• Utvandraren

Frankrike

Hej.

Vi flyttar till Frankrike nu i slutet av sommaren och vill ha kontakt med andra föräldrar som flyttat dit. Speciellt de som bor i södra Frankrike.

• Svar på tråden Frankrike
  • carambar11

Hej,

Jag bor i södra Frankrike, nära Menton, och har en dotter pa 2. Du far gärna kontakta mig om du u ndrar nagot, vilken region ska ni flytta till?

• Utvandraren
    carambar11 skrev 2013-07-12 12:54:01 följande:
    Hej,

Jag bor i södra Frankrike, nära Menton, och har en dotter pa 2. Du far gärna kontakta mig om du u ndrar nagot, vilken region ska ni flytta till?
    Hej. Vad kul. Min son är 20 månader så det är ganska nära och min dotter är 2 månader.

Vi ska flytta till Carcassonne. Har bott där tidigare och älskade det men det var länge sedan nu

Hur fungerar det med förskolor? Vet du något om mödravården? (Vi tänkte skaffa en till snart) Och bvc? Finns det mycket lekplatser? Jag längtar så. Älskar verkligen Frankrike och har saknat det så! Det ända jag inte gilade var barnaga. Hur utbrett är det? Jag får så ont i hjärtat när jag ser sådant...

Vad glad jag blev att jag hittade någon så pass nära
  • Utvandraren

Hur är detmed lekplatser? Hur har ni gjort med språket? Vilka "dåliga" sidor har ni upplevt med att bo med barn i Frankrike?

• carambar11

Hej,

Oj Carcassonne var ju rätt langt borta, vad synd (även om det fortfarande är södra Frankrike).

Jag har bott I Frankrike i 10 ar nu, sa har ingen erfarenhet av att ha barn I Sverige (mer än vad jag hör fran vänner och familj). Jag trivs bra, men det verkar ganska annorlunda att ha barn här jämfört med Sverige.   Det är svart att fa en dagisplats, jag och de flesta jag känner har inte fatt nagon sa det har blivit dagmamma. Har dock varit och är fortfarande glad att det blev det, tycker det passar battre för sma barn, speciellt bebisar (lämnade min dotter när hon var 5 manader och hade da absolut inte velat lämna henne pa dagis med en massa barn och mindre uppmärksamhet, men det är ju min personliga asikt.

Mödravarden är jättebra, man är otroligt följd hela tiden men det är väldigt 'medicinskt' (minst 3 ultraljud osv, men jag trivdes bra med det. För förlossningen kan du oftast välja om du vill föda pa sjukhus eller pa en privat klinik. Det finns en motsvarighet till bvc (PMI) dit man kan ga och väga bebisen, vaccinera osv, annars gar man mycket till barnläkaren (manga rdv det första aret).

Visst finns det mycket lekplatser, men inga sandlador Barnen är generellt sett ute mycket tycker jag, vi bor I en liten by och barnen leker mycket där, det är mysigt.

Jag tycker att det är betydligt lättare att träffa folk sedan man har barn, det blir liksom ett naturligt samtalsämne. Det jag har tyckt varit jobbigt är att behova jobba heltid och ha min dotter hos dagmamman langa dagar (tidigare var det 51 timmar i veckan men nu är vi nere i 35 vilket är jätteskönt). Om du har möjlighet att jobba deltid sa ta vara pa det! Det var ocksa jobbigt att börja jobba sa tidigt efter hennes födsel, men pa nagot sätt sa gick det ju sa klart ända.

Barnaga ser man lite här, föräldrarna ger en smisk pa rumpan eller pa handen, jag har vant mig lite men tycker fortfarande det är hemskt.

Om du har bott i Frankrike förut sa vet du ju att det är otroligt mycket papper och administrativt trassel här, men man vänjer sig vid det ocksa efter ett tag.

Barnen börjar skolan när de är 3, men det har jag ju hittills ingen erfarenhet av, min dotter ska börja nästa höst.

Lycka till med flytten och säg till om du undrar nagot mer (jag är inte inne här särskilt ofta sa om svaret dröjer vet du varför).

Svar på tråden Frankrike