• Eilem

blir galen!!

Nu snart försvinner mitt höggravida humör åt skogen. Min son är 2 år och har från dag ett HATAT att byta blöja. Men han är nu så pass stor att han kastar sig överallt och bajset far ÖVERALLT och han skriker och gråter. Han fortsätter även när man är klar. Jag har försökt med att göra det roligt att byta, mutat, göra det på andra ställen än skötbordet. Men min mage är nu i vägen och ska ha en till bäbis vilken dag som helst. Jag orkar inte längre med den dagliga striden med att byta blöja. Gör det ju självklart men det blir som en klump i magen varje gång det ska bytas för jag vet inte hur mkt bråk det blir. Det går lite bättre när sambon gör det eller ngn annan. Har hänt flera ggr att vi får göra det tillsammans för annars har han tryckt bajs upp på väggarna.
    Varför är det så här? Han kan väl inte vara ensam med denna fobi för att byta, för han vill ha blöja, inte vara naken. Blir tokig på att jag inte vet vad jag gör för fel, har gjort allt för att det ska vara roligt, har även varit konsekvent och bestämd men dete funkar inte heller...

Snälla ge mig råd 

• Svar på tråden blir galen!!
  • Fridayyy

Han vill inte bajsa på toaletten? Jag har inte haft skötbord sen min son var kanske 9-10 månader. Han skulle aldrig ligga still där.

• Eilem

Har försökt med toaletten men han är rädd den. Vet inte riktigt varför för han vill gärna spola, men att stå på locket eller sitta på toan vill han inte. 

• Eilem

Jo vi har både up&go och vanliga, är det kissblöja så byter jag bara där han är, det är grin och skrik då med men går fortare över. Men när det är bajsblöjor och som idag då han var dålig i magen så vill jag gärna att han ligger ner.. 

• zbaby

Ha ha, nästan hela mitt inlägg försvann.. Sorry!
    Up

• Eilem

Ingen fara zbaby :D 

Norrlandsflicka: Hehe börjar tro min son är utöver det vanliga men han gillar inte att stå på vatten för då blir han blöt :P Utan han måste sitta i badbaljan. Har duschat av honom när det blivit bajs överallt men det var när jag orkade honom, för han står som inte still :D

Näe får be nån bön eller hoppas att han ser att bäbis kan byta och då kan han. Eller att han huxflux vill sitta på pottan (vilket jag inte tror) 

• Snällspiken

Han vill kanske vara stor och slippa blöjan?
    Jag tog bort blöjan på dottern när jag blev gravid med nr 2, hon fick kissa och bajsa i pottan istället. Nattblöjan hann också försvinna innan sonen föddes så jag slapp ha två blöjbarn vilket var skönt. Det tog 3 dagar med potträningen och då körde jag 100%. Med sonen tog det också 3 dagar, han blev torr dag och natt samtidigt. 

• Eilem
    Snällspiken skrev 2013-07-10 12:26:20 följande:
    Han vill kanske vara stor och slippa blöjan?
    Jag tog bort blöjan på dottern när jag blev gravid med nr 2, hon fick kissa och bajsa i pottan istället. Nattblöjan hann också försvinna innan sonen föddes så jag slapp ha två blöjbarn vilket var skönt. Det tog 3 dagar med potträningen och då körde jag 100%. Med sonen tog det också 3 dagar, han blev torr dag och natt samtidigt. 
    Jag har låtit det ligga på is för han hatar pottan, han slänger iväg den och stänger toadörren och säger bestämt "Nej!!" Jag vill inte tvinga honom till det och jag tror heller inte det skulle gå. Men i förrgår så vill han vara utan blöja så lät honom, men att sätta honom på pottan/toan gick inte. Så det fick bli olyckor på golvet, och försökte förklara för honom vad man skulle göra när man blev kiss/bajsnödig. 
    Men under vilan så tog jag på honom blöja just för att jag ville inte att han skulle ligga ute blöt om han nu skulle kissa. Men efteråt så vägrade han att ta av sig den. Lyckades när jag skulle byta men han vart förtvivlad utan blöja.

Vi har fått honom att somna själv på kvällen utan problem, plocka undan och en massa annat. Varit konsekvent, men just detta fejlar jag på. Känns mindre roligt :/ 
  • Alfa

Hej. Vår son är likadan han är 15 månade o hatar att byta blöja. Har du testat att sitta på toastolen o lägga honom med sin mage över dina ben då har du en arm som kan hålla fast honom en en du kan byta med. Detta funkade för oss o det blir mindre bråk då det går fortare att byta på detta sätt. Kanske dock är svårt om du är höggravid.

• Snällspiken

En grej jag konsekvent gjorde när barnen hade blöja (speciellt flickan hatade blöjbyten) var att se till att de alltid hade något roligt att titta på, på väggen. Jag hade bilder som jag ofta bytte ut (med saker / djur de tyckte var spännande och roliga att titta på), planscher som vi kunde prata om tillsammans, allt för att kunna fokusera på något annat än de förhatliga blöjbytena. Många har en mobil i taket men de brukar tröttna rätt snabbt. 

Att ge barnen något att fokusera på / prata om gjorde en milsvid skillnad.  

• Eilem
    Alfa skrev 2013-07-10 12:44:08 följande:
    Hej. Vår son är likadan han är 15 månade o hatar att byta blöja. Har du testat att sitta på toastolen o lägga honom med sin mage över dina ben då har du en arm som kan hålla fast honom en en du kan byta med. Detta funkade för oss o det blir mindre bråk då det går fortare att byta på detta sätt. Kanske dock är svårt om du är höggravid.
    Jo jag har testat det, när det gick :) Dock bara kissblöjor, det går ju lättare men det blir inte mindre skrik och gråt. 
  • Fridayyy

Tvätta rumpan i handfatet då?

Svar på tråden blir galen!!