• ALLIEVERDO

Jag kan inte köra bilen när bilstolen sitter i bakom..satt fel?

Hej, blir tokig på detta med bilbarnstolarna till våra 3åring och 1åring.
    Jag gör efter instruktionerna för att få det så exakt och säkert då som möjligt, men  jag som har korta ben behöver dra fram sätet massor, men går inte dra fram det när bilstolen är spänd där nere. Går säkert fixa till mig, men då står det ju sen i att min man har längre ben och behöver längre bak..hmm

• Svar på tråden Jag kan inte köra bilen när bilstolen sitter i bakom..satt fel?
  • lilla hej

När vi hade två bakåtvända hade vi den ena bakom passagerarsätet och den andra i mitten där bak. På det sättet var det inga problem att justera förarsätet.

Är det inte juli snart?
  • faithfully

Förstår vad du menar, jag uppmanar alla att inte justera stolarna eftersom allt hoppar lös i bilen. Men jag och min sambo kan köra med samma sätesinställning. Kan ni ha Isofix? Då behöver man väl inte fästa framför, eller?

• Lena

Sätt båda på passagerarsidan istället. En fram och en bak.

• Dr Mupp

Är man olika lång så är det svårt att ha stolen bakom föraren. Kan du inte ha ena stolen i framsätet? 

Om du vill ha en stol bakom föraren så kan du inte sätta fast stolen i framstolens glidskenor eller sätet utan behöver sätta fast den med isofix eller i fästöglor på golvet. Och så måste stolen ha ett stödben.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lena

Isofix räcker bara till 15kg så den lär behöva förankras iaf.

• lilla hej

fäster man i stolarnas fästen i golvet ska ju inte heller justeringen påverka

Är det inte juli snart?
  • Dr Mupp
    Lena skrev 2013-07-10 15:00:10 följande:
    Isofix räcker bara till 15kg så den lär behöva förankras iaf.
    18 kg
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • faithfully
    lilla hej skrev 2013-07-10 15:00:11 följande:
    fäster man i stolarnas fästen i golvet ska ju inte heller justeringen påverka
    Det gör det på vår bil, det ser kanske lite olika ut "där nere"
  • Solskensöga

Vi är också väldigt olika långa. Vi kunde inte ha ngn bilstol bakom förarsätet. Vi hade en fram och en bak, båda på passagerarsidan.

• ALLIEVERDO
    faithfully skrev 2013-07-10 14:58:30 följande:
    Förstår vad du menar, jag uppmanar alla att inte justera stolarna eftersom allt hoppar lös i bilen. Men jag och min sambo kan köra med samma sätesinställning. Kan ni ha Isofix? Då behöver man väl inte fästa framför, eller?

Vad är isofix
  • ALLIEVERDO
    Lena skrev 2013-07-10 14:59:14 följande:
    Sätt båda på passagerarsidan istället. En fram och en bak.

Kan inte ha i fram. Men åh står still vad den där heter somm flyger ut vid krock haha. Jo airbag. Och ta bort den var ändå inte heltcsäkert.
  • Tiiipsy

Att koppla ur airbagen är inte helt säkert...men att ta bort den helt är så säkert det kan bli då det inte längre finns någon airbag kvar som kan utlösas. Ta bort den kan en bilverkstad göra...kostar visserligen en slant men det kan det vara värt...:)

• mammalovis

Sedan beror ju mycket på vad man har för bil och om man har en bilstol som är anpassad till den. Att få plats med en Maxi Cosi till kan nog bli svårt för oss då sambon är längre än mig. Tack och lov dröjer det några månader till det problemet uppstår.

• ALLIEVERDO
    Tiiipsy skrev 2013-07-10 22:17:51 följande:
    Att koppla ur airbagen är inte helt säkert...men att ta bort den helt är så säkert det kan bli då det inte längre finns någon airbag kvar som kan utlösas. Ta bort den kan en bilverkstad göra...kostar visserligen en slant men det kan det vara värt...:)

ja jag vet vi kollade upp det när vi fick första..men valde då att sätta henne i bak och nu har vi tyvärr ingen slant över.. :( lever väldigt fattigt just nu..självklart är säkerheten viktigare, men det går ju ha dom båda ibak.. frågan e bara hur.. det kan vara otrolig skillnad i pris mellan ställen och märken på bilar tydligen..
  • ALLIEVERDO

får helt enkelt hoppa in på babyproffsen när vi ändå åker förbi där imorgon och hoppas en kunnig jobbar..annars vet jag inte hur vi ska göra.

Stolen är ju en..öhm.vad heter den nu då haha.. mitt minne idag..britax.. hi way tro..eller är det den andra.. denna är den med en stödpinne iaf..hmm..  

• Sisisisi

Sätt ringar i golvet och spänn fast banden i dem så kan du flytta sätet hur du vill när du har en stol med stödben.

• Mamma till Philip Nova Elliot

Vi har haft en fram och en bak. Olika långa så måste flytta förarsätet. Nu har vi bara en bakåt och han sitter bakom passagerarsätet. Sen vuxna fram eller jag i mitten bak vid bråk och nåt barn fram 😉

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
Svar på tråden Jag kan inte köra bilen när bilstolen sitter i bakom..satt fel?