• malzac

Tillagningstemperatur

Okej, jag är inte så insatt i det här med ersättning eftersom jag ammar, men jag snubblade på WHOs rekommendationer och tänkte dela med mig. Det verkar som om många här har koll men en del följer bara instruktioner utan att veta varför.

www.who.int/foodsafety/publications/micro/pif2007/en/

Det är alltså så att det kan finnas (potentiellt ordentligt farliga) bakterier i pulverersättning. Därför är det viktigt att ersättningen blandas till med vatten som fått koka och sedan inte svalnat till mindre än 70 grader (någon sa att de goda bakterierna dör i Nan HA (tror jag det var) vid så hög temperatur så det är möjligen ett undantagsfall?).

Man kokar alltså inte vattnet för att döda bakterierna i just vattnet, utan för att döda de som finns i pulvret. Därför hjälper det inte att koka vatten och sedan blanda med kallt (kokt) vatten och pulver så att man får rätt temperatur direkt, utan det ska vara för varmt när man blandat och sedan kyler man blandningen.

I faktabladet ovan finns även rekommendationer för förvaring (max 24h i kylskåp), hur man värmer kyld ersättning och hur man transporterar den på bästa sätt, om folk vill se de officiella instruktionerna för det.

• Svar på tråden Tillagningstemperatur
  • Ramborg

These present guidelines are considered to be a generic document that will provide guidance and support for countries and governments. When adapted at the country level, conditions (i.e. climatic and socioeconomic differences, etc.) within the country should be reflected. Individual countries should outline minimum training requirements for parents, caregivers, and staff in hospitals and day-care centres.

Rekommendationerna är alltså skrivna för att kunna tillämpas över hela världen och förväntas anpassas till respektive lands förhållanden. Vet du om det finns någon svensk version?

42.
  • malzac
    Ramborg skrev 2013-07-11 05:00:58 följande:
    These present guidelines are considered to be a generic document that will provide guidance and support for countries and governments. When adapted at the country level, conditions (i.e. climatic and socioeconomic differences, etc.) within the country should be reflected. Individual countries should outline minimum training requirements for parents, caregivers, and staff in hospitals and day-care centres.

Rekommendationerna är alltså skrivna för att kunna tillämpas över hela världen och förväntas anpassas till respektive lands förhållanden. Vet du om det finns någon svensk version?

Nej, tyvärr lyckas jag inte googla mig till någon sådan. Det enda jag kan säga är att Storbritannien anger samma riktlinjer (de följer European Food Agency som alltså ger ett europeiskt perspektiv):

www.food.gov.uk/multimedia/pdfs/formulaguidance.pdf

Men nej, ingenting på svenska eller specifikt för Sverige. Sorry.
  • veh

Men det är ju fullt möjligt att ta halva mängden kokhett vatten och pulver, och sedan späda med kokt, kallt vatten. Så gör jag

Svar på tråden Tillagningstemperatur