• Anonym (Vida)

Hur länge vänta på utredning ?

Alla skriver att man får vänta länge på utredning när man gått ett år och inte blivit gravid.

Men hur länge har ni fått väntat och hur lång tid tog det när utredningen började och dom hittade felet ? 

Tacksam för svar... 

• Svar på tråden Hur länge vänta på utredning ?
  • Pandamamma79

Slutade med p-piller i aug. Hade mens först efter 5 veckor, följande mens blev det längre och längre mellan. Visste sedan innan att jag inte får mens så ofta.
    Iaf, ringde klinik i jan, sa att jag inte hade mens som jag skulle och undrade om jag var tvungen att vänta ett år. Fick då som svar att det ju är svårt att försöka om jag inte har mens...ingen eller sällan äl. Fick tid 2 mÅn efter. Det konstaterades att jag har pcos och har antagligen inte ägglossning. Fick Pergotime utskrivet och försökte i omgångar till dec. Enkel sen dubbelkur...
    Både jag och mannen fick komma på utredning i följande januari. Inga fler fel hittades. Blev gravid i februari.

• Anonym (alltså)

Fick komma in på första mötet inom 2 veckor typ, sen fick vi remisser till blodprover osv och jag gjorde en gynundersökning. Mannen skulle lämna spermaprover.
    Resultaten på blodproverna, spermaprovet tog lååång tid då de ville samla alla resultat efter sista momentet dvs äggledarspolningen. Fick vänta flera månader, men det var också över en sommar.
    Inga fel hittades på oss. Vi har varit gravida så de säger det bör gå igen.

• oONinniOo

Tog kontakten i augusti och fick hem hälsodeklarationen några veckor efter det. Sen tog det någon vecka till innan vi fick hem papper för att ordna med blodproven och spermaprov innan läkarbesöket. Första besöket blev i november och hela utredningen (inkl spolning) var klar i mitten på december. De hittade inga orsaker till att vi inte skulle lyckas på egen hand och samma cykel som spolningen gjordes blev vi äntligen gravida.

★°☆ Lillpojken beräknad till 130908 ★°☆ fampet.blogg.se
  • Anonym (Vida)

Puffar ??? 

Vill helst att ni skriver månader det tog med :)
    Och vad var det som gjorde att ni tog kontakt, då menar jag hade ni oregelbunden mens, eller hade ni normal menscykel men ändå inte blev gravida..  

• Thotis90

Vi fick vänta i 8 veckor på att få komma på första besöket. Efter första besöket tog det 2,5 vecka innan vi fick komma på andra besöket och över 4 månader innan vi fick komma på tredje besöket. Inga fel har hittats. Vi skall träffa vår fertilitetsläkare en gång efter semestern, sen avslutas vår utredning (= oförklarligt barnlösa)

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Anonym (Vida)
    Thotis90 skrev 2013-07-17 19:02:21 följande:
    Vi fick vänta i 8 veckor på att få komma på första besöket. Efter första besöket tog det 2,5 vecka innan vi fick komma på andra besöket och över 4 månader innan vi fick komma på tredje besöket. Inga fel har hittats. Vi skall träffa vår fertilitetsläkare en gång efter semestern, sen avslutas vår utredning (= oförklarligt barnlösa)
    Men hur gör dom då ?? Ska ni bara fortsätta kämpa och inte få mer hjälp ?? 
  • semlorna

Vi sökte hjälp efter efter 16 månader. Gick privat så fick tid nån vecka efter. Under månaderna efteråt togs blodprov, det gjordes UL, spermaprov, spolning av äggledarna och sen fick vi testa pergotime över sommaren. Vi blev förklarade oförklarligt barnlösa och ställdes i kö för IVF i slutet på augusti då pergon inte gav resultat.

• Thotis90
    Anonym (Vida) skrev 2013-07-21 09:42:17 följande:
    Men hur gör dom då ?? Ska ni bara fortsätta kämpa och inte få mer hjälp ?? 
    Vi skall som sagt diskutera det med vår fertilitetsläkare efter semestern. Jag skulle gissa på att jag får prova pergotime för att ge ägglossningen en extra skjuts (även om jag har regelbunden mens och ägglossning), annars har vi två val: fortsätta försöka på egen hand eller ställa oss i kö för IVF. Vi har tackat nej till IVF. 
  • Anonym (alltså)
    Thotis90 skrev 2013-07-21 09:53:11 följande:
    Vi skall som sagt diskutera det med vår fertilitetsläkare efter semestern. Jag skulle gissa på att jag får prova pergotime för att ge ägglossningen en extra skjuts (även om jag har regelbunden mens och ägglossning), annars har vi två val: fortsätta försöka på egen hand eller ställa oss i kö för IVF. Vi har tackat nej till IVF. 
    nån särskild anledning att ni tackar nej till ivf? bara nyfiken
  • Thotis90
    Anonym (alltså) skrev 2013-07-21 13:12:39 följande:
    nån särskild anledning att ni tackar nej till ivf? bara nyfiken
    Vi vill att barnaskapandet skall vara naturligt och IVF känns inte naturligt för oss. Jag vill heller inte utsätta min kropp för allt vad IVF innebär. Kan hända att vi överväger det om några år (när vi är uppåt 30 år) om det fortfarande inte har hänt någonting, men inte nu. Det känns fel.
  • Anonym (alltså)
    Thotis90 skrev 2013-07-21 13:20:50 följande:
    Vi vill att barnaskapandet skall vara naturligt och IVF känns inte naturligt för oss. Jag vill heller inte utsätta min kropp för allt vad IVF innebär. Kan hända att vi överväger det om några år (när vi är uppåt 30 år) om det fortfarande inte har hänt någonting, men inte nu. Det känns fel.
    oki
Svar på tråden Hur länge vänta på utredning ?