• Voltaren

Sonen hos läkare. Få veta?

Fick ett diffust meddelande från mamman att sonen behövde träffa psykolog. Kan tilläggas att vi i princip inte har någon kontakt med varandra. Ska tydligen behöva båda vårdnadshavarna för att det ska gå.

Då sonen fungerat bra hos mig och inte vill träffa någon att prata med så sa jag att jag vill veta mer vad det handlar om men får ingen information. Jag föreslog då att vi kunde träffas i familjerätten i ett samarbetssamtal för att diskutera detta innan jag ger mitt medgivande.

Nu ringer soc upp mig eftersom "jag vägrar låta sonen träffa psykolog trots att där finns en remiss från läkare". Hon förklarar att de kan besluta om detta om det anses vara bra för barnet om ena vårdnadshavaren sätter sig emot.
    Vidare berättar hon om sonens magproblem och den medicinering som sonen tar för detta.

Känns bara "hallå eller"... Visste inte att sonen medicinerar. Han sa inget om detta och han tog ingen medicin hos mig för jag har fått reda på sen att han "glömde" den hos mamma. Mamman har inte meddelat något om några läkarbesök eller att sonen har medicin.

Har inte jag som vårdnadshavare rätt att få veta om sonen är sjuk och får remisser eller medicin? Vem ansvarar att den informationen når mig?

• Svar på tråden Sonen hos läkare. Få veta?
  • TanganyikaIka

Om ni har gemensam vårdnad har du lika rätt som den andra föräldern att veta allt kring vård. Man får ex inte ge vård på BUP om inte båda föräldrarna är informerade. *varit där själv* Att hon undanhåller sådant är rätt allvarligt och det ska du säga till soc-handläggaren att hon gjort och att du inte varit medveten om att pojken varit i kontakt med vården och därför har du inte kunnat ställa upp. 
    Den som ansvarar för det är den andra föräldern som i ert fall brustit i sin roll som vårdnadshavare.  

• Kjell2
    Voltaren skrev 2013-07-11 15:21:41 följande:
    Fick ett diffust meddelande från mamman att sonen behövde träffa psykolog. Kan tilläggas att vi i princip inte har någon kontakt med varandra. Ska tydligen behöva båda vårdnadshavarna för att det ska gå.

Då sonen fungerat bra hos mig och inte vill träffa någon att prata med så sa jag att jag vill veta mer vad det handlar om men får ingen information. Jag föreslog då att vi kunde träffas i familjerätten i ett samarbetssamtal för att diskutera detta innan jag ger mitt medgivande.

Nu ringer soc upp mig eftersom "jag vägrar låta sonen träffa psykolog trots att där finns en remiss från läkare". Hon förklarar att de kan besluta om detta om det anses vara bra för barnet om ena vårdnadshavaren sätter sig emot.
    Vidare berättar hon om sonens magproblem och den medicinering som sonen tar för detta.

Känns bara "hallå eller"... Visste inte att sonen medicinerar. Han sa inget om detta och han tog ingen medicin hos mig för jag har fått reda på sen att han "glömde" den hos mamma. Mamman har inte meddelat något om några läkarbesök eller att sonen har medicin.

Har inte jag som vårdnadshavare rätt att få veta om sonen är sjuk och får remisser eller medicin? Vem ansvarar att den informationen når mig?
    Som vårdnadshavare kan du få ut all informatin från sjukhuset.
    Informationsplikten mellan vårdnadhavare är inte strikt reglerad. Men att inte talal om saker som medicinering kan vara ett tecken på vanvård. Att inte berätta om saker som vård, remisser mm kan ses som samarbetsvårigehet och leda till ändrad vårdnad.

• kaffetunnan

Skaffa en advokat, se till att ni drar upp regler för hur det ska vara runt barnet. Om det är svårigheter nu vad tror du att det kommer vara i framtiden? Bättre?
    Det tror inte jag med tanke på att hon själv inte kan meddela dig idag utan måste låta saker gå genom andra (soc) för att ha kvar kontrollen.

Sådana personer ger jag inte mkt för. Det är dags att du tar ditt ansvar och börjar kämpa för ditt barn. Att få kontroll över läget är en jättebra början.

Lycka till!

• Voltaren

Känns helt fel att jag ska behöva jaga läkare och vårdcentraler för att försöka få ut information. Så där finns ingen "informationsplikt" från sjukvården i sådana här fall?

För ett tag sen drogs en utredning igång hos BUP utan mitt medgivande. Det lades ner ganska omgående då dom inte ansåg det finnas behov. Dom erkände senare för mig att dom gjort fel som startat en utredning utan mitt medgivande.

Tycker det borde finnas spärrar i systemet mot sånt här när det uppenbarligen inte går att lita på att den andra vårdnadshavaren informerar. 

