palma

Jag har som pedagog tagit emot barn från olika länder som inte kunnat ett ord svenska. Vi har haft vanlig inskolning, inte längre än vanligt alltså. Det har gått väldigt bra för alla. Barnen kommunicerar på andra sätt och många lekar är universella och man behöver inte samma språk. (Se bara på hur lätt barnen skaffar utländska vänner när vi är utomlands på semester.)
    Det är bra om barnen har möjlighet att lära sig några ord på språket de använder, ja och nej, jag heter..., vatten, toalett, osv.
    Det kommer att vara lite tufft för dem, men det kommer att bli bra och de kommer att lära sig massor!
    De kommer dessutom att lära sig det nya språket jättesnabbt. Redan efter en månad kommer de att klara sig bra.
    Barn utan talat språk (ex de som inte lärt sig prata än) är experter på att visa vad de vill ändå.

• garib

Det svåra är ju att förskolan ser  helt annorlunda ut vad gäller aktiviteter,utelek och material och det viktigaste -pedagogerna som i mitt fall inte alls var pedagogiska och inte barnvänliga.Nu är det här längesedan ,så det kan vara annat nu.Hoppas det.

• Fenna

Vi flyttade till Belgien när var son var 2.5, det var jobbigt första aret och hans fröken sa ocksa att andra aret blev han en helt annan person, da älskade han förskolan. Som tur var hade han en kompis fran Polen som kom ungefär samtidigt och inte heller kunde flamländska. Tva ar senare flyttade vi till Tyskland och det var inga problem eftersom han kunde en del Tyska innan genom sin pappa, tillräckligt mycket för att det skulle ga fort att utveckla den ordentligt. Generellt tror jag att det är lättare ju yngre barnet är och att det hjälper att ha lite förkunskaper i spraket.

Kanske ska tillägga att en Belgisk förskola är mer som en skola, sa jag tror att strukturen gjorde det svarare än det hade varit annars. 

Svar på tråden Dagis, i nytt land med nytt språk!??