• tinglo

Katt eller kanin vad är enklast

Funderar på köpa ett till husdjur. Vi har idag hund men jag och barnen vill ha något mer. Ena vill ha en katt och andra vill ha en kanin. vad är enklast måntro att ha, jag tänker på tid skötsel, med hund och med barn. Sedan det där med att lämna ensam ochså.

• Svar på tråden Katt eller kanin vad är enklast
  • Nordanvinden08

Jag skulle säga att en kanin är mer jobb. Behöver stor bur som ska städas. Måste ut en hel del under uppsikt om man inte har stor utomhusbur. En katt(om utekatt) är som en hund minus träning och utgång... Kattlåda som ska städas, inte så mkt mer. Dock behöver båda djuren såklart mkt kärlek(men det är ni ju vana med när ni har hund) En kanin lever inte lika länge som en katt. Katterna blir ofta mellan 16-22år...

• Sebastian72

Behöver du ens ställa frågan? Katt är det enklaste djuret i världen att ha. En steril bonnakatt som kan gå ut och in och du har max två minuters jobb om dagen med den. Ett plus att den kan lämnas ensam några dagar, bara nån kommer och matar lite. Skaffa två så har dom sällskap.
    Sen blir det ju lite hår i hörnen och på favoritplatserna men städa ska man ju ändå göra.

• Julie1

Kaninen går inte in på grannens tomter o förorenar vilket katter gör.

• Sebastian72
    Julie1 skrev 2013-07-10 14:35:16 följande:
    Kaninen går inte in på grannens tomter o förorenar vilket katter gör.
    Ingick inte i TS frågeställning. För övrigt inget större problem tycker jag. Grannars evigt skällande hundar skulle jag dock kunna skriva en roman om.
  • Julie1
    Sebastian72 skrev 2013-07-10 14:39:46 följande:
    Ingick inte i TS frågeställning. För övrigt inget större problem tycker jag. Grannars evigt skällande hundar skulle jag dock kunna skriva en roman om.

Seså det finns hundar som inte skäller också.De blir vad ägaren tillåter dem bli
  • Mineralvatten

Tyvärr så får man ju ha katter ute och låta dem förpesta andras liv och trädgårdar så på det sättet är en katt enklare.

• vargaa

Lättare med katt men den lever längre så vill man inte ha djur själv så värst kanske en kanin är att föredra. En vuxen kanske, omplacering som behöver hem och är kelig och go. Det kräver en del i form av burbygge för jag anser att en kanin behöver mycket utrymme att vara på och dessutom måsten man ha två - de är flockdjur. Men det kanske det kan vara värt.

Katter kräver nästan ingenting. Mat, fri tillgång till utevistelse och en kattlåda eller kattlucka. Och lite kel, för dom är trots allt sociala varelser. Det är lätt att lämna dem ensamma några dar och ha kattvakt, man ber bara grannen fylla mat och vatten, kanske tömma lådan om det behövs men finns kattlucka går ju katten ut och gör ifrån sig.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • vargaa

Fö tycker jag att man ska fundera lite innan man skaffar djur ÅT sina barn. Barn ska absolut ha tillgång till djur, det är jättebra, men dom kan inte ha ansvar för ett djur och man kan inte räkna med att intresset består - det gör det sällan. Ibland är det bättre att få längta och önska och en dag kanske få arbeta sig fram till ett eget djur. Bättre att skaffa djur själv och låta barnen ta del av dem.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Drone

Kaniner är enklast de behöver bara fri tillgång på Hö och vatten. Klarar sig utomhus året om och räcker med att städa buren 4 gånger om året bara och lägga all gödsel i rabatten.

Svar på tråden Katt eller kanin vad är enklast