• kaffetunnan

Tyvärr handlar det mkt om "intresset" från föräldrarnas sida (blir inte bättre när de börjar i skolan heller med information där).
    Du får nog lov till att ta tag i detta från scratch och faktiskt ta reda på själv vad det handlar om. Om inte annat så har du en egen dokumentation på vad som du gör för barnet. Du skriver att barnet behöver hjälp hos psykolog (bup antar jag) och soc är även inkopplade, kanske dags att kolla läget om barnet har det så bra hos mamman eller om det är något annat som påverkar barnet i den grad han behöver extra hjälp.

Blunda inte utan det är ditt ansvar som vuxen att göra allt för sina barns väl. Vänta inte på att andre föräldern gör något, ta tag i saken direkt. För ditt barns skull. Visa barnet att du alltid finns där och att du alltid ställer upp när det är något.

• sextiotalist

Nu tror jag att det finns en ny lag som inte kräver båda föräldrarnas medgivande för att t.ex uppsöka BUP.
    Ok, jag förstår din frustation, men det är inte bättre att du motarbetar föräldern när det gäller vård.

Visst, mamman skulle upplysa dig om medicin etc och självklart viktiga vårdbeslut. Däremot så har vården ingen skyldighet att informera dig, du har rätt att del av de bitar i journalen som är relevant (man har inte automatisk rätt som vårdnadshavare att ta del av hela journalen, även barn har rätt till sin integritet), mamman har självklart skyldighet att upplysa dig om sonens medicinska behov.

Men driv det inte till sin spets, motverka inte läkarbesök bara för att du inte fått information.     

• Voltaren

Jo tack. Har inte koll på var dom varit och när. Ringde just sjukvårdsupplysningen för att förhöra mig om det fanns uppgifter lagrade om olika besök och remisser. De uppmanade mig ringa runt till vårdcentraler och andra ställen och fråga om dom varit där.Död

• Anonym (Ja visst)

Ja det är otroligt märkligt. VC och sjukhus är inte heller särskilt tillmötesgående när journalanteckningar begärs ut av den andre vårdnadshavaren. Vi väntar fortfarande efter ett par år. Har fått ut från en av VC men vet inte hur många som uppsökts och vart. Galet! Stackars barn framför allt!

• Anonym (kämpa på)
    Voltaren skrev 2013-07-11 17:02:18 följande:
    Jo tack. Har inte koll på var dom varit och när. Ringde just sjukvårdsupplysningen för att förhöra mig om det fanns uppgifter lagrade om olika besök och remisser. De uppmanade mig ringa runt till vårdcentraler och andra ställen och fråga om dom varit där.Död
    Fast det borde vara ganska enkelt (även i sthlm) att ta reda på vilken vc/läkare de varit hos.
    Sedan har du både soc och bup som ev kan hjälpa dig med dessa uppgifter. Försäkringskassan får papper inskickat till sig, där står vart ifrån.
    Var rak och ärlig, säg sanningen mao säg något istället för att bli överkörd av att de inte kan hjälpa dig.

• Anonym (Ja visst)

Nej det är inte enkelt- Inte om man möts med misstro och ifrågasätts. Det är två år sedan vi begärde ut journalanteckningar från samtliga av de VC/sjukhus vi fått "grönt ljus" från att barnen varit men bara fått anteckningar från ett av dem (av fyra). 
    Vid läsning i de antackningar vi fått står misskrediterande noteringar om oss. Undrar vad det står i de andra? :-0

(Vid tvisten blev dock detta inte till någon fördel för den andra parten eftersom man inte kan undanhålla info på detta sätt vid GV. Vilken soppa!) 

• Anonym (abc)

Är det bara jag som tänker att det inte finns någon vettig människa som tar sitt barn till läkare eller BUP utan anledning?

Samarbeta kring detta men kräv att få information. 

• Voltaren

Pratade vidare med familjerådgivning på soc och de sa att sånt här brukar resultera i en snabbutredning från deras sida som tar ca 2 veckor.

Hittat rätt vårdinstans men de visar sig ha semester till 8 augusti och inga journaler eller kontakt med personer går att få före detta datum så det går inte att få reda på någonting om anledningen till sonens behov av psykolog.

Antar att soc inte heller kan göra nått under tiden pga detta så det är väl bara att gilla läget. 

• Chianti
    Anonym (abc) skrev 2013-07-12 13:46:31 följande:
    Är det bara jag som tänker att det inte finns någon vettig människa som tar sitt barn till läkare eller BUP utan anledning?

Samarbeta kring detta men kräv att få information. 
    Intressant kommentar. Menar du att det bara finns vettiga föräldrar eller att möjligheten finns att TS ex är dum i huvudet? Skrattande
    För övrigt skriver TS i trådstarten att han bett om mer info för att godkänna vård.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
Svar på tråden Sonen hos läkare. Få veta?