• Westkeik

Köpa nyckelfärdigt hus, kostnad?

Halloj, nu har vi hittat en tomt för 1500000. Vi har ett lånelöfte på ca 3500000. Skulle vi med den summan kunna få oss ett hus?

• Svar på tråden Köpa nyckelfärdigt hus, kostnad?
  • Aniiee

Beror väl på huset, och var du bor. Ett Älvsbyhus kostar mellan 1,2 och 1,8 miljoner i stockholms län,

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Westkeik

Det är mest oförutsedda utgifter jag menar. Typ bygglov o vatten och sånt som jag i te har koll på. Huspriserna står ju på levereantörernas sida men sen tillkommer väl andra saker misstänker jag. Bor i Uppsala

• KaSaM

För den summan kan ni nog få ett Älvsbyhus, summan för bygglov är olika från kommun till kommun, hör med bygglovsansvarig i din kommun för korrekt svar. Även anslutning vatten/avlopp och el varierar i pris beroende på kommun.

Markarbeten kan springa iväg, kostar säkerligen allt från 100 000 och uppåt.

Extremt få hustillverkare har totalpris för hus nf tillgängligt på nätet, begär alltid offert.

• FruNyfiken

Vi köpte nyckelfärdigt hus för ca 1,8 mkr. Till det tillkom kostnader för markarbeten, grund, borra vattenbrunn, tomt, indragning av el och bredband, lagfart etc. Totalt 3,5 mkr. Om ni köper helentreprenad får ni ungefärliga summor på vad ovanstående kostar, men det kan givetvis bli dyrare ändå. Om de tex måste borra djupare än normalt eller liknande. Om jag minns rätt blev vårt ca 30 000 kr dyrare och det var på markarbetet.

• Aniiee
    Westkeik skrev 2013-07-10 22:03:32 följande:
    Här är tomten för den som orkar läsa och se på ett ungefär vad som behövs göras... www.widerlov.se/bostadspresentation/?id=12039
    Drömtomt att bygga hus på ju! Du kan nog räkna med att slippa markarbeten, om inte helt så nästan. Det står koppla vatten och avlopp 83 tusen, sen ska kanske lite kablar dras. Borde inte vara så sabla dyrt.

Nu är jag lite avis, jag vill också ha ett hus =P 
  • Westkeik

Ja eller hur, ligger verkligen perfekt också med ca 3-4 km till Uppsala city! Tyvärr så får man bara bygga ett hus som motsvarar 20% av tomtytan (651 m2) vilket betyder att huset Max får vara ca 110 om vi vill ha garage också och det är ett krav från mannen :(. Så vi får nog hoppa den tomten

• Butterscotch
    Westkeik skrev 2013-07-10 22:26:06 följande:
    Ja eller hur, ligger verkligen perfekt också med ca 3-4 km till Uppsala city! Tyvärr så får man bara bygga ett hus som motsvarar 20% av tomtytan (651 m2) vilket betyder att huset Max får vara ca 110 om vi vill ha garage också och det är ett krav från mannen :(. Så vi får nog hoppa den tomten

Byggnadsyta stod det, bygger du två våningar blir det ju ett rejält stort hus
  • Aniiee
    Butterscotch skrev 2013-07-10 22:43:57 följande:

Jag är inte helt säker nu, men jag tyckte det stod att man bara fick bygga en-plans. Men jag kanske läste fel (om det låter som en udda regel, så håller jag med, men när min kompis skulle bygga fick han bygga max 1,5-plans,varför vet jag inte.)
  • Butterscotch
    Aniiee skrev 2013-07-10 22:47:38 följande:
    Jag är inte helt säker nu, men jag tyckte det stod att man bara fick bygga en-plans. Men jag kanske läste fel (om det låter som en udda regel, så håller jag med, men när min kompis skulle bygga fick han bygga max 1,5-plans,varför vet jag inte.)

Ja, regler kring hur högt det får vara kan finnas. Jag såg inte det.
  • hon mot strömmen
    Butterscotch skrev 2013-07-10 22:43:57 följande:

Endast 1planshus får byggas på tomten med en yta på max 20% av 651kvm.
  • Aniiee
    Westkeik skrev 2013-07-10 22:26:06 följande:
    Kolla med kommunen om ni får bygga 1,5-planshus, då kommer ni upp i 150 kvadrat ungefär. En del kommuner skriver 1-plans när de menar (ellr inte tänkt på) 1,5-plans. 
  • KaSaM

Kolla noga maxhöjd till takfot, oftast finns någon begränsning där inom detaljplanerat område.

• ThomasL

Vi köpte nyckelfärdigt från Eksjöhus. Prio Tre, 2-plansvilla på 140m2. Kostnad för detta, inklusive platta på mark och garage, men exklusive extra markarbete, går på ca 2 460 000.

Men utöver detta så tillkommer det ju en hel del andra kostnader. För oss kommer det sluta på ca 4 700 000 för allt, inklusive soldäck, mur, staket, stenläggning, trädgård etc. Vi har en fullständig specifikation på priserna här byggahuslindbacken.se/husbudget/ . Det kan nog vara till hjälp för någon, det var definitivt något vi saknade när vi började kolla upp vad kostnaderna kunde vara för att bygga hus.

• Anonym (???)
    KarinL89 skrev 2025-01-31 14:10:06 följande:

Hej,

Vi planerar att köra på ett 1,5-planshus från Trivselhus. Totala kostnaden enligt den kalkylen vi använde bör hamna på 4,8 (www.devolv.com/calculator-start)

Ska kika på den du länkade och se om kostnaden blir detsamma

Varför svarar du på gamla trådar?
  • MammaTillDansband
    Anonym (???) skrev 2025-01-31 14:12:50 följande:

Varför svarar du på gamla trådar?
    För att det "råkar" finnas en reklamlänk i inlägget. Har anmält.
Svar på tråden Köpa nyckelfärdigt hus, kostnad?